Gå till innehåll

PeterGG's 540L


PeterGG

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Riktigt läckert, luftigt men ändå välfyllt med koraller :)

Tack. Jo, det var tanken jag lekte med när jag planerade. Att delvis få ordentligt med sand-yta. Vit sand är trevlig. Om man kan hålla den vit och inte brun. Sen ville jag också ha en stor öppen volym vatten i displayen.

Så nu får vi se hur bra det blir när det växer ihop sig lite.

Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den är fortsatt låg. Jag kommer inte ihåg robin, men var du förbi mig och hämta grejer? dvs har du sett kalaset live? Har för mig att du har varit förbi här en runda också. Det enda som låter är lite från sumpen, typ skummaren främst. Men.. alltså, sumpen är öppen helt i rummet. och den e väldigt tyst.

gissningsvis 35-37 dBA från hela möbeln. (vårt ventilationssystem går med 32 dBA, och akvariet är bara något lite högre.

Det som är mest högljutt är när någon kirurg är uppe vid ytan och betar lite alger. Eller när en snigel bestämmer sig för att trotsa ytavrinningen och gå mot strömmen. Kirurgerna tycker jag är trevliga, men sniglarna .. tror att det är vattenläckage varje gång.. och det har hänt 50 ggr ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Riktigt trevligt att få komma förbi idag och få kika på hur ett "riktigt" akvarium ser ut :) fina färger o glada fiskar!

Fraggarna från dig är nu på plats, får hålla tummarna att alla klarar sig i mitt kar, Foxfacen verkar tyvärr lite väl nyfiken på montiporan men än så länge har han bara lagt sig i den (tycker det är lika underligt jag med).

Hoppas jag inte var kvar allt för länge såg sen hur länge jag var kvar ^^.

ha det bra! Vi hörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar den gröne klumpen så räknas den till en LPS, Långpolypig stenkorall. Det är en Favia - hjärnkorall.

Annars så fick du med dig hem Grön flakväxande montipora, och röd montipora digitata.

En grön skivanemon också var det va?

Förresten, skapade lite gul hysterix på kvällen, sitter på fragg nu.. Om det var något du var intresserad av får du höra av dig. Du får första tjing på dem. . Annars slänger jag ut en annons lite senare.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Karet Tuffar på.

Haft lite problem med Kiselalger, men det är påväg bort nu, för evigt förhoppningsvis.

mer info finss här

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38340

Fick nog den coolaste fisken av min tjej idag, en Centropyge Argi

Har också byggt till ett fraggkar. Har fragg på Gul Hysterix, röd montipora, massa skivanemoner, mjukkorall, osv. orkar inte sätta in annons just nu.

Har bara temporär belysning till fraggkaret än så länge, 2x11 PC samt 3x1W led Royal Blue.

Peter

post-4058-1446892133945_thumb.jpg

post-4058-14468921339662_thumb.jpg

post-4058-1446892133988_thumb.jpg

post-4058-14468921340068_thumb.jpg

post-4058-14468921340249_thumb.jpg

post-4058-14468921340456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs najs :), Byggde du fragkaret själv eller köpte du den? Har funderat på skaffa något liknande

Det är ett 54L Hornbach kar som jag kapade av halva från, sen fräste jag hål med diamantfräs för genomföring.. För ytavrinning silikonade jag bara dit en glasplatta tvärs karet. Belysningen byggde jag själv med delar från Kjell.com. men den är som sagt temporär, vet inte vad jag ska göra med den riktigt för framtiden. får se också hur mycket fragg det kan tänkas bli. Har försökt fragga några av mina finare exemplar av koraller, men det avbröts i risk att bryta loss hela koraller.

Om du inte bygger fraggkar så är denna lösningen ganska bra också.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=305973&postcount=27

Hörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Jo det har gått väldigt bra det sista. Och jag är också påväg in med Balling till karet, har en Grotech III + IV under skåpet nu, och, hittils tre dunkar påkopplade, Tänkte köra spårämnen på de fyra sista kanalerna och eventuellt urpumpning på någon.

Men för att inte störa pågående försök med kiselalgerna så fortsätter jag med min handdosering av spårämnen etc enligt tråden med kiselalger.

Sen kör jag också med TM's NaCl fria salt med förhoppning att dens sammansättning speglar BioCalciums..

Hur som, jag har faktiskt ett set-back att meddela, min gula kirurg är spårlöst borta. TRIST.

Sist jag såg honom, det vet jag inte, men sista bilden är 2011-02-02. Någon gång runt 2011-02-08 noterade jag ovanlig doft från vattnet i karet, luktade lite som.. tång.. men trodde då att det var mina kiselalger som dog som ventilerade ut.

Väldigt märkligt att kirurgen dog, för den sista bilden såg han helt frisk ut. Så jag tror inte att han var sjuk på något sätt, så, antingen har mina två andra kirurger slått ihjäl honom, eller, så mest troligast är att den dumme idioten fastnat mellan någon sten eller något, kanske mellan sten och läskback.

Han är med stor sannolikhet död/borta, har inte sett honom på 3 dagar, inte framme och äter,

Tror inte att han var sjuk, för då borde mina andra fiskar vara sjuka nu, och alla ser hittils bra ut.

Tror heller inte att han är ihjälslagen, för att det var helt klart han som prylade de andra fiskarna.

Har varit rätt deppad ett par dagar, för han har varit med länge, Har haft honom sen 2009-06-02

Men, det är bara att se framåt, har funderat på att skaffa in en strigosus istället, alternativt en desadjini, eller någon kejsare.

Peter

post-4058-14468921366831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med fisken...

Har funderat på nåt liknande med fraggkaret du har, men det har fastnat i planeringsstadiet (och nu blivit ett annat projekt istället)... om du har några fragg på dina blastomussor eller grenmontipora är jag helt klart intresserad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...