Gå till innehåll

Fragga LPSer


Jaken

Rekommenderade inlägg

Att fragga på SPS-koraller och mjukkoraller har nog dom flesta gjort. Men nu är det dags att testa att börja fragga på LPSer. Med hjälp av en dremmel (modell clasolsson) och en diamantkapskiva har jag experimenterat med att fragga på LPSer.

Acanstrea: har provat att dela ett huvud i fyra bitar och limmat varje bit försig med superlim. Dessa koraller verkar klara nästa vilken behandling som helst. Minsta lilla fragment blir sakt men säkert ett nytt huvud.

Blastomussa Wellsi. Har kapat loss enskilda huvuden och limmat på en ny sten. Ganska snart ser man att det kommer nya huvuden runt omkring. Har i dag även testat att dela ett huvud på mitten, men det är för tidigt att uttala sig om de klara detta.

Lobophyllia. Kapade i dag av 1/3 av en koloni. Den slemmade väldigt mycket när jag gick loss med dremmeln och högg med skruvmejsel. Båda bitarna ser bra ut, nu får tiden utvisa om de klara detta.

Favia. Mycket tålig, båda halva och hela huvuden klarar sig när man kapar av en bit.

Tubastrea. Provat att kapa bort några huvuden och de verkar inte påverkas alls, några minuter senare är de lika utslagna igen.

Jag är sugen på att prova att kapa min catalaphyllia i mitten, men vågar inte riktigt, någon som provat?

Andra som fraggat LPSer och vill dela med sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fragga på SPS-koraller och mjukkoraller har nog dom flesta gjort. Men nu är det dags att testa att börja fragga på LPSer. Med hjälp av en dremmel (modell clasolsson) och en diamantkapskiva har jag experimenterat med att fragga på LPSer.

Acanstrea: har provat att dela ett huvud i fyra bitar och limmat varje bit försig med superlim. Dessa koraller verkar klara nästa vilken behandling som helst. Minsta lilla fragment blir sakt men säkert ett nytt huvud.

Blastomussa Wellsi. Har kapat loss enskilda huvuden och limmat på en ny sten. Ganska snart ser man att det kommer nya huvuden runt omkring. Har i dag även testat att dela ett huvud på mitten, men det är för tidigt att uttala sig om de klara detta.

Lobophyllia. Kapade i dag av 1/3 av en koloni. Den slemmade väldigt mycket när jag gick loss med dremmeln och högg med skruvmejsel. Båda bitarna ser bra ut, nu får tiden utvisa om de klara detta.

Favia. Mycket tålig, båda halva och hela huvuden klarar sig när man kapar av en bit.

Tubastrea. Provat att kapa bort några huvuden och de verkar inte påverkas alls, några minuter senare är de lika utslagna igen.

Jag är sugen på att prova att kapa min catalaphyllia i mitten, men vågar inte riktigt, någon som provat?

Andra som fraggat LPSer och vill dela med sig?

tackar för infon, kan vara bra o veta nu när man har en drös lpser, dock har jag själv bara kapa själva kalk skelettet på lpserna, aldrig någon mjuk vävnad, så någon information att lägga till har jag inte.

men catalaphyllian borde vara samma sak(dela på mitten typ), har själv en halvdöd som jag fått, som saktligern tar sig.! för min del hade det nog inte varit svårt o dela den då den är död på mitten (en smäll i förre ägarens kar) så den har ju läkt ihop såren med en död bit på mitten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Oxypora för ett tag sedan. Denna fraggade jag på tämligen omedelbart. Dels därför att jag verkligen ville ge Manne en trevlig fragg och dels för att jag tyckte att det var bra att vi är två som har den.

Jag använde också en Dremel med den typ av kapskiva som du skriver om ovan Jaken. Själv sågade jag genom både kalkskelett och vävnad i en ganska snabb operation.

