Lill-Burt Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 jävlar i helvete vilket läckert kar!tummen upp! Citera
PeterGG Postat 22 november 2010 Författare Postat 22 november 2010 Tack.! Det skänker mig mycket glädje och ro att se att det växer och mår bra. Citera
Edward Postat 22 november 2010 Postat 22 november 2010 Riktigt läckert, luftigt men ändå välfyllt med koraller Citera
PeterGG Postat 24 november 2010 Författare Postat 24 november 2010 Riktigt läckert, luftigt men ändå välfyllt med koraller Tack. Jo, det var tanken jag lekte med när jag planerade. Att delvis få ordentligt med sand-yta. Vit sand är trevlig. Om man kan hålla den vit och inte brun. Sen ville jag också ha en stor öppen volym vatten i displayen. Så nu får vi se hur bra det blir när det växer ihop sig lite. Peter. Citera
Hedlurd Postat 26 november 2010 Postat 26 november 2010 härligt att se de växa fram:) hur är det med ljudnivån nu när möbeln är på plats? Citera
PeterGG Postat 26 november 2010 Författare Postat 26 november 2010 Jo den är fortsatt låg. Jag kommer inte ihåg robin, men var du förbi mig och hämta grejer? dvs har du sett kalaset live? Har för mig att du har varit förbi här en runda också. Det enda som låter är lite från sumpen, typ skummaren främst. Men.. alltså, sumpen är öppen helt i rummet. och den e väldigt tyst. gissningsvis 35-37 dBA från hela möbeln. (vårt ventilationssystem går med 32 dBA, och akvariet är bara något lite högre.Det som är mest högljutt är när någon kirurg är uppe vid ytan och betar lite alger. Eller när en snigel bestämmer sig för att trotsa ytavrinningen och gå mot strömmen. Kirurgerna tycker jag är trevliga, men sniglarna .. tror att det är vattenläckage varje gång.. och det har hänt 50 ggr ungefär. Citera
Reuben Postat 27 november 2010 Postat 27 november 2010 Tjenare,Riktigt trevligt att få komma förbi idag och få kika på hur ett "riktigt" akvarium ser ut fina färger o glada fiskar!Fraggarna från dig är nu på plats, får hålla tummarna att alla klarar sig i mitt kar, Foxfacen verkar tyvärr lite väl nyfiken på montiporan men än så länge har han bara lagt sig i den (tycker det är lika underligt jag med).Hoppas jag inte var kvar allt för länge såg sen hur länge jag var kvar ^^.ha det bra! Vi hörs Citera
PeterGG Postat 28 november 2010 Författare Postat 28 november 2010 Tja. Jo det var trevligt. Som sagt, jag tycker estetiken av akvariet försämras av alla fraggar, så jag är glad varje gång jag blir av med lite. Nä, det var lugnt. Nästa gång ska jag sätta på och bjuda kaffe. Mvh Peter Citera
Hedlurd Postat 28 november 2010 Postat 28 november 2010 jodå jag har varit förbi ett par svängar, sist var i sommras. antagligen strax innan möbeln. Citera
PeterGG Postat 28 november 2010 Författare Postat 28 november 2010 Mm.. har så dålig koll. däremot vet jag att du var förbi i partille en runda. men nu när du säger att du varit här.. så inbillar jag mig helt säker på att du faktiskt har varit här.. Citera
Reuben Postat 29 november 2010 Postat 29 november 2010 Tjenare, Allt som jag köpte ser fortfarande bra ut hittills SPSen har svullnat upp fint o letar runt med sina tentakler Var inte alls beredd på att den skulle göra det(va heter den gröna SPSen förresten) Citera
PeterGG Postat 29 november 2010 Författare Postat 29 november 2010 Om du menar den gröne klumpen så räknas den till en LPS, Långpolypig stenkorall. Det är en Favia - hjärnkorall. Annars så fick du med dig hem Grön flakväxande montipora, och röd montipora digitata. En grön skivanemon också var det va?Förresten, skapade lite gul hysterix på kvällen, sitter på fragg nu.. Om det var något du var intresserad av får du höra av dig. Du får första tjing på dem. . Annars slänger jag ut en annons lite senare. Peter Citera
Reuben Postat 1 december 2010 Postat 1 december 2010 Jag paxxar gärna en bit av den där! Den var riktigt fin den! Citera
PeterGG Postat 2 december 2010 Författare Postat 2 december 2010 Grymt. Det är bara att komma förbi när det passar. De står och göttar till sig så länge i karet. Peter Citera
