Gå till innehåll

elaktögas 320l kub (planeringstråd)


evileye

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att börja projektera på uppgraderingen från mitt 80l nano till en lite mer ordentlig kub. Jag har planerat att satsa på måtten 80x80x50, bygga en ordentlig ram av 45x45 och 45x70mm reglar och klä in den med IKEA skåpsdörrar för att få det att passa in snyggt i vardagsrummet. Under huvudkaret planerar jag en sump på 60x40x50. PVC ner till sumpen, 1st 25mm och 1st 32mm. Returrör=1st 25mm. I sumpen rymmer jag skummaren, under skummarsektionen har ja en sektion med påfyllnadsvatten. Några bubbelfällor. En stor vattenbytessektion så man kan göra vattenbytet "on-the-fly" (idé från mr. pny =)) och en retursektion.

Teknikmässigt så tänkte jag mig en armatur med 1x250 MH med 4x24w, blir det tillräckligt? Kan jag sprida ljuset tillräckligt med 1 MH ? Helst hade jag velat haft dubbla MH lampor men alla armaturer jag kan hitta är 120cm. Denna tänkte jag på Gieseman INFINITI 1x250W + 4x24W

Skummare: BM-NAC6A

Returpump: Eheim 1250, 1260 eller Compact 2000 ?

Streampumpar: 2st Tunze 6060

Fosfatfilter: Deltec FR-509

plus nån bra osmolator, någon som har något tips? :smiley16:

Bifogar lite bilder på vad jag kommit fram till än så länge. Kom gärna med frågor, förslag eller synpunkter på vad jag gjort fel, tips på vad jag kan göra smartare eller så.

All hjälp och input mottages!

Tack på förhand, nu jävlar kör vi! :smiley20:

post-2258-14468919117957_thumb.jpg

post-2258-144689191181_thumb.jpg

post-2258-14468919118216_thumb.jpg

post-2258-14468919118363_thumb.jpg

post-2258-14468919118601_thumb.jpg

post-2258-14468919118799_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beträffande bänken. Mitt tips efter egen erfarenhet är att först välja vilka av Ikeas skåpluckor som funkar, när du vet exakt vilka som skulle passa ungefär de måtten du vill ha så bestämmer du utifrån det akvariets mått. då blir det kanske 81 x 81 eller något liknande. Finns det exempelvis luckor som är så höga som ditt skåp ser ut att vara på skissen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till bänken planerade jag att använda 2st 40x125cm luckor, kapa bort 20cm i botten på dom och klä in runt om. till överdelen blir det lite knivigare, men ditt tips är bra. jag får helt enkelt rita upp dom luckorna som kan passa i sketchup och anpassa ramen efter det =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Akvariet står i ett rum där man sitter och ser på TV så är ofta soffor inte så höga och har man då ett högt placerat kar ser man inte så bra in i karet när man sitter.

Sitter man och tittar så brukar det vara behagligt med ögonen strrax över mitten på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tips i all välmening... Det är inte alltid så praktiskt att ha dörren ända nere vid golvet. Man slår tex i tårna när man öppnar dörren. Lister över och under dörren gör möbeln mer estetiskt tilltalande. Man kan då också göra ett litet överhäng och en ram runt akvariets botten så man slipper se en smutsig grusrand... *just my 2 cents* (Se hur jag gjorde: http://www.pny.se/akvarium/pny_0683b650.jpg )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tips i all välmening... Det är inte alltid så praktiskt att ha dörren ända nere vid golvet. Man slår tex i tårna när man öppnar dörren. Lister över och under dörren gör möbeln mer estetiskt tilltalande. Man kan då också göra ett litet överhäng och en ram runt akvariets botten så man slipper se en smutsig grusrand... *just my 2 cents* (Se hur jag gjorde: http://www.pny.se/akvarium/pny_0683b650.jpg )

Tyvärr håller jag inte med dig där, övriga möbler i mitt vardagsrum har inga lister runt luckor och dörrar, rent estetiskt så passar det bättre på det sättet jag gjort. Se IKEAs Bestå/Inreda serie, jag vill efterlikna den med min möbel. :smiley9:

