Gå till innehåll

Fototävling december


Wiking

Rekommenderade inlägg

Nu så startar december månads fototävling. Tävlingsbidrag kan skickas in till den 20 november. Denna månaden så har vi ett fritt tema.

Vad gäller regler och rekommendationer så vänligen läs denna sidan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/fototavling.php#

Observera särskilt den maxstorlek som gäller för bilder.

Bland regelverket så står det att varje inskickad bild måste ha ett namn. Använd gärna samma namn på bilden/filen ni skickar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det krav att man måste nämna vad man har kört för inställningar på Kameran??

Vi vill att så mycket information som möjligt finns med. Anledningen till detta är att genom att förstå hur bilden exponerats så kan man lära sig väldigt mycket. T ex så avslöjar både slutartiden och bländarvalet en hel del.

Har du svårt att få fram uppgifterna eller inte vet hur du får fram dem så skicka gärna in en bild så kan jag eller någon annan visa dig något knep hur man får fram uppgifterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vill att så mycket information som möjligt finns med. Anledningen till detta är att genom att förstå hur bilden exponerats så kan man lära sig väldigt mycket. T ex så avslöjar både slutartiden och bländarvalet en hel del.

Har du svårt att få fram uppgifterna eller inte vet hur du får fram dem så skicka gärna in en bild så kan jag eller någon annan visa dig något knep hur man får fram uppgifterna.

Tycker det borde vara frivilligt och inte ett krav,nåja då får ni inga bilder av mig på grund av detta i alla fall...annars en bra tävling med många bra bidrag..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej precis förstår inte varför folk vill veta vad jag har för bländare eller tid på bilderna,tycker det borde vara frivilligt.

Här delar folk bredvilligt med sig av alla kunskaper man har om saltvattensakvarium, bl.a. till dig, på dina frågor och du vill inte avslöja vilka inställningar du har när du plåtar burken. I mina ögon lågt, riktigt lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här delar folk bredvilligt med sig av alla kunskaper man har om saltvattensakvarium, bl.a. till dig, på dina frågor och du vill inte avslöja vilka inställningar du har när du plåtar burken. I mina ögon lågt, riktigt lågt.

Vad han sa

det är en sak om man Inte KAN dela med sig men att inte vilja dela med sig när man får så mycket i gengäld är inte schysst tycker jag.

Jag hade inte klarat av att starta upp mitt första kar om det inte hade varit för hjälpen av alla människor här!

kanske inte rätt tråd att starta upp en sån här diskussion på så om någon moderator känner att det är fel så e det ju bara att radera inlägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ägnat en stund åt att titta igenom vårt förarbete till de regler som finns runt fototävlingen. Anledningen till att vi vill att det skall finnas med en viss typ av information är att denna information, som jag skrev tidigare, kan avslöja en hel del intressanta saker för de som även har ett foto intresse.

Vi är väl medvetna om att vissa kameror, kanske mobilkameror, kanske andra typer av kameror, av någon anledning inte lagrar så mycket information runt en bilds tillkomst. Vårt resonemang slutade med att genom att ha för 'hårda regler' så kanske vi diskvalificerar vissa från tävlandet, och det vill vi inte.

Med ovanstående i minnet så känn er välkomna att skicka in bilder trots att viss information kanske saknas. Fortfarande är det viktigt att hela namnet, ett namn på tävlingsbidraget samt användarnamn på SG bifogas.

Jag vill ändå uppmana er alla att så långt det är möjligt få med alla uppgifter vi efterfrågar, det är många av oss som är intresserade av de uppgifterna.smiley1.gif

Jag hade önskat att jag fått med detta klarläggande i mitt första svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otrevlig vändning den här tråden tog då :\ Ska ju vara en trevlig och rolig "tävling" där vi får nöjet att se bra bilder men också ska lära sig att ta bättre bilder. Men det blir som vanligt när människor är med i leken...

linkano:

Precis som Ingemar säger så kan man ju oftast lätt ta fram informationen om bilden då det sparas som 'metadata' av kameran, men tror knappast nån skulle blivit refuserad bara för att det saknas nåt litet data.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här delar folk bredvilligt med sig av alla kunskaper man har om saltvattensakvarium, bl.a. till dig, på dina frågor och du vill inte avslöja vilka inställningar du har när du plåtar burken. I mina ögon lågt, riktigt lågt.
Ja nu var mitt inlägg inte riktigt menat som nån sorts kritik jag tycker det borde vara frivilligt bara
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad han sa

det är en sak om man Inte KAN dela med sig men att inte vilja dela med sig när man får så mycket i gengäld är inte schysst tycker jag.

Jag hade inte klarat av att starta upp mitt första kar om det inte hade varit för hjälpen av alla människor här!

kanske inte rätt tråd att starta upp en sån här diskussion på så om någon moderator känner att det är fel så e det ju bara att radera inlägget.

Kan också vara lite som du säger okunskap om dem flesta inställningar men det kan jag hålla för mig själv;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va roligt! Om man bara av en händelse råkat få till en bra bild men inte har en susning om inställningar p.g.a okunskap så får man vara med i tävlingen! Herrejesus..........

Fototävlingen, precis som resten av forumet, är fritt att deltaga i. Båda har sina regler, väljer man att inte följa dessa så får man stå utanför, så är det ju, inga svårigheter där.

Det är dock önskvärt att man delar med sig av information om hur bilden är tagen så att så många som möjligt kan få ta del av det.

Amen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kanske ska skriva in "tipset" om hur man får fram info om bilden, direkt vid reglerna till tävlingen, och skicka med det vid annonseringen om nästa månads tävling.

Roligt om många tävlar, det är så himla skoj att kolla alla fina bilder...

Men återigen önskar jag att se vem som tagit alla bilder, inte bara vinnaren. Alla som skickat in förtjänar lite "credits" för sin bild... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...