Gå till innehåll

Bilder från Maresboy 112L


maresboy

Rekommenderade inlägg

Som sagt.. det stod med LS i ca 3v innan jag köpte fisken.. Tog dock vatten och sten från ett väl inkört akvarium och därför så (hoppas jag) ska det inte vara några bekymmer!smiley5.gif.

men man vet ju aldrig..

kollar vattnet varje dag och har fått en lite upp gång på nitraten men det är väl ganska naturligt efter som jag har satt i fisken.

hoppas inte jag har brutit mot allt för många oslrivna lagarsmiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Att du får för höga värden beror inte på vattnet och Ls om du har tagit den från ett stabilt akvarie.

Dock kan man få förhöjda värden om man har för mycket fiskar för att matningen resulterar ju i en massa skit.

Kanske att du skall dra ner på matningen så skitar de inte ner så mycket. Det är en lösning men den leder ju till att fiskarna blir lite svultna eftersom de inte får all den mat de skulle vilja ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl alltid några lokala toppar i NH4-, NO2- och NO3-värden när man introducerar nya individer i karet (ja, topparnas storlek är väl beroende på karets och det nya djurets storlek/kvantitet). Det är väl därför man rekommenderar att man köper ett få tal nya djur åt gången och inte köper hela karets tänkta beständ på en gång.

Så en tillfälligt ökning i nitrat-värdet är väl OK, så länge det går ner igen och inte fortsätter uppåt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent spontanttycker jag att du ska hiva ut dina malawi snarast & flytta över till det karet, är snudd på djurplågeri med såna fiskar i ett 112L

kirurgerna kräver minimum 200-250L (kan inte hålla med om att det är snyggt så länge ,du har det fiskbeståndet i det karet) sorry !

vi måste tänka på att flera nybörjare läser dessa trådar & tror att det är helt okey att göra så här

min personliga åsikt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså så länge vattenvärdena är stabila så har inte inkörningsperioden någon inverkan på innehållet i karet.

-Hur många värden är det då som påverkar fiskarnas välmående. Som nybörjare mäter man 1-2max 3 värden kanske.

Är alla värdena bra är det med andra ord fritt fram att släppa ner de saker som man tycker akvariet är anpassat för.

-Dåligt formulerat vid ett illa valt tillfälle?Vad mantycker att akvariet är anpassat för överensstämmer inte alltid med verkligheten.

Bra värden uppnås som ovanstående har skrivit genom att köpa redan inkörd sten och kanske att man även tar med sig "balanserat" vatten till sin nya tank.

Jag startade mitt 540 på 10 timmar med fisk och koraller. Allting som behövdes var fin sten och bra vatten.

Fin sten och bra vatten i all ära, men det skyddar inte mot oförutsägbara händelser. Istället försöker man minimera riskerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. Jag kanske har gjort mkt fel.. enligt han jag köpte fiskarna av så skulle det inte vara några problem! men det kanske inte stämmer?

Det jag mäter är: CA=400 PO4=0,03 KH=9,3 NO3=0,2 NO2=0 PH=8 Salt=1,022 Nägot mer jag jag ska mäta?

Att det "kan" gå fel är väl klart men det kan det ju göra om man har ett 500L oxå, men jag håller med om att kirurgen är för stor i mitt akvarie, därför ska jag lämna tillbaks densmiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör nog rätt i att lämna tillbaks girurgen om du vet att det tar en längre tid innan du får tag i ett större kar. Men håll reda på värdena i karet och var försiktig om du behöver ändra något, jag har märkt att det är lite svårare att göra förändringar i karet utan att få för snabba reaktioner. Eftersom du har en kopparband som du säger är lite kinkig med maten kanske det inte är en så bra idè att mata för lite, utan se till att prova dig fram och se vad han äter och att han äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.. Jag kanske har gjort mkt fel.. enligt han jag köpte fiskarna av så skulle det inte vara några problem! men det kanske inte stämmer?

Det jag mäter är: CA=400 PO4=0,03 KH=9,3 NO3=0,2 NO2=0 PH=8 Salt=1,022 Nägot mer jag jag ska mäta?

Att det "kan" gå fel är väl klart men det kan det ju göra om man har ett 500L oxå, men jag håller med om att kirurgen är för stor i mitt akvarie, därför ska jag lämna tillbaks densmiley19.gif

Mycket fel är väl kanske att ta i, säljare säger ibland vadsomhelst för att sälja.Men lite klumpigt kanske speciellt med tanke på att du själv är osäker. När jag pratade om mätvärden så menade jag allmänt, inte dig specifikt. Jag reagera mest på dom svar i tråden som vill förenkla denna hobby. Det blir litetveksamt när det först tjatas om anemoner och sedan pulas det fisk hejvilt i ett ölglas med argumentet "det går nog bra".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...