Gå till innehåll

378 liter Korallrev


Curtus

Rekommenderade inlägg

Förövrigt så ser Stylphoran bättre ut. Efter ett vattenbyte så vart den iaf inte värre och nu några dagar senare så tycker jag den ser bättre ut.

Är oxå inne på andra dagen med UltraMin S och UltraOrganic. Så om jag har tur så kanske det var så enkelt att det var något ämne som vart bristfälligt av till just den korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här puttrar karet på.

Har varit lite störningsmoment, temperaturen i karet rasade när det var så förbannat kallt ute men ordnades med en doppvärmare efter en tids kyla.

Rören i den gammla rampen var ju mer eller mindre slut så tillväxten avtog och även färgerna blev lite dassiga. Men nu, efter rätt temperatur och nytt fräsht ljus så börjar färger å tillväxt komma igång igen.

Kör fär närvarande bara med 2 rör och sen full belysning (4rör) en timma om dagen. Men bör väll kunna köra på mer nu snart.

En viss oro finns dock då jag har några toppar på min Stylophora "milka" som saknar polyper. Har jag otur så rör det sig om någon parasit. Skulle ju även kunna vara flavicaudan som pickar på den men inte sett nått. Och den har inte stört nån korall innan.

Funderar även över om det kan vara avsaknad av något spårämne så har precis beställt Ultramin S samt Ultra Organic.

Korallen ser i övrigt inte ut att må dåligt, den har fin färg och bra polypexpansion.

Nästa "problem" jag stött på var att jag för en tid sedan köpte en P. annularis, en liten juvenil. Den gick i karet i 4 dagar ungefär, men fick så väldigt mkt stryk av flavicaudan så den fick flytta in i flickvännens mollyhotell. Där verkar den trivas tillsammans med clownerna.

Flavicaudan brydde sig vare sig om nedsläckning eller spegel vid karet.

Nästa plan är att vänta tills man köper fisk nästa gång och introducera den samtidigt som dessa så bråkstaken får fullt upp. Annars får jag ta fram lina och krok.

Det var allt för denna gång.

riktigt snyggt!

hade gärna sett lite fler bilder och lite närmare på dina koraller! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget överdrivet utan bara ordnat färgerna så som man upplever dem med ögat.

Farligt det där. Färgerna ser inte likadana ut på alla olika skärmar. Att justera till vad man anser rätt färgmättnad, bör bara göras på kalibrerade skärmar, om ens då... ;- )

Snygga är de ju, oavsett.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, tänkte inte så långt:snurrig:

well får hoppas att min skärm inte är allt för olik många andras då. Ska tänka på det i framtiden iaf.=)

Farligt det där. Färgerna ser inte likadana ut på alla olika skärmar. Att justera till vad man anser rätt färgmättnad, bör bara göras på kalibrerade skärmar, om ens då... ;- )

Snygga är de ju, oavsett.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja mr B...

Farligt om man drar upp färgerna en massa på ett ostrukturerat sätt. Självklart ska man om man vill få perfekt återgivning (speciellt om bilderna ska tryckas) ha en kalibrerad IPS skärm, men kameror är så otroligt dåliga på att klara av färgerna i ett akvarium, så man är ofta beroende av att göra en vitbalans korrigering (som oftast räcker).. Vet inte exakt vad Patric gjort med sina bilder, men problemet ligger ju just i att alla har olika inställda skärmar, det är skit samma om man har en perfekt kalibrerad skärm och alla andra har okalibrerade (hur många här har en kalibrerad skärm?). Och sen är det fortfarande frågan vilken färgrymd den är kalibrerad till, om programmet man använder för att visa upp bilderna har nåt stöd för färgrymder (de flesta webläsare har inte det, dom kör på som det alltid är sRGB). Då är fortfarande är inte bilden korrekt återgiven hos den andra. Så ja, en sRGB kalibrerad IPS-skärm är ju att föredra för webpublicering, men lite overkill för de flesta hemmafotografer ;).

Men det viktigaste är att man är försiktig med färgkorrektion, det håller jag helt med om, och man ska göra så lite som möjligt av det (så det inte ser sådär hemskt ut som det gör i många amerikanska forum), men en vitbalansering ser jag som essentiell för att få dugliga bilder.

P.S. Det är nästan omöjligt att kalibrera en vanlig TN skärm bra, men en basal korrigering av ljusstyrka och gamma borde alla göra ändå med t.ex. detta verktyget D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag kom den andra rampen! så nu har jag 8x80w t5 över karet och jag kan inte annat än att vara nöjd. Kör fortfarande bara på 4 rör men börjar köra full belysning en timma om dagen. Hoppas det inte blir för mkt.

Mina tillsattser av UltraminS och Ultraorganic är jag mkt nöjd över. Sakerna växer på riktigt bra!

Jag har även börjat experimentera lite med Zeospur2 samt StyloPocci Glow. Detta är preparat som helt klart ger resultat. Inte helt som man vill men en del blir snyggare och annat inte. En del helt opåverkat oxå.

Ska ta lite nya bilder såfort den nya kåpan över karet är klar. Just nu är det en snickeriplats framför akvariet=)

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll kanske fel att säga missgynnas. Korallerna växer som aldrig förr och om dom blir snyggare av tillsattserna är väll igentligen bara en smaksak. Men just Zeopspur, har gjort hystrixen och en blå acropora väldigt ljusa. Svårt att säga ifall dom var snyggare som mörka eller som dom är nu. Hystrixen har ju även ett par cm långa vita toppar, vilket gör att hela korallen ser väldigt ljus ut. Om dom långa vita topparna har med Zeopspur eller den tillväxt som kommit igång låter jag vara osagt.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer lite bilder på några utvalda koraller och en helbild på hur det blev med huven och sidoskåpet. Blev ingen huv i plåt som var tanken först utan byggde en själv i masonite.

Korallerna växer sakta på. Annularisen har blivit accepterad och tuffat till sig lite granna. Han pickar något på korallerna så polypexpensionen har blivit mindre men annars verkar dom inte lida.

Senaste nyförvärvet blev en Acropora, troligen granulosa. Ser inte så rolig ut än men hoppas den ska få lite färggladare toppar med tiden.

post-4468-14468919713801_thumb.jpg

post-4468-14468919714061_thumb.jpg

post-4468-14468919714348_thumb.jpg

post-4468-14468919714583_thumb.jpg

post-4468-14468919714807_thumb.jpg

post-4468-1446891971515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
Vad jag vet så la han ner denna burken, då jag för snart ett år sedan var iväg och köpte ett par koraller, Men de kanske är något nytt på g? :)

Jaha har han lagt ned..

Var inne på hans användare och såg att han hade varit inne dem senaste 24timmarna så trodde han fortfarande var igång!

Trist att höra att du har lagt ned Patte!

Någon annan burk uppe eller på G eller är det bara epi-web terrarie-bygget i köket som gäller nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamen jag la ner burken när jag flyttade då jag varken hade lust/ork att sköta den eller någonstans att göra av den.

För tillfället har jag inget nytt kar men det kommer garranterat såsmåningom. Nu spanar jag bara lite å ser vad som händer.

Annars så är det epiweb burken i köket som är mitt projekt just nu och inte för att skryta men den kommer bli fruktansvärt grym när det börjar växa i den:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...