Gå till innehåll

PeterGG's 540L


PeterGG

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser inte så mycket brunt skit på botten nu Peter.

MVH Lasse

Nej. Sanden är på gränsen till kritvit.. fast jag har ett område kvar med kiselalger på. Har ingen bra bild på det just nu.

Jag har inte glömt den andra tråden, och tänkte snart ta en bild och uppdatera den. De sista kiselalgerna verkar sega.. Men jag ska byta fosfatmedie i helgen tänkte jag, får se om det tar dem.

Dock, så verkar det som att sjöstjärnorna faktiskt äter kiselalger, eller äter samma mat som de äter. För där stjärnorna gått fram, där kommer de inte tillbaka.

Peter

post-4058-14468921435312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Nä verkligen inte.!!!! Fullt krig i karet. Den nya dvärgkejsaren blev inte välkomnad... Han har haft några tuffa 24h kan man säga. Ser riktigt risig ut. Det var inte bara den andre dvärgkejsaren som attackerade, utan alla clowner och båda kirurger.

Så, det var upp med en spegel som gällde. Då blev det krig mot spegeln istället.. nu har det dock lugnat sig, nu är det bara de båda kejsarna som slåss .. och sen den blåe kirurgen slåss mot glaset..

Ja, och sen är mina clowner trötta på alla kejsare.. så de slåss också.. men det är betydligt lugnare än igår. så nu ska det nog gå..

Har sand i hela karet och på alla koraller pga alla strider..

Dvs. nu borde jag ha fosfat i vattnet.!! =).

SKickar ett PM till dig om Ricordeorna, antagligen ser du PM före detta meddelande.

Hur gick det självdå? Doris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, doris mår fint, hon har varit riktigt pig simmat runt varit aktiv verkar gilla nori'n som är fastklämmd och även mumsat i sig ett par pellets så jo.

Hon verkar även vara bra polare med mina gula kirurg dom simmar bredvid varandra och har inte sett några tendenser till bråk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Tja,

Liten uppdatering, Akvariet tuffar på, har precis bytt lampor i MH-n, 20.000K Aqualight, får se hur det blir,

Har lite nya fiskar, gramma loreto, någon skum anthias som kunde gå ensam, och sen en gul damsell, vet att här är en annan i göteborg som köpt några av dessa tuffingar,

Håller på att bygga ett nano-kar som jag tänkte försöka odla gorgonier och knappar i. Får väl se hur det går. Annars har jag inga direkta set-backs.

Peter

post-4058-14468922362111_thumb.jpg

post-4058-14468922362345_thumb.jpg

post-4058-14468922362532_thumb.jpg

post-4058-14468922362724_thumb.jpg

post-4058-14468922362937_thumb.jpg

post-4058-14468922363131_thumb.jpg

post-4058-14468922363332_thumb.jpg

post-4058-14468922363558_thumb.jpg

post-4058-14468922363768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chromis cyanea skulle jag tro - en västindisk art.

Den som är gul är en väldigt rolig art - vad det sedan är vette tusan. Den köptes som Amblyglyphidodon ternatensis - kom som Amblyglyphidodon aureus men är nog ingen av dem. Mina har utvecklat början på ett svart horisontellt streck på ovansidan av stjärtspolen. De kallas också staghorn damsels eftersom de i naturen brukar vara förknippade med Acroporor

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, precis som Lasse säger, det är Chromisar.

