Gå till innehåll

Diskution om Ostracion cubicus - Koffertfisk


libben

Rekommenderade inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gifDenna tråd innehåller inlägg som är flyttade från tråden "Presentera en fisk som inte alla redan har sett" då den tråden skall hållas ren från diskution och enbart innehålla presentationer av ovanliga fiskar.
Bidrar med mitt senaste nyförvärv!

Kristianstad Zoologiska fick in denna ful-coola fisk samma kväll som jag gjorde ett sent besök!

Det är en (två) som just nu är dryga centimetern stora men på tillväxt. De ska in i mitt Deltec 325 lite senare!

Ostracion cubicus - Yellow Boxfish

Du har koll på att den blir stor va?

Tror den landar runt 50 cm som de flesta.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bidrar med mitt senaste nyförvärv!

Kristianstad Zoologiska fick in denna ful-coola fisk samma kväll som jag gjorde ett sent besök!

Det är en (två) som just nu är dryga centimetern stora men på tillväxt. De ska in i mitt Deltec 325 lite senare!

Ostracion cubicus - Yellow Boxfish

Snygg!! Men det som står på Reeflex låter inte så skoj om den:

Very difficult to cure, gets Iychtio quickly.

Will harm corals.

Larger ones might bite electric cables and devices, even glas heaters.

Might release a very toxic poisen into the water when he is stressed. Dead animals should be taken out immediatly for the same reason.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Snygg!! Men det som står på Reeflex låter inte så skoj om den:

Very difficult to cure, gets Iychtio quickly.

Will harm corals.

Larger ones might bite electric cables and devices, even glas heaters.

Might release a very toxic poisen into the water when he is stressed. Dead animals should be taken out immediatly for the same reason.

Jodå jag har läst på om den! just nu är den ynka två cm så finns gott om tid innan den växer upp till sina 40-50cm!

Nu i början kommer den inte åt att bita på varken kablar eller doppvärmare så allt sitter inneslutet eller i sumpen!

Tyvärr dog den ena redan dagen efter i deras första kar! ett clownhotell! och där dog ingenting varken koraller fiskar räkor eller sniglar! Så refleex överdriver en hel del tycker jag! Men skulle den bli prickbenägen har jag ett 39w deltec uv-c att kicka igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå jag har läst på om den! just nu är den ynka två cm så finns gott om tid innan den växer upp till sina 40-50cm!

Nu i början kommer den inte åt att bita på varken kablar eller doppvärmare så allt sitter inneslutet eller i sumpen!

Tyvärr dog den ena redan dagen efter i deras första kar! ett clownhotell! och där dog ingenting varken koraller fiskar räkor eller sniglar! Så refleex överdriver en hel del tycker jag! Men skulle den bli prickbenägen har jag ett 39w deltec uv-c att kicka igång.

Precis som du sa så var den ju bara 2 cm, det får nog plats med ganska mycket mer gift i den när den är 40-50 cm.

Edit: en enkel uppskattning där vi anser att fisken är en perfekt kub och giftet är jämnt fördelat (och har samma koncentration) i fisken så ökar giftet linjärt med volymen som ökar kubiskt med sidan som i sin tur ökar 20 till 25 gånger... leder till att ökningen i gift blir 20^3 till 25^3 vilket blir 8000 till 15625 gånger så mycket gift!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...