Allt gick bra och moderkorallen har läkt bra. Fraggen har också klarat sig bra enligt Manne och den har just blivit limmad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en fin tillsats till dremmel. En förlängning eller vad man ska kalla den. Som är böjbar. DVS lite lättare att hålla i handen, då du kan ha maskinen liggande bredvid samtidigt som du kör.

Du har inte lite bilder på koralldelningen? Eller hur dom ser ut efter delning? Lite nyfiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer heavy duty kapning sker enkelt med en diamantklinga till vinkelslipen, en sån här använde jag för att kapa upp min Acanthastrea (den var runt 10 cm tjock så dremeln hade inte en chans att nå igenom hela). Fungerade faktiskt riktigt smidigt, så nu är man helt klart mindre nervös för att kapa LPS:er.

Det jag gjorde var bara att skära igenom skelettet underifrån med vinkelslipen till det var nån cm kvar till ovansidan, och sen knäckte jag den med en skruvmejsel (samtidigt som jag höll den i handen så inte vävnaden slets i bitar) till sist så skar jag av mjukvävnaden med en kniv, lät den slemma lite ifred i en bunke med vatten, mins inte men tror inte jag badade den i jod (TMPCC) då jag tyckte jag plågat den tillräckligt..

Fraggarna läkte ihop på nolltid och började växa igen. Men kul att du testat så många koraller Jaken, verkar ju vara rätt lätt med de flesta.

Nästa gång jag kapar så tar jag bilder med. Ångrar lite att jag inte gjorde det senast..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en Physogyra lichtensteini som jag haft ca 2år nu o den börjar bli rätt stor så snart är det nog daggs att fragga den eller byta bort till nån me större kar där den kan växa på sig men den är snygg så den får helst stanna hehe men jag är skit nervös över att börja kapa i den :/

kanske bäst att göra på natten då den dragit ihop sig som mest men läcker köttet verkligen ihop bra?

läste i nån tråd förut att man kunde kapa en bit o sen bända lite om dan så den själv fraggade asså delade kötet själv, är det säkrare eller kan man lika väl skära av o sova gott??

nån som testat fragga på en sån o har tipps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på några av mina experiment. Nu är det bara att ge det lite tid och se hur det artar sig.

1. Acanstrea fragg som där halva huvuden kapats av

2. Acanstrea-bitar limmade på sten med superlim, inte samma sort som bild 1

3. Lobophyllia med avhackad bit.

4. En liten orange tubastreafragg

5. Blastomussa som kapats loss från "moderkolonin" och limmats om.

(jag byter gärna till mig snygga blastomussor...)

post-839-14468919150597_thumb.jpg

post-839-14468919150724_thumb.jpg

post-839-14468919150833_thumb.jpg

post-839-14468919150967_thumb.jpg

post-839-14468919151349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det var inga problem att kapa i tubastrean, polyperna sitter ganska brett isär, i alla fall på min koloni, så det är enkelt att komma åt med dremmeln. Jag råkadei och fär sig skada en av polyperna men efter två dagar verkar den ha återhämtat sig helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det var inga problem att kapa i tubastrean, polyperna sitter ganska brett isär, i alla fall på min koloni, så det är enkelt att komma åt med dremmeln. Jag råkadei och fär sig skada en av polyperna men efter två dagar verkar den ha återhämtat sig helt.

låter ju positivt inför den dagen man står där själv med dremmlen i högsta hugg.. jag gissar nu att du har dina koraller 'löst' placerade i ditt kar.. åtminstone LPSerna, tyvärr tror jag att min mossgröna tuba har växt fast i min revpelare.. blir genast svårare då..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppföljning.

Blastomussorna som jag provade att dela på mitten ser bra ut. Det är minimala bitar, men det visar ändå på att de är ganska tåliga.

Lobophyllian som jag hackade av börjar nu att lägga ut vävnad på brottytan. Stödmatat den en hel del för att underlätta processen.

post-839-14468919262444_thumb.jpg

post-839-14468919262576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...