Gå till innehåll

Periskop med tentakler?


JohanP

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan hjälpa mig med förslag på vad det kan vara jag har i mitt RSM 130.

De är löjligt svåra att fotografera för de förekommer företrädelsevis intill de mörkare delarna av bottnen.

Det ser ut som små gråspräckliga periskop, mellan 2 mm och 1 cm höga. I toppen på varje periskop sitter något som man kan anta är en munskiva. Den är till färgen helt vit med en tvärgående strimma i brunt. Runt denna munskiva sitter helt horisontellt ett antal "tentakler". Dessa sveper längs bottenmaterialet men jag har aldrig sett den fånga något.

För en stund sedan försökte jag häverta upp en liten med tunn slang. När jag kom för nära bara swischade det till i litet dammoln så försvann den i bottnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, jag har länge tyckt att mitt RSM är väldigt speciellt:nuke:

Sedan mitt förra inlägg har jag kommit lite närmre lösningen. Periskopen kommer från ett djur. En liten hårig mask som inte alls såg ut att kunna veckla ut en sån fångstanordning. Dock var det en sån jag fick upp när jag sög med en stor och kraftig slang för att verkligen kolla vad det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I morse när jag kom ner för att titta till karet såg jag ett av "periskopen" fångat en ganska stor Asterina (?) sjöstjärna. Då tänkte jag att nog skall det gå att häverta upp den nu, när den käkar för fullt.

Jodå, det gick bra. En typ av mask kom upp och just den här på fotot är väl ca 5-6 cm. I övre delen av masken på bilden ser man lite av det jag benämner med munskiva och svepande horisontella tentakler.

Är det någon som vet vad det är nu då???

post-4230-14468919021085_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, precis fast mina är äckligare/fulare. De jag har ligger dock alltid i bottenmaterialet, aldrig ovanpå. Det är det lite ljusare partiet som de "skickar" upp för att se om de får någon mat.

Tack för era svar.

Gissar också på sjögurka, typ denna:

http://se.reeflex.net/tiere/2068_Opheodesoma_australiensis.htm

Har sett liknande i det vilda flertalet gånger, de brukar synas på natten och då gärna i jättelika rörformade svampar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...