Gå till innehåll

180 liters revvägg i Hägersten


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Durso fungerar inte utan luft. Hela iden med durson är att skapa ett breddavlopp inne i röret. Breddavloppet skall hålla nivån och lufthålet garantera att det finns luft så att det fungerar riktigt. Om det sörplar i lufthålet så sätter du en bit luftslang i hålet.

Kommer det ned luftstötar i sumpen så är kranen i nedändan för öppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag trodde också att luft var en förutsättning för att det skulle funka bra och jag har därför byggt den enligt alla konstens regler med luftnippel i ändhuven etc. Och visst funkar det, men då kommer jag inte ifrån ett "skvalande" ljud från vatten/luftblandningen hur jag än ställer in flödet.

Det gör jag däremot när systemet är helt slutet och ingen luft tas in. Det är knäpptyst hela vägen ner i sumpen och i och med min extra tätning igår så verkar även nivån i avrinningsboxen hålla sig konstant!:) Det kanske inte är någon durso längre utan en hävert?! Strunt samma, det funkar klockrent!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stene!:) Lite mer bilder kommer inom kort!

Spooky: Jag har överlevt några strömavbrott redan i vinter och det har funkat. Flödet startar ju automatiskt i och med att returpumpen sätter igång och fyller avrinningsboxen. Jag har givetvis även "säkrat" returröret med ett hål strax under ytan så häverten slutar om pumpen lägger av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig för vilken inriktning jag skall ha. Just nu har jag bara lagt i mina koraller från det gamla karet, två Euphyllia, en Sinuosa, några Sinularia samt en bubble tip anemon. Jag är grymt sugen på att ge mig in i SPS världen nu när jag har rätt belysning och förutsättningar i övrigt. Men då jag reser rätt mycket i jobbet är jag lite orolig för den större tidsåtgången för skötsel etc. som detta kräver. Jag behöver kunna lämna akvariet några dagar åt gången utan översikt. Vi får se....det måste nog mogna fram lite tror jag!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite bilder! Det är ännu rätt tomt i akvariet, de få koraller jag har blev plötsligt väldigt små i den här burken!:) Utöver clownparet på bilden samt C Valentini:n finns även en sjöborre, en Salarius samt en Clownräka. Någon som har tips på ytterligare djur som skulle passa bra tillsammans med detta gäng?:)

Notera bubble tip anemonen som gömmer sig nere till vänster på första bilden. Den kryper fram på dagen till min clowntjejs stora förtjusning!

post-4534-14468919404402_thumb.jpg

post-4534-14468919404588_thumb.jpg

post-4534-14468919404756_thumb.jpg

post-4534-14468919405017_thumb.jpg

post-4534-14468919405224_thumb.jpg

post-4534-14468919405418_thumb.jpg

Ändrat av Dalmasen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stene!:) Lite mer bilder kommer inom kort!

Spooky: Jag har överlevt några strömavbrott redan i vinter och det har funkat. Flödet startar ju automatiskt i och med att returpumpen sätter igång och fyller avrinningsboxen. Jag har givetvis även "säkrat" returröret med ett hål strax under ytan så häverten slutar om pumpen lägger av.

Om du har det helt lufttätt så kommer det inte att starta igen då du har en luftpelare med motstånd, eftersom utloppet i sumpen ligger under vatten. Eller det gör det kanske inte? Tänk dig ett glas som du vänder upp och ner på och sänker ner i vattnet, du får samma effekt med en durso utan lufthål. Vill du köra som du gör nu utan luft och ändå ha det tyst och säkert, så tar du och kör raka rör ner, utan något krusidull med böjar och sånt.

Gör det själv, och det är helt knäpptyst på den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt Laggeman, det bör ju faktiskt bli som du säger om det kommer in en luftbubbla. Lite konstigt bara att den ändå HAR startat trots ett längre strömavbrott....?!

Det är nog inte tal om att ändra installationen nu, allt står på plats och rören är limmade. Då skulle jag behöva plocka isär en hel del och det orkar jag inte nu. Jag ska dock laborera lite mer med luft/vattenmixen.

Jag har ju idag en bit slang som går sista biten från röret och ner under vattenytan i sumpen. Skulle det problem du nämner ovan avhjälpas om jag gör ett litet lufthål ovanför vattenytan i slangen? Visst borde väl det hjälpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick lite efter devisen "det kan aldrig blir FÖR mycket cirkulation" när jag planerade min burk. Jag bestyckade därför karet med två Tunze 6045 pumpar. Men nu börjar jag undra om inte detta är lite "overkill"?! 6045 pumparna är som ni säkert vet väldigt effektiva och det blir ett jäkla drag i burken trots att jag aldrig kör båda samtidigt. Kubformen gör ju också att de fria ytorna för vattenstrålarna inte kan bli särskilt långa, var man än riktar pumparna så möter vattenstrålen glas, sand eller yta på max 50 cm.

Jag tycker mig märka att vissa av innevånarna inte riktigt gillar denna "orkan" särskilt mycket. Min Bubbletip-anemon verkar särskilt missnöjd och söker skydd bakom en sten. I helgen kände jag mig därför tvungen att plocka ur en av Tunze-pumparna och istället sätta i min nanostreamer (Koralia nano). Jag ångrar även att jag inte köpte en styrbar Tunzepump istället, 6045 pumparna går ju tyvärr inte att reglera.

