Gå till innehåll

Liten text om Vodka


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Jag har inte gjort den omräkningen du efterfrågar så det kan mycket väl vara så som du skriver. Jag känner mig nöjd med att just den blandning jag använder ger mig bäst resultat till en låg kostnad eftersom andelen vodka är liten.

Funkar det så funkar det!

Av ren nyfikenhet slog jag siffrorna på miniräknaren och skillnaden i antalet kolmolekyler mellan vodka och din häxbrygd är klart mindre än man kan tro.

Vodka (40%) innehåller 13,7 mol kolatomer per liter.

Häxbrygden innehåller ungefär 18,5 mol kolatomer per liter.

Dvs häxbrygden har 1,35 gånger fler kolatomer jämfört med vodka per volym. Men då ska sägas att det är lite av en överskattning eftersom jag räknade på att lösningen är 5 dl efter att du blandat ihop den. Egentligen har den nog en något större volym än så med tanke på sockret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Funkar det så funkar det!

Av ren nyfikenhet slog jag siffrorna på miniräknaren och skillnaden i antalet kolmolekyler mellan vodka och din häxbrygd är klart mindre än man kan tro.

Vodka (40%) innehåller 13,7 mol kolatomer per liter.

Häxbrygden innehåller ungefär 18,5 mol kolatomer per liter.

Dvs häxbrygden har 1,35 gånger fler kolatomer jämfört med vodka per volym. Men då ska sägas att det är lite av en överskattning eftersom jag räknade på att lösningen är 5 dl efter att du blandat ihop den. Egentligen har den nog en något större volym än så med tanke på sockret.

Ja, volymen blir något större pga sockret men bara marginellt. Härligt med personer som då och då vill gå till botten med saker och ting, tack:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur påverkar kvaliten på vodkan? Som t.ex. har Absolut knappt ingen finkel medan en del ryssprit innerhåller rikligt med finkelolja, påverkar detta?

Ingen påverkan enligt min erfarenhet. Den bästa Vodka skall ner genom strupen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

En strålande tråd i ämnet:)

Att ha is i magen är nog oxå bra. Eftersom nitriferena växer mycket långsammare än heterotroferna så är det nog lämpligt att med jämna mellanrum hålla uppe med häxdrycken så att inte nitriferena slås ut helt hållet.

Nu är ja enbart hemma i söta akvarium men värdet noll i Nitrat är inte alls bra i sötvatten, inte för att ja vet om det spelar roll i näringsfattigt saltvatten jag inbillar mig att det är fallet även i salt.

O då kommer jag till frågorna

Är Saliferts Nitrattest tillräckligt?

Eller behöver man leta efter ett bättre?

Isåfall vilket är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts nitrattest räcker gott. Men algerna på framrutan i mitt stora kar är lika bra. Med nitrat i vattnet blir de gröna men efter några dagar med noll nitrat kommer det bruna alger i stället. Det räcker med ungefär 0,2 mg/l så kommer de gröna.

Många korallodlare har 5 - 10 mg/l.

Jag har testat Saliferts nitrattest mot tillsatt nitrat och det visade rätt -50 +100%.

JBL:s nitrattest visade också rätt om man räknade nitratkväve dvs multiplicerade resultatet med 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är ja oxå hemma:):) min är vit men det är blå text på.

Känns skönt att ha koll även på den biten

Gillade Stigs inlägg att man inte behöver gå ända till 0 i Nitrat utan kan stanna vid mätbart värde. Framförallt att om man är vaksam så finns det indikatorer i karet som säger stoooopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Saliferts nitrattest räcker gott. Men algerna på framrutan i mitt stora kar är lika bra. Med nitrat i vattnet blir de gröna men efter några dagar med noll nitrat kommer det bruna alger i stället. Det räcker med ungefär 0,2 mg/l så kommer de gröna.

Många korallodlare har 5 - 10 mg/l.

Denna lilla guldbit hade jag missat, har observerat det själv men inte tänkt på det, i somras när jag slutade med nitratdosering pga jobbresor så fick jag konstant bruna alger. När jag började med nitrat igen så kom de gröna mikroalgerna tillbaks på bara några dagar... Tack för tipset Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste få ställa några kontrollfrågor.

Hur lång tid tar det att få igång hetrotroferna så att en markant nedgång NO3 märks?

