Gå till innehåll

Ultimata höjden på DIY kub?


salta wille

Rekommenderade inlägg

Mät armen från armhålan och ner till fingerspetsarna. Detta är den högsta höjd man bör ha om man inte är rädd att bli blöt om bringan. :)

Sen får du se till vilken belysning du ska använda tex. Vad som är ultimat för dig är kanske inte det samma för någon annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappt så har jag kört igång ett 20 liters nanokar, så börjar jag fundera kring en kub.

Jag har en bottenskiva på 72X62 cm (nästan kub)

Är 60cm höjd lagom eller räcker det med 50?

du har ju ett klockrent mått där , 62cm.. kör även höjden 62cm sen sätter du det så du har 72cm in mot väggen typ, så ser det djup't o fint ut.

så kan du få till en riktigt nice aquascape

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjd 50 = minst 8 mm glas.

Höjd 60 = minst 10 mm glas.

Höjd 70 = minst 12 mm glas.

Beräknat på din storlek på bottenskivan.

Kanske inte helt fel att tänka på detta också.

dessa tjoklekar du fått fram.. kräver dom längsgående stagning i överkant dvs en 'list' i överkant runt om ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 2*150W mh som jag tänkte använda efter lite ombyggnad, eller också så byter jag ut den mot några T5or med elektronisk dimmer

Nu är det bara tolv timmar kvar!

min smak är med mh för glitter , sen väljer du ju själv om du har liknande smak, men kör en kombination så du kan variera dig lite..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Eftersom att kraften från vattnet inte enbart ligger på sidorna utan även på bottenglaset så kommer tabellen att stämma. Men jag hade för min del inte tagit mindre än 12mm ändå, man vill ju gärna ha lite marginal.

Du har ju karets höjd på vänster sida, karets bredd på nederkant, av dessa två får du glasets tjocklek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...