Gå till innehåll

funderar på att köpa ett 240l saltvattensakvarium


Lorre65

Rekommenderade inlägg

Hej jag är ny här på forumet.

Jag heter Lorentz och är från Piteå och där är inte utbudet så stort på saltvatten tillbehör och fiskar.

Att köpa något begat är svår när man är så långt norr över.

Lite kort om mig jag är en kille på 44 år som har varit sugen på saltvattens akvarium i många år har två sötvattens akvarium ett juvel på 400l och ett på 120l men nu är det dax att börja planera ett .

Köpte boken saltvattensakvariet av Daniel Knop och läst den ett par gånger och så har jag varit och pratat med två olika akvarium affärer en i Luleå och en i skellefteå för att få lite på fötterna titta mycket på inter nät och hittade

eran sida och forum och läst runt lite .

Tycker att det verkar vara många som är duktiga och hjälpsamma

och många fina akvarium som ni har i gång.

Partade med en akvarium handlare om ett komplett akvarium på 240 l

Med alla till behör ska dit till veckan och titta .

En fråga 240 l är det en bra storlek

En sak jag tänka på när jag ska köpa akvariet så att man inte blir på lurad masssa onödiga grejer.

Akvariehandlaren hadde ett komplett 240+bänk med alla tillbehör för cr 16900 kr

det enda som saknades är levadesten och koraller och fiskar.

vet inte om det är rätt pris men har handlat mina två andra akvarium av han och han är mycket seriös och trevlig.

Plus att han byter in mitt 400 l Juvel för 11000 kr(med fisk och allt nypris cr 14000 kr så det är bra fått för ett akvarium som är 1 år gammalt)

Jag lägger 5900 kr i mellan sen till kommer det andra tycker att det värkar vara en god affär.

Mvh Lorentz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Det är omöjligt att svara på om det kan vara en bra affär utan att ha mer info om utrustningen, belysning, pumpar, skummare osv.

Angående om 240l är en bra storlek så beror det på måtten och möbleringen i karet, jag har ett Juwel 240l som är 40 cm djupt, från fram till bakruta, och det tycker jag är för lite. Det blir lätt att man bara får en stenvägg och knappt något utrymme på botten så jag rekommenderar iallafall 50 cm djupt.

Jag tycker runt 200-400l är en bra storlek generellt sett med tanke på pris, driftkostnad och vad man kan ha i. Jag valde tyvärr att köra sumplöst och det är inte lätt att ändra på i efterhand med Juwel-bänken om man vill ha något vettigt, så jag råder ingen att köra sumplöst utan en riktigt bra anledning.

Slutsats, är det ett "konverterat" Juwel 240 så leta efter något annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft ett Juwel rio och håller med om att det är svårt att inreda pga måtten. Det var mitt första akvarium och jag har bytt upp mig till ett 450 med mycket bättre djup. Jag ångrade att Jag inte skaffade ett större från början. Ska man ha mycket koraller så är det bra med yta där dom kan växa och bli stora. Annars blir akvariet snabbt för litet. Tänk på vad du har för mål med akvariet. Vilka fiskar du vill ha osv. Jag kommer för övrigt från Gällivare men bor i enköping. Mvh elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft akvarium i några år men det var ett litet sötvattens akvarium (112 Liter), men nu ska jag köpa ett större akvarium och har länge varit sugen på att skaffa ett saltvattens. så jag ska köpa ett 240 liters ( största jag har plats med). så jag skulle vara glad om någon kunde ge mig råd eller någon pesonlig erfarenhet om att starta upp en saltvattensakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att bygga in den i väggen i vardagrummet.

Har två stora gaderober på baksidani rummet brevid som

är tilsammans 135cm bred och två meter hög det var tanken,

Då kan man gömma all utrustning

Så kring 240l är det största jag kan ha.

Ska fara och titta på akvarie paket på onsdag till veckan

se vad det är för grejer.

Vad är fördelen med att ha sump.

Mvh Lorentz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att bygga in den i väggen i vardagrummet.

Har två stora gaderober på baksidani rummet brevid som

är tilsammans 135cm bred och två meter hög det var tanken,

Då kan man gömma all utrustning

Så kring 240l är det största jag kan ha.

Ska fara och titta på akvarie paket på onsdag till veckan

se vad det är för grejer.

Vad är fördelen med att ha sump.

Mvh Lorentz

om du tänker dig väggens tjocklek samt djupet på gadroberna. du skulle sastsat på ett försök o hitta ett kar i klassen : 120 brett som din tanke är lite 50 högt om det är din smak , men 50-70cm djupt. hoppas du förstår vad jag menar. du får genast ett mer möbleringsvänligt kar när du sen ska placera stenen o koraller osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och Välkommen till SG!

Bra att du känner att det finns duktiga och erfarna medlemmar här. Val av akvarie är inte lätt. Hur akvariet ska se ut med mått mm är ju självklart en smaksak. Det jag reagerar över i dina planer är att du ska bygga in det vilket jag tolkar som om det kommer vara rätt omfattande. Det är många som lär sig MASSOR på första karet och byter till ett annat kar inom ganska snar framtid, det kan vara så att du bygger bort den möjligheten.

Någon som är väldigt stor skillnad på mellan sött och salt är värmeproblemet man har med salt då ljuset värmer vattnet. Nu förstod inte jag om du kommer ha ytan i ett litet rum eller ej men det är bra att veta.

För att få veta om det är ett bra paket föreslår jag at du skriuver ut vad som ingår i startkitet. Om du inte vill skriva exakt ska du nog ändå ta reda på om det är komplett vilket du troligen behöver hjälp med, kan göras genom att du beskriver hur ditt system skulle se ut utan att ange vilka grejer som ingå exakt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry!

Glömde svara på din konkretaste fråga. Fördelen med sump är att där kan du ha diverse teknik som inte är så snygg, skummare mm. Det gör att de i de flesta fallen är lättare att sköta om karet med vattenpåfyllning mm.

Finns det någon annan saltvattensakvarist i din närhet föreslår jag at du besöker denne för att få tips och råd hur den personen löst det hela! Många som gärna visar sin akvarier!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...