Behövs ett tillskott av fosfat för att göra prosessen optimal??

Detta är min erfarenhet av det hela.

Det måste finnas fosfat närvarande för att bakterierna ska kunna tillgodogöra sig nitratet. Varför tror jag det då?

Jo, jag körde ganska hårt med både vodkametoden, zeovitmetoden mfl. under en lång period (läs år) och kunde inte få ner nitraterna oavsett storlek på doseringarna. Har alltid haft omätbart fosfat både då som nu.

Så började preparaten ta slut, så va f-n jag kör utan ett tag för att prova och vips inom två veckor var nitraterna på omätbara nivåer, från över 25 och 50 i perioder, aldrig under 25 iaf.

Min teori är att doseringen av kolkällan ökade på bakteriepopulationen och helt enkelt körde slut på fosfaten så det inte räckte till för alla bakterierna och därmed blev en del av nitratet kvar.

Kan tillägga att mitt kar var lågt belastat av fisk och ganska mycket koraller, så det följde inte med särskilt mycket fosfat med matningen heller. Jag kunde kanske ha matat mer med frysfoder, men jag var orolig för att bygga på ännu mer nitrat.

Senaste halvåret iaf. har jag inte kört kolkälla över huvudtaget, vågar inte då mina värden varit så låga.

Så tillskott av fosfater kan vara en väg att gå om man har problem med att få ner nitraterna. Men så länge man ser en minskning av nitratet ihop med kolkällan så finns det ingen anledning att tillsätta tycker jag.

Läser man av 0 på fosfattestet och nitraterna ökar eller ligget på samma nivå en lång period (typ månad eller så) trots ökad dos av kolkällan, så kan det vara värt att testa försiktigt.

Dom hetrotrofa bakterierna tar nog en bra stund på sig att bli riktigt effektiva, dom behöver ju syrefattiga områden att jobba i, vill minnas att jag läste någon/några månader i en annan tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite kul för jag har kört vodka ett tag jag med...

Jag har alltid haft problem med att nitraten sjunker som en sten medans fosfaten är betydligt segare.

Vodkan fungerade dock väldigt bra för att få ner värdena i början, sen körde jag med en utspäd mix och doserpump. Jag doserade väldigt lite i slutet då jag hade knappt mätbara/låga nitratvärden.

Sen bytte jag till pelletsen(BP) och då verkar det bli en jämnare förbrukning av båda fast jag förstår inte hur det går till.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft problem med att nitraten sjunker som en sten medans fosfaten är betydligt segare.

Vodkan fungerade dock väldigt bra för att få ner värdena i början, sen körde jag med en utspäd mix och doserpump. Jag doserade väldigt lite i slutet då jag hade knappt mätbara/låga nitratvärden.

Sen bytte jag till pelletsen(BP) och då verkar det bli en jämnare förbrukning av båda fast jag förstår inte hur det går till.

Jag tror förklaringen kan ligga i var dina heterotrofa bakterier som kolkällan göder växer till; om de växer till i syrefattiga regioner och därmed understödjer denitrifikation eller om de växer till under syrerika förhållanden och då endast binder kväve och fosfor som biomassa (som skummaren kan ta ut).

Utvecklat:

Kanske finns det stora syrefattiga regioner i ditt akvarium, kanske i den levande stenen eller i nåt bottensubstrat? Vodkan kommer att nå även dit och då göda de heterotrofa bakterier som respirerar nitrat - en denitrifikationsprocess som inte exporterar något fosfat ur systemet men väl nitrat.

En fast kolkälla som Biopelletsen torde stödja majoriteten av den heterotrofa bakterietillväxten på själva pelletsen. Där är det syrerikt och denitrifikation blir inte lika dominerande - både nitrat och fosfat binds i bakteriernas biomassa som skummaren lätt avlägsnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behövs ett tillskott av fosfat för att göra prosessen optimal??

Vilket ämne som helst som krävs för bakteriernas tillväxt och saknas kan stoppa bakterietillväxten och därmed sänkningen av övriga ämnen. Så visst kan fosfor bli begränsande - speciellt som fosfat är den huvudsakliga formen som bakterier tar upp fosfor. Man kan lätt tänka sig två situationer:

1. Mätbart nitrat med omätbart fosfat, nitraten sjunker inte trots koldosering.

Trolig förklaring: fosforbrist.