PeterGG Postat 12 februari 2011 Författare Postat 12 februari 2011 Karet Tuffar på.Haft lite problem med Kiselalger, men det är påväg bort nu, för evigt förhoppningsvis. mer info finss härhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38340Fick nog den coolaste fisken av min tjej idag, en Centropyge ArgiHar också byggt till ett fraggkar. Har fragg på Gul Hysterix, röd montipora, massa skivanemoner, mjukkorall, osv. orkar inte sätta in annons just nu.Har bara temporär belysning till fraggkaret än så länge, 2x11 PC samt 3x1W led Royal Blue. Peter Citera
Reuben Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Najs najs , Byggde du fragkaret själv eller köpte du den? Har funderat på skaffa något liknande Citera
Edward Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Helt underbar Hystrix. Hoppas man kan få med sig en liten fragg nästa gång man är i gbg Citera
Nordin Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Så jävla fint kar, har ett 540L jag kommer starta upp inom snar framtid, använder ditt kar som 'rolemodel'! 11/10! Citera
Luddox Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Fantastsikt snyggt, och väldigt fin utveckling sedan jag var och hämtade några fraggar hos dig i höstas.. Citera
PeterGG Postat 13 februari 2011 Författare Postat 13 februari 2011 Najs najs , Byggde du fragkaret själv eller köpte du den? Har funderat på skaffa något liknandeDet är ett 54L Hornbach kar som jag kapade av halva från, sen fräste jag hål med diamantfräs för genomföring.. För ytavrinning silikonade jag bara dit en glasplatta tvärs karet. Belysningen byggde jag själv med delar från Kjell.com. men den är som sagt temporär, vet inte vad jag ska göra med den riktigt för framtiden. får se också hur mycket fragg det kan tänkas bli. Har försökt fragga några av mina finare exemplar av koraller, men det avbröts i risk att bryta loss hela koraller. Om du inte bygger fraggkar så är denna lösningen ganska bra också.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=305973&postcount=27Hörs Citera
PeterGG Postat 13 februari 2011 Författare Postat 13 februari 2011 Mats, Daniel, Kim och Jesper. Stort tack för komplimangerna. ! Jag blir riktigt glad. Skäms inte för att skicka PM om ni är intresserade av fraggar på något i karet. Har snart lite stylopora samt hysterix, olika färger, på gång.. Citera
TommyM Postat 15 februari 2011 Postat 15 februari 2011 Verkligen imponerande kar, både invändigt och sytem mässigt!! Citera
PeterGG Postat 15 februari 2011 Författare Postat 15 februari 2011 Tack. Jo det har gått väldigt bra det sista. Och jag är också påväg in med Balling till karet, har en Grotech III + IV under skåpet nu, och, hittils tre dunkar påkopplade, Tänkte köra spårämnen på de fyra sista kanalerna och eventuellt urpumpning på någon. Men för att inte störa pågående försök med kiselalgerna så fortsätter jag med min handdosering av spårämnen etc enligt tråden med kiselalger. Sen kör jag också med TM's NaCl fria salt med förhoppning att dens sammansättning speglar BioCalciums.. Hur som, jag har faktiskt ett set-back att meddela, min gula kirurg är spårlöst borta. TRIST. Sist jag såg honom, det vet jag inte, men sista bilden är 2011-02-02. Någon gång runt 2011-02-08 noterade jag ovanlig doft från vattnet i karet, luktade lite som.. tång.. men trodde då att det var mina kiselalger som dog som ventilerade ut. Väldigt märkligt att kirurgen dog, för den sista bilden såg han helt frisk ut. Så jag tror inte att han var sjuk på något sätt, så, antingen har mina två andra kirurger slått ihjäl honom, eller, så mest troligast är att den dumme idioten fastnat mellan någon sten eller något, kanske mellan sten och läskback. Han är med stor sannolikhet död/borta, har inte sett honom på 3 dagar, inte framme och äter, Tror inte att han var sjuk, för då borde mina andra fiskar vara sjuka nu, och alla ser hittils bra ut. Tror heller inte att han är ihjälslagen, för att det var helt klart han som prylade de andra fiskarna. Har varit rätt deppad ett par dagar, för han har varit med länge, Har haft honom sen 2009-06-02Men, det är bara att se framåt, har funderat på att skaffa in en strigosus istället, alternativt en desadjini, eller någon kejsare. Peter Citera
Vandal Postat 15 februari 2011 Postat 15 februari 2011 Tråkigt med fisken... Har funderat på nåt liknande med fraggkaret du har, men det har fastnat i planeringsstadiet (och nu blivit ett annat projekt istället)... om du har några fragg på dina blastomussor eller grenmontipora är jag helt klart intresserad... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.