Gå till innehåll

Varmt vatten och salt


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Satt här framför datan och fundera..

När jag bytar vatten så häller jag i 920g salt i min 25l dungk för att de ska smällt snabbare så häller jag i skollhätt vatten ca 2 liter (Jag använder inte osmos har jag inte gjort på två år) sen så slå jag på med lagom tempurerat vatten så att de blir ca 27"c

skakar dungken ett tag sen häller jag i den i karet..

så här gör jag enbart för att jag inte har platts för en massa dungkar som står i lägenheten och väntar på att saltet ska lösas upp.

Så nu till min fundering!

kan detta vara dåligt för mina vattenbyten att jag blandar upp saltet med varmt vatten kan kanske bra saker som finns i saltet försvinna?

tack för svar / Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandar alltid vattnet o saltet o sedan rör jag runt o häller i karet o det har funkat bra för mej så länge jag hållt på med saltvatten. om du vill ha varmare så är det ju upp till dej så länge du vet vilket saltvärde som kommer ut i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått lära mig att man ska först hälla vatten i dunken och SEN saltet och röra om ordentligt för att undvika för stora saltkoncentrationer. Om man gör tvärtom blir den första salthalten väldigt hög och vissa ämnen slår ihop sig och fäller ut. Har glömt vilka ämnen det handlar om, men gissar på bland annat kalk. Nu får de riktiga kemisterna säga sitt och slå mig på fingrarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan se två möjliga problem, först och främst beroende på hur du värmer upp vattnet, tänker då främst på om det är varmt kranvatten du använder så finns det risk för att det kommer att innehålla mycket mer koppar än vad kallt kranvatten skulle gjort.

Den andra aspekten är att när du börjar med att blanda väldigt lite vatten med väldigt mycket salt så finns det risk för att det bildas olösliga kristaller vilket i så fall leder till att resultatet blir det samma som om man använder gammalt fuktskadat salt.

Edit: Slanten hann före mig med min andra fundering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du nån vit beläggning i hinken?

Har varit uppe i nån eller några trådar innan, där de som hällt vatten på saltet upptäckt att en del ämnen fäller ut.

Vill du kolla, så mät Ca och Mg och KH, se om dom ligger där dom ska.

Själv kör jag på ungefär samma sätt som du, dock blandar jag kallt kranvatten och kokt vatten tills det får ungefär rätt temp, sen häver jag i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...