Det man kan tänka sig är att höja dörrarna nån cm från golvet för att inte riskera att dom släpar i golvet när man öppnar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog bli kanonfint! En tanke bara när jag såg din lösning för dränering ur sumpen. Tror du inte det kan bli problem att tömma ur vattnet när utloppet sitter så nära golvet? Du lär ju inte få under en hink eller motsvarande för att dränera vattnet utan kommer behöva koppla på någon form av slang. Hur säkerställer du häverteffekten när utloppet är så lågt placerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog bli kanonfint! En tanke bara när jag såg din lösning för dränering ur sumpen. Tror du inte det kan bli problem att tömma ur vattnet när utloppet sitter så nära golvet? Du lär ju inte få under en hink eller motsvarande för att dränera vattnet utan kommer behöva koppla på någon form av slang. Hur säkerställer du häverteffekten när utloppet är så lågt placerat?

Tanken var att kunna koppla på en slang och dra till golvbrunnen i badrummet, jag har faktiskt inte ens tänkt på häverten utan min tanke var att vattnet skulle pressas ut genom kranen ändå.. Det kanske inte kommer funka? :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog det beror på hur långt du har till brunnen.... Ett visst självtryck lär det ju bli av vattenpelaren men frågan är hur långt det räcker? Kanske någon annan här som kan räkna ut det....?:) Jag trodde du skulle tappa ur vattnet i en hink/dunk eller motsvarande med tanke på att akvariet står i vardagsrummet. I sådant fall hade det nog inte gått....men jag kan ha fel, fysik ingår inte i juristutbildningen....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag tolkar bilden blir det en liten knix på slangen över regeln som ligger på golvet. Där kommer det bildas en hävert och kanske även vid nån eventuell tröskel på väg till badrummet, misstänker jag. Så i värsta fall bryts häverten strax över högsta punkten vid avloppsröret i sumpen. Men vattnet kan ju fortsätta rinna ända tills det kommer ner till samma nivå som regeln/tröskeln, allt beroende av vilken som ligger högst. Som allra lägst blir det väl 45mm vatten i sumpen, räknat från golvet.

Detta går ju att åtgärda genom att sätta sumpen på reglar.

Hoppas att du förstått mina förvirrade tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag tolkar bilden blir det en liten knix på slangen över regeln som ligger på golvet. Där kommer det bildas en hävert och kanske även vid nån eventuell tröskel på väg till badrummet, misstänker jag. Så i värsta fall bryts häverten strax över högsta punkten vid avloppsröret i sumpen. Men vattnet kan ju fortsätta rinna ända tills det kommer ner till samma nivå som regeln/tröskeln, allt beroende av vilken som ligger högst. Som allra lägst blir det väl 45mm vatten i sumpen, räknat från golvet.

Detta går ju att åtgärda genom att sätta sumpen på reglar.

Hoppas att du förstått mina förvirrade tankar?

När du säger sätta sumpen på reglar, menar du att höja upp den typ 10cm? Det är iofs en smart variant, måste kolla så tekniken får plats bara. Tanken är ju att få ett så smidigt vattenbyte som möjligt. Är det någon som har några andra tips på hur man skulle kunna sköta vattenbytet på annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, nu har jag gjort lite förändringar, jag modiferade bänken så den passar med IKEAs mått på dörrar, 91cm hög bänk som kläs med 92cm höga luckor. Har även höjt upp sumpen för att om möjligt få igång en häverteffekt när man ska tömma dräneringen.

Har även höjd höjden på huvudkaret från 50 till 60cm. Vet någon om det är 10mm glas som gäller då när karet ska byggas?

Bifogar även en bild på avrinningen, vilken höjd ska man lägga den på?Jag vill ha vattennivån i huvudkaret på runt 57-58cm och i sumpen runt 35-40cm. Vad ska man satsa på för returpump?

