Gå till innehåll

Ca, Mg, Kh... hjälp!


Öbo1

Rekommenderade inlägg

Hej, Jag behöver lite hjälp!

Akvariet har varit igång ca 1 år, det är ett rsm 130l.

Uppmätta vattenvärden:

Kh = 6

Ca = 370

Mg = 1100

salt = 1,022

temp = 27

Jag har köpt fauna marins ballingsalter

1. Calciumchloride-dihydrate

2. Magnesiumchloride-hexahydrate

3. Magnesiumsulfate-heptahydrate

4. Sodiumbicarbonate

Men jag fattar inte hur jag skall använda dem...

Om jag fattat saken rätt bör ovanstående värden istället vara:

Kh = 8-9

Ca = 440

Mg = 1320

salt = 1,022

temp = 27

Sen laddade jag ner aquacalc och förde in mina värden, gick vidare till justering ca/alk/mg ställde om till önskade värden osv, men så fort jag beräknar kommer en ruta upp där det står att beräknade värden inte stämmer.... och det spelar ingen roll hur jag ställer om tex metod för ca/alk eller recept för mg osv, jag får alltid upp varningsrutan (även om varningarna varierar lite... ibland stämmer vissa värden och ibland andra...)

Är det så att jag måste korrigera 1 värde i taget?

Tex

  • mg
  • ca
  • kh

Kommer inte ihåg vad saltet jag använder heter…. Kanske beror mina låga värden pga att det är för låga halter i saltet?? Jag använder en sån där saltmätare i plast med en liten vipp-arm i, men jag kollade den hos Bengan och jag skulle lagom nivå var då den visade 1,022.

Hjälp mig få ordning på det här!!!!

//Tobias

post-4299-14468918692525_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för snabbt svar!

Ändrade önskevärdena till dina värden och valde Mg recept "endast MgCl2" och nu fick jag ingen varning!!

Ang saltet jag använder är det tropic marine pro reef... har aldrig gjort någon mätning på "nyblandat vatten... men jag förstår inte vad som skullemkunna förbruka allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att tänka på är att Aqua calc inte justerar calcium förens mg är uppe på 1270 typ.

En annan sak är att om man vill få upp det till 1340 och ligger på 1100 som du låg på, är att Aq Ca inte vill höjja mg halten med mer än 25mg/l och dag typ och när man räknar ut justering av felaktiga värden så räknar han ut det på 7 dagar. och 25x7 gör att du bara kommer upp i 1275. Därför så varnade han för att du inte uppnådde önskat värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag skall köpa en sån där refraktometer eller vad det nu heter iställer för den där vipparmsprylen jag har nu...

Någon som har något bra tipps på en bra men inte hutlöst dyr saltmätare??

Ang aqua calc kom jag fram till typ samma sak igår när jag satt och grejade med programmet, jag tror att det var själva uttrycket att "uppnått värde stämmer inte!" som fick mig att reagera... fick för mig att det betydde att programmet inte klarade att beräkna fram rätt mängd tillsatser eller nått....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Waver 2000 - streampump (antar att 2000 innebär 2000 l/h)

Det antar jag också även om jag tror att antingen 2000 l/h eller 3 W är rena glädjesiffror (eller "snygga" avrundningar), annars skulle den här pumpen vara den mest effektiva jag har sett och det har jag lite svårt att tro på.

Edit: personligen skulle jag nog hellre satsa på en tunze 6025'a även om jag faktiskt själv tog i ännu mer och skaffade en 6055'a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...