Gå till innehåll

skiva mellan akvariet och lampan ?


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

tjena,

har precis dragit igång ett 400liters kar men har ett problem nu.

karet står under en värmepump luft/luft (finns ingen annan bra placering)

så nu dunstar det 2liter vatten om dagen och det är inget kul.

men vet inte hur jag ska lösa detta, kanske någon skiva ovanpå akvariet eller bygga en låda över karet med lampan i ? har en hqi lampa och vet inte hur jag ska fixa det för att behålla ljuset.

kanske någon med samma problem ?

mvh mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske så att du inte har någon Mh över ditt 45l kar ? eller ?

mvh manne

Exakt, men min poäng är bara att täckglas är väldigt skönt att ha just med avseende på avdunstningen.

Huruvida det är bra/snyggt/omodernt i samband med MH är jag dock lyckligt ovetandes om, men, rent sunt bondförnuft säger mig att det torde väl gå att ha täckglas under en MH lampa, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då låter mitt problem som en baggis då ju :D men hur blir ni av med luftfuktigheten ? jag får skitmycket kondens på fönsterna i hela huset :(

Låter som om du har problem med huset och inte akvariet. Får du kondens på rutorna i hela huset av 2 liters avdunstning så skulle jag säga att har alldeles för dålig ventilation i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet med täckglas under MH säger att det inte blir varmare i karet.

MH:n måste vara en bit upp för att glaset inte skall spricka av värmen.

Ju varmare täckglaset är ju mer värmestrålning har det hindrat från att komma ned i karet.

Många säger att man tappar ljus med täckglas och det är sant. Men man ser tydligt hur skitigt täckglaset är till skillnad från smutsiga reflektorer eller skyddsglas på armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...