Mvh

Christian

post-2258-14468919122934_thumb.jpg

post-2258-1446891912306_thumb.jpg

post-2258-14468919123195_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då börjar det bli dags att börja beställa lite saker, till helgen ska bänken börja byggas ihop. Det jag fortfarande är lite osäker på är pvc-rören.

Är det rätt tänkt att köra med 1x32mm med durso ner till sumpen + en 25mm som evakuering eller ska jag köra med 2x32 ner?

Returröret, 1x25mm tillsammans med en pump som pumpar 3000l/h, tryckhöjd på 3m. Typ AquaBe up 3000?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bifogar en bild på hur jag tänkte att sumpen ska se ut, lämnat utrymme för doseringsvätskor osv till höger om pumpen.

PVC-rören från vänster till höger i bild

1. 32mm Durso

2. 32mm Evakueringsrör

3. 25mm Retur med T-kors för framtida utbyggnad. Returpump 3000l/h tryckhöjd 3m. Andra tips?

post-2258-14468919318402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den här varianten verkar kanon, http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Kör 32 mm, kanske 25 på emergencyn för att spara plats isåfall. Kranen på full hävert-röret så långt ner som det funkar, dom andra är bara för underhåll osv såvitt jag minns.

Behöver ju inte köra med exakt samma standpipe, kan ju ha en modifierad durso/stockman/gurgle buster http://www.randystacye.com/dursostandpipe.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då var man äntligen igång, :smiley20: idag har det inhandlats allt tror jag som behövs för att bygga stommen till bänken, drar till IKEA i helgen och köper dörrar och gångjärn.

Visningskaret har jag fått ett pris på, måtten blir 768x768x600, pris med optiwhiteglas på 3 sidor och förborrat, 4400:-. Helt okej pris tycker jag? Vad tycker ni andra? :smiley16:

Skickar med dom slutgiltiga bilderna på hur det är tänkt att den färdiga lösningen blir.

Teknikmässigt så har det ändrats sig lite under resans gång

Belysning: 250w MH (Köpt av Lagge) + 2x24w T5 till och börja med, eventuellt kompletterar jag med 2x24w senare om det behövs.

Skummare: Står mellan 3 olika fortfarande.. BM NAC6A, BM NAC66 eller BM NAC150Pro. Lutar åt BM NAC6A

Returpump: AquaBee Up 2000/1, kan ändras iom valet av skummare.

Cirkulation: Tunze 6085 och en styrbar Tunze 6055 till att börja med även där.

Återkommer med bilder under byggets gång, troligtvis nästa helg då det är lite långledigt. Karet kommer dröja minst en månad innan det levereras men den som väntar på nåt gott... -dans-dans-dans-dans

Kom gärna med tips och kommentarer.. Over and out

post-2258-14468919564028_thumb.jpg

post-2258-14468919564171_thumb.jpg

post-2258-14468919564308_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag fortfarande funderar på en bra lösning för är huven, hur jag ska göra med den, skulle det funka att den vilar på karet eller ska man dra fast den i väggen, hänga upp den i taket med vajer eller någon som har nåt annat smart sätt? Den kommer ju trotsallt väga en del även den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visningskaret har jag fått ett pris på, måtten blir 768x768x600, pris med optiwhiteglas på 3 sidor och förborrat, 4400:-. Helt okej pris tycker jag? Vad tycker ni andra?

Låter som ett bra pris! Jag har själv lite lösa planer på en uppgradering till ett kar med ungefär de måtten så jag är lite nyfiken på hur tjockt glas du fick för de pengarna? Och så klart var du beställt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett bra pris! Jag har själv lite lösa planer på en uppgradering till ett kar med ungefär de måtten så jag är lite nyfiken på hur tjockt glas du fick för de pengarna? Och så klart var du beställt det?

Jag beställde genom korallfisken i Linköping, jag snackade med killarna där och den dom anlitar snålar aldrig med glastjocklek osv så jag har faktiskt inte ens frågat vilken tjocklek det blir =) men det stod mellan 8mm och 10mm, tittar man på priset så skulle jag gissa på att det blev 8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...