Du är en finsmakare av fisk Lasse, jätterolig fisk, jag kan tänka mig att i grupp är det tuffa. Den jag har är väldigt lik din förstnämnda, både till färg och hur ryggfenan ser ut.. men sen om man kollar reeflex så är deras bild inte i närheten. Jag skulle gärna komma förbi och titta en runda nu snart, men jag är lite upptagen, får jag komma förbi fram mot hösten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finsmakare och finsmakare - tja jag har ett intresse för det lite mer ovanliga. Min fru brukar säga att jag älskar fiskar som kan vara borta i en månad och sedan plötsligen dyker de upp igen. Jag har många små fiskar i mitt Percula 120 och mitt intresse går mer och mer åt det hållet. Ett av de senaste förvärven är en art som är/liknar Priolepis boreus. De ser jag då och då under blixtsnabba attacker för att ta mat. Alltid upp och nerpå. De hänger i sin grotta som den bästa fladdermus.Med så mycket underligheter i karet så behövs fiskar man ser. Jag gillar frökenfiskar - men inte deras ofta aggresiva beteenden. När jag har snorklat i Thailand har jag ofta sett ganska små fröknar just omkring koraller, väldigt gula och fina och som det verkat när man betraktat dem i naturen - fredliga. Så när denna dök upp som små men med kroppar och ögon som de vore vuxna så slog jag till - jag har 9 som simmar i akvariet. Det är inte den fredligaste av mina fiskar, det har utvecklats en trolig hanne som har sin del av akvariet men gentemot de andra fiskarna är de fredliga. När det är natt så gömmer de sig bland mina koraller, speciellt är en gorgonia poppulär i avsaknad av acroporaskog - den största acroporan jag har är en av mina Gobiodon histrio:s sovplats nämligen.

Du är välkommen precis när du vill Peter - ring bara innan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej.

Det var ett tag sedan,

På min kant tuffar det på. Funderade faktiskt på att ändra inriktning på min tråd - att istället köra den som blogg / logg, för att hålla koll på mina egna tankar.

Missöde 1: Hade ett magnesiumtest som vart felaktig, så magnesium steg till 1650 utan att jag märkte det. Så nu har jag stängt ner magnesiumen från ballingen. Har jag förstått all kemi rätt, så, är det också därför calciumet steg till 460 och kH till 11. Magnesiumet ska bromsa tillväxten på korallerna - tror jag läste det på reefcentral. ingenting har dött, det är bara några färger som inte är som de ska. Fast det kan bero på andra saker också. Nu är det nere på 1530

Missöde 2. Fosfaten ökade från 0 - 0.14 ppm på två månader. Det visade sig att pumpen till fosfatfiltret hade satt igen och behövdes rengöra. Nu är det nere på 0.05.

Ingenting har skadats dock

Annars så, jag tänkte uppgradera till en BM150 Pro skummare. Håller på att leka med lite LED i fraggtanken. Och samtidigt bygger jag på ett nano-kar. Jag ska kalla det 4xLow (Low Budget, Low Maintenance, Low Tec, Low Power).. där i tänkte jag köra Zoo's, icke fotosyntetiska koraller. Känns som att det kommer bli allt annat än vad syftet var.

Min Hysterix har blivit mer Lila/blå de sista månaderna. vet inte, undrar om det är Kaliumöverskott som orsakar det. Jag doserar 2ggr i veckan Kaliumjodid, Jod, Strontium, UltraminS, UltraBak, UltraOrganic. Har funderat att lägga av med det och köra vodka istället. För att se ifall jag får någon ändring i Färgen. Dock så har jag ändrat en hel det i karet det sista halvåret. Bytt belysning från 12000 K till 20000K, slutat med alubaserad fosfatremover, Vet inte ´hur länge sen jag började med balling. Men färgen försvann nog i samband med Ballingen och lampbytet. Färgen var bättre med 12000K och biocalciumdosering. Dock har jag ju haft rätt högt magnesium hela tiden, så nu tänkte jag gå ned på 1400, eller 1350..

Nu ringer chefen.

Hörs

post-4058-14468923112032_thumb.jpg

post-4058-14468923112262_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har läst är dessa länkar

http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2008-11/newbie/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2008-12/newbie/index.php

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag kan ha glömt av vissa bitar osv. Hade dock för mig, att både calcium och magnesium binds i tillväxtzonen för korallen, och att magnesium agerar som någon som slöar ner processen.. nu kommer jag inte ihåg.. men har också läst om supersatureringen.

Tack Kim!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...