Gå till innehåll

Orörlig Mitrax Krabba


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Tjena var i dag på Zoo-Giganten och fick min efterlängtade Mitrax,efter det raka vägen hem för att koppa in den och mina Cromisar som jag fick i samma påse.Under tiden jag gjorde detta så rörde sig inte krabban ett dugg vad jag såg,efter ett taga så tog jag upp den med en liten håv och placerade den på en sten och där sitter den än och det är ett par timmar sedan....Nu till min fråga är den död??konstig fråga kanske men vad vet jag den arten kanske inte rör sig så mycket,är det nån som vet om man får en ny då eftersom enligt mig så har inte jag gjort nåt fel,det kan ju ha hänt nåt när dem lyfte stenen den satt under den kanske kom i kläm och avled...Väldigt synd i alla fall för den var så efterlänktad i karet..eller den kanske rör sig när ljuset har släckts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inget om dessa krabbor, men testa att lägga den upp och ner. Om den vänder på sig lever den...
jag testade det också innan som du sa genom att vända den men den var orörlig,det märkliga var att den rörde sina klor som nåt slags försvar när jag vände den men sen låg den bara kvar med klorna upp i luften
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar inte krabbor ha en försvarsteknik som innebär att de "spelar döda" när de möter en övermäktig fiende och de inte har utrymme att fly.

Jag minns att min mitrax också var stilla väldigt mycket när man rotade i karet. Även under dagtid är de stilla eftersom den mesta aktiviteten sker under kvällstid då lyset är avstängt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På morgonen så låg den upp och ner på samma ställe,tror att den hade fel på benen dem rördes inte ett dugg.Jag fick ialla fall en ny av Zoo-Giganten det är jag tacksam för all heder åt dem,men denna hade köpts in som Mitrax men den var inte grön plus den var större den var mer orange mörkare än den jag fick igår som var grön.Kan detta vara en Mitrax ändå ,Kent där visste inte vad det kunde vara den kom som en Mitrax ser exakt ut som en Mitrax men han hade inte sett nåt liknande.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kärt barn har många namn. Tycker det känns dåligt att de först lägger en krabba i påse med fiskar. :smashcomp

Sedan den mitrax som vi är intresserade utav som äter alger heter

Mithrax sculptus

den du fått hem nu heter Mithrax forceps

Äter denna inte alger då?hittar inte fakta nånstans om denna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...