Vad tror ni, kan det verkligen bli FÖR mycket cirkulation eller är det ju mer desto bättre som gäller?:) Hur har ni andra med kubformade kar bestyckat dessa med streampumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2xTunze 6085 + 2xTunze 6055, för tillfället bara en 6055 igång, kommer ännu en så småningom, antagligen en dag i veckan, så fort jag bemödar mig att plocka fram den och montera upp den. :)

Känner inte att det är för starkt i mitt kar iaf, men dessa är delvis riktade längs med mitt rev så en del av kraften försvinner säkerligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj ja du har ju onekligen ÄNNU bättre "flås" i din burk än vad jag har!:) Jag ska testa att vända och vrida lite på pumparna för att se om det går att göra flödet mjukare.

För övrigt fick jag en hel del nya innevånare i karet i helgen:

- Två fraggstenar med Euphyllia Paraancora

- En fraggsten med knappar, kan vara Tubastrea men inte helt 100 på det....

- Ett par sammetsclower, Premnas Epigrammata. Honan är gigantisk, ca 7-9cm lång och hannen ca 4-5. Grymt fina med guldfärgade ränder. Jag trodde det skulle bli rejält slagsmål med mitt befintliga Ocellaris par men de verkar ha delat upp akvariet mellan sig rätt väl. Får se om det håller sig så...

- En anemon, Heteractis magnifica, kritvit och väldigt fin! Clownerna bodde i denna när jag köpte den men nu verkar de ha bytt till min Bubbletip istället:)

- Ett mandarinpar som ser väldigt fina och välmående ut. Jag hoppas de ska hitta den mat de behöver framöver. Kör Super Shrimp blandat med Cyclops istället för pellets nu

- En Pepparmintsräka, Rhynchocinetes durbanensis

Bilder kommer inom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja jag medger att det varit dåligt med uppdatering på sistone!:) Skyller på jobbet!;) Men jag lovar att posta lite nya bilder inom kort!

Karet rullar på bra i alla fall. Jag har fått i en hel del SPS:fraggar som verkar trivas finfint! Men som sagt, bilder kommer inom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja jag vet, det var längesedan jag postade bilder. Men det är först nu det börjar hända saker, karet var ju i princip tomt när jag startade upp det. Nu har jag sakta men säkert börjat fylla det med små fraggar av olika sort. Samtliga har tagit sig kanonfint! Nedan ser ni några exempel.

post-4534-14468919692416_thumb.jpg

post-4534-14468919691605_thumb.jpg

post-4534-14468919691771_thumb.jpg

post-4534-14468919691937_thumb.jpg

post-4534-14468919692096_thumb.jpg

post-4534-14468919692257_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrade ett hål i mitten och sedan sågade jag bara med sticksåg. Tänk dig att du sågar en kil uppåt med spetsen i det borrade hålet. Kroken behöver ju inte vara snygg, huvudsaken den går att böja upp och ut med värmepistol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg vi ett något märkligt beteende hos mitt Mandarinpar. Hanen bet fast sig i stjärten på honan och spärrade samtidigt upp sin ryggfena så mycket det bara går. Så höll de på i ca 1 minut. Är det någon som vet om detta är deras sätt att leka eller slåss de?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Såhär när Stockholm kokar med 29 grader i skuggan handlar akvariehobbyn för min del mest om att få saker och ting att överleva semestern och överhettning! Mätte upp 28.6 grader i karet idag och stoppade i en fryst PET-flaska för att få ner det lite, men det är inte lätt när yttertempen kryper över 30-strecket!-Sol Antar jag inte är ensam om det problemet just nu!:)

Hur som helst, det var ett bra tag sedan jag gav en liten statusuppdatering. Karet och innevånarna rullar på bra! Har haft rätt bra tillväxt på mina SPS:er, särskilt min lila Possilopora och min Hysterix. Tyvärr är det för mörkt för att ta bilder just nu men det kommer....

Har väl inte lagt särskilt mycket tid på karet på sistone men gör mina veckovisa vattenbyten på 50 liter och har nyss börjat suga ur en del av gruset för att få ner NO3 nivån något. Har åkt på några fläckvisa algangrepp på stenar. Jag misstänker att det är någon typ av svart cyano, slemmigt med luftbubblor. Det går utmärkt att suga ur med hävert men jag vill ändå få bort det permanent. Att försöka få ner NO3 nivån är en åtgärd. Jag fattar inte hur så många här på forumet anger att de i princip har 0 i nitrat, vad är hemligheten!?:) Jag har en låg belastning, inga synbara "nitratfällor", mycket sten och macroalger, skummar enligt alla konstens regler och matar sparsamt, ändå har jag aldrig lyckats komma under 25!

Jag noterade även ikväll att KH:t ligger lite lågt, 6-7. Jag fick några äldre Aqua-Medic produkter av en kille förut, en av dessa är KH Buffer TABS. En blå burk med tillhörande flaska med TRACE-vätska. Enligt burken höjer varje tablett KH-nivån i 50l vatten med 0.5. Frågan är dock hur man doserar detta? Måste man lösa upp tabletterna i vatten innan man lägger i dom eller kan man lägga i dom direkt i karet? (PH-nivån är bra, 8.2).

Snart dags för semester och några veckors kringflackande med akvarievakter och allt vad det innebär. Ser dock fram emot hösten och att få ta tag i hobbyn lite igen! Mer koraller och någon ytterligare innevånare står på önskelistan.

Trevlig sommar allihopa!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...