Gå till innehåll

Köpa beggat kar


OlleS

Rekommenderade inlägg

hej på er.

Jag håller just på och förbereder insteget in i saltvärlden, och först och främst letas lämpligt kar. Jag har ett mindre som jag haft i förrådet som skall bli sump är det tänkt, men stora karet (ca 200-250L har jag tänkt mig) har jag inte införskaffat.

Hur är det med att köpa begagnade kar? Tanken på att komma hem och hitta 250 liter saltvatten på parketten känns ju inte lockande. Är det något man ska tänka på om man köper beggat? är det en idé att köpa och limma om? Just nu känns det som det lutar åt att köpa nytt kar (för att stilla nojjan) och sedan hålla nere teknik-kostnaderna genom att bygga egen ljusramp, köpa begagnad skummare, pumpar etc. (jag jobbar med styr- och regler-teknik så styrning av elektroniken är inga problem.)

Allmän input i ämnet önskas, vad kan man med fördel köpa beggat och vad bör man köpa nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er.

Jag håller just på och förbereder insteget in i saltvärlden, och först och främst letas lämpligt kar. Jag har ett mindre som jag haft i förrådet som skall bli sump är det tänkt, men stora karet (ca 200-250L har jag tänkt mig) har jag inte införskaffat.

Hur är det med att köpa begagnade kar? Tanken på att komma hem och hitta 250 liter saltvatten på parketten känns ju inte lockande. Är det något man ska tänka på om man köper beggat? är det en idé att köpa och limma om? Just nu känns det som det lutar åt att köpa nytt kar (för att stilla nojjan) och sedan hålla nere teknik-kostnaderna genom att bygga egen ljusramp, köpa begagnad skummare, pumpar etc. (jag jobbar med styr- och regler-teknik så styrning av elektroniken är inga problem.)

Allmän input i ämnet önskas, vad kan man med fördel köpa beggat och vad bör man köpa nytt?

Nu har inte jag någon större erfarenhet av begagnat saltvatten för alla mina salt-kar har varit nyinköpta, men däremot är nästan alla mina sötvattenskar begagnat inköppta och inget av dessa har någonsin läckt.

Lycka till med karet! :)

Mvh/Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är ju priset.

Nackdelen är lite som du skriver att det kan läcka om det är gammalt med torr silikon (om det stått torrt en längre tid) eller om det växt kalkalger in under silikonet, detta kan ske när man använder ett vanligt kar med transparent silikon, eftersom kalkalgerna kan växa in under då de får ljus.

Annars är ett kar som känns bra i silikonet minst lika bra som ett annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta den lilla -trådkapningen- men detta är intressant.

Det är alltså så att kalkalger kan växa IN UNDER tranparent silikon ??

Tur att jag bestämt mig för att sälja alla mina sötvattenskar och inte behålla ett och göra om till saltkar, som jag tänkt från början.

Fördelen är ju priset.

Nackdelen är lite som du skriver att det kan läcka om det är gammalt med torr silikon (om det stått torrt en längre tid) eller om det växt kalkalger in under silikonet, detta kan ske när man använder ett vanligt kar med transparent silikon, eftersom kalkalgerna kan växa in under då de får ljus.

Annars är ett kar som känns bra i silikonet minst lika bra som ett annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Kalkalger växer glatt in under silikonet om det är transparent, men inte annars. Vilket jag egentligen finner märkligt, eftersom ljus får det ju ändån, från utsidan.

Det KAN vara som det är med grönalger i sötvattensbaljor. Att silikonet måste vara lite dåligt först, för att det ska kunna hända. Ren spekulation.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tack för svaren! Detta har väl kanske inte med ämnet att göra, men när vi ändå har silikon och material på tapeten, jag har läst att det finns vissa typer av plexi som man inte bör använda till saltvattenskar, och andra man kan, någon som vet vad som är säkert att använda? Tänkte använda plexi för till skiljeväggarna i sumpen så jag kan bygga det själv. För jag antar att det inte borde vara några problem att limma in plexiväggar i ett glaskar? bara siliconet fäster på båda.

apropå alger, finns det fördelar med glas mot plexi eller vise versa när det gäller rengöring och hur gärna saker växer på ytan? (självklart är ju glasytan mindre känslig för repor, men bortsett från det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...