Gå till innehåll

Remote DSB / DSB in a bucket


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har plöjt den långa tråden på Reefcentral om Anthony Calfos idé om nitratreducering (denitrifikation) i ett sandfilter av typen remote DSB eller DSB in a bucket. Filtret är enklast tänkbara och består av en behållare (hink) med ett flera decimeter djupt lager fin argonitsand (amerikanarna verkar emellanåt också köra med vanlig fin kiselsand). Över detta sandlager passerar vatten som har ett gott flöde. Resultatet är nitratreducering via denitrifikation.

Som vanligt i akvarievärlden verkar hårda data saknas om metoden men givet de många anekdotiska rapporterna om att det fungerar rimligt effektivt så funderar jag på att inkorporera ett sådant i mitt nya system. Jag har sett att det diskuterats i andra trådar här på SVG för ett par år sedan och intresse verkade då finnas även i Sverige. Underligt nog hittade jag ingen dedikerad tråd om metoden under "Nitrat eller Fosfat filter" så jag startar en.

Har någon testat metoden eller har input gällande den? Känner någon t ex till ett exempel där någon dokumenterat lite mer systematiskt att det fungerar?

Ett litet tillägg - vi måste ju ha en bild på enkelheten i designen:

post-2082-14468918936174_thumb.jpg

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, är det din uppfattning att sandbädden tar hand om någon nitrat i ditt system? D v s märkte du någon skillnad när du satte in filtret (om det nu var i den ordningen det skedde).

Trist att höra att du har sån enorm tillväxt av alger, dinoflaggelater och cyano. Fast med tanke på mängden foder du tillsätter varje dag så torde väl flödet (engelska flux) av kväve och fosfor vara så pass stort att skitorganismerna kan försörja sig i alla fall. Vilken cell som helst inklusive skitorganismerna ovan föredrar ju peptider och aminosyror från fodret före svårtillgängliga former av kväve som t ex nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med min matning måste det bildas en del nitrat. Men precis som du skriver finns det ju lättare tillgängliga former av näring efter matning. Jag sköljer allt foder innan matning och det var mer cyano innan dess. Så jag är helt övertygad om att nitraten binds i sanden. Jag tycker däremot att noll i fosfat är märkvärdigt. Efter vad jag läst skall N/P förhållandet var betydligt lägre för artemia och mysis som är huvuddelen av maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittills verkar ju kalktillsatser vara det som biter på cyano, av allt jag läst så här långt.

Gällande fosfat-reducering så finns det ett visst förhållande till nitratnivån och jag tror att cyano triggas av för lite nitrat i förhållande till fosfat.

Saltvattensprofessorerna (om det finns några kvar här på SVG?) får gärna rätta mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Jag hittade en kul tråd på Reefcentrals forum om RDSB. En kille (bioload) vill hantera nitrat i sitt nya akvarium och bygger ett RDSB-filter.

Han modifierar den vanliga setupen något och låter ett litet droppflöde passera genom sandbädden så att han kan mäta vad som händer med syrenivåer och nitratreducering i bädden. Men efter en månad ger han upp - ingen nitratreducering alls i filtret och syrenivåerna faller inte vattnet som sakta sakta passerat sandbädden.

Så fungerar RDSB? Nä i hans fall gjorde det inte det inom tidsramen en månad. Men jag tror de har missat en viktig komponent i hela experimentet - organiskt kol. För att få ner syrenivåerna i filtret krävs någon typ av syrekonsumtion, t ex heterotrofa bakterier som oxiderar organiskt kol. Vidare krävs en organisk kolkälla för att denitrificerarna ska kunna göra sitt jobb.

Jag tror helt enkelt att RDSB fungerar bäst i etablerade akvarium som är fulla av liv som producerar bland annat organiska kolföreningar och därmed biologisk syrekonsumtion (BOD, Biological Oxygen Demand). Det ska vara lite skitigt m a o. Den som installerar ett RDSB i sitt nya ganska sterila akvarium kommer nog bli lika besviken som Reefcentral-killen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara och ta fram vodkan och mata filtret.

Förra sommaren så exprimenterade jag lite med nitratfilter till min koidamm och där matade jag det med vodka. Man kunde se i början varje gång jag tillsatte vodka så sjönk redoxpotentialen. Jag hade även en redoxkotroller så jag körde bara igenom vatten när redoxen var under 250, efter 2 månader så behövde jag nästan inte tillsätta någon vodka alls.

Min slutsats av det vara att ska man försöka styra ett nitratfilter så är en redox-mätare/kontroller ovärderlig. Efter att sett hur lynnigt ett nitratfilter är i uppstarten så förstår jag alla misslyckanden och jag skulle aldrig försöka utan en mätare/kontroller.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo klassiska nitratfilter med kolkälla som t ex etanol fungerar utmärkt. Men som du skriver så är det en krånglig balansgång, blir det för syrefattigt så kommer svavelvätet som ett brev på posten. Redox-kontroller underlättar en hel del.

Tillsats av vodka och RDSB brukar det ju varnas för. Man tänker sig väl att det lätt kan gå över styr med för syrefattiga regioner i sandbädden. Jag vet inte hur okompatibla RDSB och kolekälledosering egentligen är. Kanske är det så att i ett akvarium där ett RDSB fungerar väl så finns finns det redan ordentliga nivåer organiskt kol; då blir det lätt en överdosering med ytterligare kolkälletillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsats av vodka och RDSB brukar det ju varnas för. Man tänker sig väl att det lätt kan gå över styr med för syrefattiga regioner i sandbädden. Jag vet inte hur okompatibla RDSB och kolekälledosering egentligen är. Kanske är det så att i ett akvarium där ett RDSB fungerar väl så finns finns det redan ordentliga nivåer organiskt kol; då blir det lätt en överdosering med ytterligare kolkälletillsats.

Om kolkällan är begränsande så kommer du få det svart på vitt med redoxmätare och vid tillsats så kommer redoxen sjunka i takten lite snabbare än minutvisaren på klockan.

Sjunker redoxen för mycket så det blir svavelväte så är det väl bara och öka flödet på genomströmningen, kanske även minska kolkälledoseringen om man använder sig av det.

Lite förenklat beskrivet, men låter man en kontroller sköta regleringen av genomströmningen så slipper man iaf. oro sig för svavelväte.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste den långa tråden (i alla fall den första tredjedelen) om RDSB på Reefcentral igen (se trådstarten). Där finns det gott om anekdotiska observationer som menar att en RDSB fungerar i den meningen att den sänker nitraten när det kopplas in på etablerade system. Jag inser även efter att ha läst tråden att "bioload" som inte fick det att fungera hade gjort en ganska stor förändring i designen - han hade inte finkorning sand utan en grövre variant. Kanske är sandens storlek det som gör skillnaden mellan ett fungerande och ett icke fungerande RDSB. Eller så var det kolbrist i enlighet med min ursprungshypotes.

Janne, för egen del så ser jag en elegans i att RDSB-setupen är så low-tech. Koldosering som är redoxstyrd och en problematiskt långsamma flöden genom denitrifikatorer är inte min melodi. Det är för mycket teknik som kan - och troligen kommer - att gå åt helsikte inom några år. Minns fortfarande min mors besvärade min när hela huset stank svavelväte pga att slangfiltret satte igen p g a de låga flödena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay, men det verkar så ovetenskaplikt att prova sig fram när man kan mäta vad som är fel, man behöver ju inte styra det automatiskt om man inte litar på elektronikern. Bara ta reda på vad man behöver justera för att få DSB:n att fungera.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...