Lösning: dosera fosfat eller mata med fosfatrikt foder.

2. Omätbart nitrat men mätbart fosfat, fosfat sjunker inte trots koldosering.

Trolig förklaring: kvävebrist.

Lösning: dosera kväve som t ex aminosyror eller kaliumnitrat. Mata med kväverikt foder. Alternativt, fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja tror att ja förstår Claes A.

Nu har jag ingen Hanna men ja kör med fosfatremover och har börjat med häxbrygd.

O det verkar vara 0 fosfat i karet.

Har just nu en himla liten fisklast så att det tillförs väldigt lite P.

Just i dagarna så har ja ändrat förutsättningarn för ja har tillsatt en stor död sten så att där borde finnas P i vattnet.

Det gör att ja kommer att avvakta med P dosering ett par veckor/månad till, om det visar sig att N inte går ner.

(fördelen med att vara sötakvarist är att man redan har en massa tillsatser i form av PMDD på hyllan :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror förklaringen kan ligga i var dina heterotrofa bakterier som kolkällan göder växer till; om de växer till i syrefattiga regioner och därmed understödjer denitrifikation eller om de växer till under syrerika förhållanden och då endast binder kväve och fosfor som biomassa (som skummaren kan ta ut).

Utvecklat:

Kanske finns det stora syrefattiga regioner i ditt akvarium, kanske i den levande stenen eller i nåt bottensubstrat? Vodkan kommer att nå även dit och då göda de heterotrofa bakterier som respirerar nitrat - en denitrifikationsprocess som inte exporterar något fosfat ur systemet men väl nitrat.

En fast kolkälla som Biopelletsen torde stödja majoriteten av den heterotrofa bakterietillväxten på själva pelletsen. Där är det syrerikt och denitrifikation blir inte lika dominerande - både nitrat och fosfat binds i bakteriernas biomassa som skummaren lätt avlägsnar.

Tackar, det låter väldigt rimligt faktiskt.

Jag hade funderingar kring hurvida jag hade döda zooner som bröt ned nitrat effektivt men tänkte aldrig på att vodkan kunde ge dom ett övertag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett på Reefcentral att det verkar vara ett rätt så vanligt fenomen att de som doserar vodka får just kvarvarande fosfat men inga nitrater. När de byter ut vodkan mot Biopellets så försvinner även fosfaterna så du är inte ensam om att se det här.

När jag bytte ut Vodkan och i stället gick över till Vodka, ättiksprit och socker så fick jag även ordning på fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enklare lösning vore isåfall att dosera KNO3 samt att minska häxdrycken till nivå där NO3 är mätbart.

Då kommer väl fosforn att fasas ut genom aeroba prosesser ?!?.

Har ja rätt eller tänker jag fel

Det är så flera gör men då i stabila system som gått länge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så flera gör men då i stabila system som gått länge.

MVH Lasse

Jepp ja förstår ditt resonomang om stabila system som gått länge.

Du har i ett tidgare inlägg beskrivit att man behöver ge nitriferena plats och tid för att växa till innan man gör det gynsamt för heterotroferna genom att servera en kolkälla.

Jag köper det fullt ut, men jag resonerar lite annorlunda om system som gått länge.

Jag anser att när karet cyklat över de 4-5 veckor det tar för amonium/iak - Nitrat stegen att täcka aeroba delar, så är det dax att focusera på Nitrat nivån.

Därför började jag att dosera häxbrygden då.

Jag försöker lära mig lite om tidsaxeln för utfasningen av N.

Om det är som det beskrivs här på så kommer jag att se resulat inom 1-2 månader. Så fort jag märker att N är påväg ner så kommer jag att plocka bort fosfatabsorbern.

Jag kommer absolut inte gå mot 0 N, utan kan förhoppningsvis fasa ut Häxdrycken helt o hållet istället.

O köra helt utan häxdryck 2-4 månader och hoppas att under den tiden att den anaeroba nitrifikationen kan komma igång och att heterotroferna att "dö ut" och ge plats till nya nitriferer.

Med detta resonomanget så "köper" jag inkörningstid.

Kan ju tillägga att jag doserade KNO3 första uppstartsdagen, detta för att slippa obalansen med att ha ett kar med Fosfat utan Nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...