Gå till innehåll

Fototävling december


Wiking

Rekommenderade inlägg

Fototävlingen, precis som resten av forumet, är fritt att deltaga i. Båda har sina regler, väljer man att inte följa dessa så får man stå utanför, så är det ju, inga svårigheter där.

Det är dock önskvärt att man delar med sig av information om hur bilden är tagen så att så många som möjligt kan få ta del av det.

Amen.

Tack. Jag står då utanför er elitakvarister. AMEN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag står då utanför er elitakvarister. AMEN!

Det är bara att skicka in! Ju fler som tävlar desto bättre!

Wiking skrev ju:

"Vårt resonemang slutade med att genom att ha för 'hårda regler' så kanske vi diskvalificerar vissa från tävlandet, och det vill vi inte.

Med ovanstående i minnet så känn er välkomna att skicka in bilder trots att viss information kanske saknas."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Varför måste man bifoga all denna information? Jag är mer intresserad av att se fina bilder inte vilka kamerainställningar osv. Jag tänkte deltaga en gång men så läste jag villkoren och avstod då jag inte har en susning om detta, vet inte mycket mer än att trycka på knappen och få en bild. Lite trist att man med detta stänger av de flesta medlemmarna från att skicka in bilder. Sen undrar jag också om de flesta verkligen bryr sig vilka inställningar fotografen har haft på sin kamera? Är det inte motiven som är det mest intressanta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man bifoga all denna information? Jag är mer intresserad av att se fina bilder inte vilka kamerainställningar osv. Jag tänkte deltaga en gång men så läste jag villkoren och avstod då jag inte har en susning om detta, vet inte mycket mer än att trycka på knappen och få en bild. Lite trist att man med detta stänger av de flesta medlemmarna från att skicka in bilder. Sen undrar jag också om de flesta verkligen bryr sig vilka inställningar fotografen har haft på sin kamera? Är det inte motiven som är det mest intressanta?

Vänligen läs inlägg 16 i denna tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte försöka införa två olika spår?

Ett spår där man dopar sin bild (photoshop och liknande) och en sektion där man låter sin bild vara som den var precis som när man tog det som på den gamla goda tiden? (Kanske visa båda bilderna och berätta hur man gjorde för att lära andra)

Ja, jag är lite allergisk på bilder som är ändrade vad det gäller skärpa, färg, fiskar i bakgrunden och hit och dit.

Bara en tanke som kanske är lite väl mycket att efterleva både vad det gäller att kontrollera och rent praktiskts genomföra...

Mvh

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man bifoga all denna information? Jag är mer intresserad av att se fina bilder inte vilka kamerainställningar osv.

[sNIP]

Sen undrar jag också om de flesta verkligen bryr sig vilka inställningar fotografen har haft på sin kamera? Är det inte motiven som är det mest intressanta?

Jag tycker att det är synd att inte alla bilder i efterhand visas upp med vem som tagit bilden, samt "berättelsen" om bilden och inställningar.

Vissa kanske inte bryr sig, medan andra som jobbar för att bli bättre kanske kan få nya tips och idéer på vad man kan prova för att få bättre bilder. Ju bättre allas bilder blir, ju roligare blir tävlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte försöka införa två olika spår?

Ett spår där man dopar sin bild (photoshop och liknande) och en sektion där man låter sin bild vara som den var precis som när man tog det som på den gamla goda tiden? (Kanske visa båda bilderna och berätta hur man gjorde för att lära andra)

Ja, jag är lite allergisk på bilder som är ändrade vad det gäller skärpa, färg, fiskar i bakgrunden och hit och dit.

Bara en tanke som kanske är lite väl mycket att efterleva både vad det gäller att kontrollera och rent praktiskts genomföra...

Mvh

Hellman

Två spår tycker jag inte. Då kommer plöstligt någon och kritiserar att vissa tar bilder när de dyker, medan andra får tvingas att ta foto genom glas i ett akvarium. Vissa har tuffa systemkameror medan andra tar foto med mobilen.

Hur mycket man bör bildbehandla är ju en smaksak... Jag tycker att ta bort partiklar från foto är OK, att korrigera färger för att få bort ex. "blå-ton" tycker jag också är OK.

Din kommentar om att visa båda versionerna för att lära andra gillar jag. Jag har faktiskt tänkt på det ett tag, och tänkte faktiskt starta en tråd där jag skriver de saker jag vet som kan förbättra en bild, både kamera-mässigt och bildbehandlingsmässigt.

Dock tänkte jag vänta tills omröstningen är klar för december, för jag tänkte låna lite bilder från fototävlingen. :)

Jag är inte på något sätt proffs, men om jag skriver om mina erfarenheter och någon lär sig något på det, så är det roligt, och jag räknar med att folk kommer att svara i tråden så att jag kommer att lära mig någonting... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är synd att inte alla bilder i efterhand visas upp med vem som tagit bilden, samt "berättelsen" om bilden och inställningar.

Vissa kanske inte bryr sig, medan andra som jobbar för att bli bättre kanske kan få nya tips och idéer på vad man kan prova för att få bättre bilder. Ju bättre allas bilder blir, ju roligare blir tävlingen.

Är det inte bättre att ha en fotoskola istället där proffsen förklarar hur man fotar på bästa sätt? förklaring på bländare, slutartider och alla andra termer som de flesta kanske inte är insatta i eller kan något om. Skulle själv tycka att det skulle vara intressant och då lär man sig säker mer än om att kolla information på bilder i en tävling,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bättre att ha en fotoskola istället där proffsen förklarar hur man fotar på bästa sätt? förklaring på bländare, slutartider och alla andra termer som de flesta kanske inte är insatta i eller kan något om. Skulle själv tycka att det skulle vara intressant och då lär man sig säker mer än om att kolla information på bilder i en tävling,

Inlägg #37 skriver jag precis det du säger... en liten tråd med "tips och trix". :) Det kommer...

Dock behöver inte det ena utesluta det andra tycker jag.

Vissa kanske behöver lära sig hur bländare/slutare används, medan andra som redan behärskar sin kamera räcker det med information hur andras bilder är tagna för att få ett litet tips att prova för att få bättre resultat.

På så sätt kan fler kan lära sig saker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är synd att inte alla bilder i efterhand visas upp med vem som tagit bilden, samt "berättelsen" om bilden och inställningar.

Vissa kanske inte bryr sig, medan andra som jobbar för att bli bättre kanske kan få nya tips och idéer på vad man kan prova för att få bättre bilder. Ju bättre allas bilder blir, ju roligare blir tävlingen.

Vi håller med dig om att alla bilder borde visas i efterhand och då med all information om fotografen, inställningarna mm. Vi har sökt, men inte hittat någon som kan ta på sig ansvaret att hantera detta varje månad, så tyvärr är det inget som vi planerar inför nästa år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...