Gå till innehåll

Rekogniserar för ev saltvattenakvarium


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Hej jag kollar upp lite om det ens är möjligt för mig att ha och sköta ett saltvattenakvarium och min första fråga hur länge kan man vara borta utan att skaffa fiskvakt? Tänker mest på semestern på sommaren och hur man ska lösa det.

Vad är den stora skillnaden på saltvatten och sötvattensakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge man kan vara borta utan att skaffa fiskvakt beror helt och hållet vilka djur man har i akvariet och vilken teknik man har för att sköta det.

Själv kan jag vara borta ungefär 2 veckor utan att skaffa hjälp men skulle ändå vilja att någon kom och kollade till allt efter 1 vecka.

Den viktigaste punkten om man vill kunna lämna sitt saltvattensakvarium är att man har automatisk vattenpåfyllning som ersätter avdunstat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge man kan vara borta utan att skaffa fiskvakt beror helt och hållet vilka djur man har i akvariet och vilken teknik man har för att sköta det.

Själv kan jag vara borta ungefär 2 veckor utan att skaffa hjälp men skulle ändå vilja att någon kom och kollade till allt efter 1 vecka.

Den viktigaste punkten om man vill kunna lämna sitt saltvattensakvarium är att man har automatisk vattenpåfyllning som ersätter avdunstat vatten.

Ok men automatisk vattenpåfyllning måste gissningsvis vara kopplat till en kran eller? Och eftersom jag är nybörjare ska jag ha lättskötta djur och mycket teknisk hjälp för att underlätta (dock ej orimligt dyr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att koppla vattenpåfyllningen till en kran men det är enklare och billigare att fylla på från en hink/regntunna eller liknande som är tillräckligt stor. Storleken på behållaren i förhållande till avdunstningen är en av de begränsande faktorer för hur länge man kan lämna sitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt lilla akvarium dunstar ca 0.7-1.0 liter per dygn efter utbyggnad med sump. Med en automatisk påfyllning kopplad till en 20-liters dunk med osmosvatten så räknar jag med att kunna klara vattenpåfyllningen för 3 veckor.

Påverkar det inomhusluften mycket blir det fuktigt i rummet där akvariet står och är det för att cirkulationen måste vara så hög som det dunstar så mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig lämna mitt akvarium utan uppsikt mer än 2 dygn. Har man en foderautomat så klarar sig fiskarna. Men tänk på allt annat som kan hända. Jag har lagt ut så många tusen på mitt akvarium så jag skulle nog inte orka med ett haveri.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig lämna mitt akvarium utan uppsikt mer än 2 dygn. Har man en foderautomat så klarar sig fiskarna. Men tänk på allt annat som kan hända. Jag har lagt ut så många tusen på mitt akvarium så jag skulle nog inte orka med ett haveri.

//Henric

Det har du rätt i men med en son på 2,5 och en fru så måste man kunna åka på semester och att alltid ha någon som kan kolla till akvariet kanske inte kommer funka. Hmm det borde finnas så man kan kolla alla värden via nätet :). Men om man utgår från att foderautomaten och den automatiska vattenpåfyllningen funkar hur länge kan man då vara borta enligt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge man kan vara borta utan att skaffa fiskvakt beror helt och hållet vilka djur man har i akvariet och vilken teknik man har för att sköta det.

Själv kan jag vara borta ungefär 2 veckor utan att skaffa hjälp men skulle ändå vilja att någon kom och kollade till allt efter 1 vecka.

Den viktigaste punkten om man vill kunna lämna sitt saltvattensakvarium är att man har automatisk vattenpåfyllning som ersätter avdunstat vatten.

En ny fråga på ämnet vattenpåfyllning hur funkar den finns det risk att den får fnatt och fyller upp så mycket att det rinner över med vattenskador som följd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny fråga på ämnet vattenpåfyllning hur funkar den finns det risk att den får fnatt och fyller upp så mycket att det rinner över med vattenskador som följd?

Svaret är ja.

Men lyckligtvis finns det lösningar på det problemet, till exempel att koppla vattenpåfyllningen via en timer eller att använda dubbla nivåsensorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är ja.

Men lyckligtvis finns det lösningar på det problemet, till exempel att koppla vattenpåfyllningen via en timer eller att använda dubbla nivåsensorer.

Ok så med dubbla nivåsensorer kan det inte rinna över så länge en av dom funkar? Och med timer då ser man till att det inte kan rinna över alls eller inte så mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allternativt ser du till så tillgången till osmosvatten inte är mer än vad som kan rymmas i kar + ev sump OM den automatiska påfyllningen skulle få fnatt.

Jag klarar mig så länge jag inte råkar ut för att påfyllningen får fnatt och ett strömavbrott direkt efter att allt osmosvatten har pumpats in i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allternativt ser du till så tillgången till osmosvatten inte är mer än vad som kan rymmas i kar + ev sump OM den automatiska påfyllningen skulle få fnatt.

Alternativt så har man osmosvattnet i ett av sumpens fack så att vattnet kan rinna tillbaka om påfyllningen får fnatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att kunna lämna mitt kommande kar i ca 2-3 veckor, beroende på hur hög avdunstningen blir, vilket bestäms av ett antal faktorer. Vattnets temperatur, den omgivande luftens temperatur, luftfuktighet samt ytvattnets rörelse. Ofta har du en högre temperatur i ett saltvattensakvarium för att efterlikna havet där fiskar och koraller vanligtvis finns.

Det finns övervakningssytem som kan logga till en fil som du kan komma åt via nätet, men om du är på resande fot kan det ändå vara svårt att göra något åt det, då är en fiskvakt bra att ha. Det finns även sms-moduler till dessa styrsystem, men du ska veta att det kostar en del.

Eftersom du har många vettiga frågor och verkar söka fler svar så är ett tips att läsa en tråd som ligger klistrad i denna forumsdelen, den ger dig kanske svar på mer du undrar över samt ger dig fler frågor att följa upp. :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31123

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...