Dimorb Postat 19 november 2009 Dela Postat 19 november 2009 En liten anemonliknande varelse som verkar växa snabbt. När jag köpte kolonin med zooanthus täckte den knappt en polyp. Nu drar den ut sin "bas" över mer än 3 polyper. Den slår bara ut på natten och gömmer sig under dagarna mellan polyperna på knappkolonin. Under natten "klättrar" den upp och brer ut sig över polyperna till knappkolonin.Färgen är rost-orange och den har en mun med omringande tentakler på mitten av basen. Det verkar inte som om den bränner knapparna. De är ihopdragna när den är upp på dem men den flyttar sig lite varje dag och de knappar som har haft besök slår ut när den flyttar sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 19 november 2009 Författare Dela Postat 19 november 2009 Kan det vara en sådan här trp:Epiactis prolifera Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 19 november 2009 Dela Postat 19 november 2009 Glasros skulle jag säga... även om den har "fel" form... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 19 november 2009 Författare Dela Postat 19 november 2009 Hej och nej.En glasros är det inte.. den är inte synlig alls på dagen då den kryper ner mellan polyperna och på natten klättrar den upp "på" knapparnas polyper. En glasros kan inte "klättra" på andra saker utan slår upp ur någonting. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 20 november 2009 Författare Dela Postat 20 november 2009 Ingen annan som har någon fundering på vad det kan vara? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 21 november 2009 Författare Dela Postat 21 november 2009 Om ingen vet vad det är så kanske någon vet ifall det finns ett annat forum mer lämpligt för att identifiera denna sortens djur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 21 november 2009 Dela Postat 21 november 2009 Man skulle ju gissa på majano men det kan kanske möjligtvis vara en Phyllodiscus/nattanemon också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 22 november 2009 Författare Dela Postat 22 november 2009 Jag har haft majano tidigare och denna saken ser inte alls likadan ut som dem. Finns det olika typer och färger av majano?Kan majano flytta på sig som "vanliga" anemoner? Jag trodde de satt stilla på den platsen som de växte fram ifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Azur Postat 4 december 2009 Dela Postat 4 december 2009 Det är garanterat inte en majano eller glasros.Anemoner är väldigt svåra att identifiera, fast din har ju ett rätt bisarrt beteende som kanske kan göra den lättare för nån kunnig att identifiera. Jag känner inte till någon art som ser ut och beter sig så där, men en vild gissning är att det är en hormathid av nåt slag, de växer ofta på andra djur. Här är en art som växer på eremitkräftor, och en som växer på hornkoraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 4 december 2009 Författare Dela Postat 4 december 2009 Azur: Var tror du jag kan finna en sådan kunnig person? Vet du något mer eller annat forum dit man kan vända sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasken Postat 4 december 2009 Dela Postat 4 december 2009 raderat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 6 december 2009 Författare Dela Postat 6 december 2009 Varför raderades det meddelandet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 Kan du inte kolla på nått av de amerikanska forumen? De har ju många medlemmar och säkert nån som vet vad detta är. Tala om för oss andra när du fått svar vad det är... Är ju nyfiken Länkar till utländska forum:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=158 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.