Gå till innehåll

osmosvatten


Guest J@nne

Rekommenderade inlägg

Hej

Det finns folk som körmed kranvattenoch det finns de som aldrig skulle kunna tänka sig att köra utan Osmosvattenäven om det nog är en övervikt på de som kör med osmosvattensmiley1.gif

Det är väl lite beroende på hur man ser på sitt akvarium och kranvattnet, det är nog inget krav men det ger ju helt klart akvariet en bättre chans iom. med det att det filtrerar bort ämnen som inte är bra att ha i en sådan miljö som akvariet ändå är.

Personligen så tycker jag nog att det är en såpass liten kostnad (i det hela) att det är väl värt att använda det, iom. att det som sagt tar bort en del ämnen som man inte vill ha i sitt akvarium.

Det är ju så att vattnet dunstar i akvariet men salt och alla andra ämnen som finns i vattnet blir kvar och fyller man på med nytt kranvatten så tillför (ackumulerar) man ju mer "skit" i vattnet.

Hoppas det var svar nog smiley1.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tusen tack för era sakliga svar, det var ingen penga fråga. jag undrade bara för att nya burken kommer strax och ville veta om jag även skulle beställa en ro.vilket jag gör nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror knappast att det filter tar bort så mycket. Möjligtvis att det tar bort Klor på sin höjd partiklar... Det kommer nog inte i närheten av en osmos, men den lär väll inte göra någon skada

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=0>

<T>

<TR>

<TD>351540_A_2004-07-01_133315.jpg</TD></TR>

<TR>

<TD>

"Vattenfilter reducerar kraftigt kemiska tillsatser, giftiga ämnen, slam och fällningar"

</TD></TR></T></TABLE>

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q121q234q414&ic=N &sw=11986

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett kolfilter. Det tar bort klor ganska bra om man låter det rinna tillräckligt sakta och kanske kan påverka metaller litet. Större organiska föreningar tar det bort ganska bra som äggviteämnen och liknande men vem har det i vattenledningen. Det påverkar knappast mängden lösta salter. Du som bor i Malmö har ju två olika vattenledningsvatten som kan alternera i vissa områden i staden. Det ena kommer från sjön Bolmen i Småland genom en tunnel och det andra är från djupborrade brunnar med hög kalkhalt. Jag hade satsat på en osmos i Malmö. Vem vet vad det är där nere i berget?

Själv har jag osmos med Växjövatten, men det vattnet kommer från en sjö, Helgasjön som dels har tilloppfrån torvområden och dels kalkhaltigt vatten. När det blandas i sjön ruttnar humusen från torven. Sedan rinner det en mil hem till mig som bor vid ett litet vattenfall och luktar på det ruttna vattnet.smiley13.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

kan man få tag i osmos renat vatten på annat sätt? tex via industrin? eller köpa det liter vis nånstans ? jag bor i sthlm och ska ha mitt första saltkar snart...och grubbar på det där...ska inte ha nån sump utan fylla på vartefter.då känns en osmos lite väl overkill till att börja med. vad gör exakt en osmos filtrerare...ja vet att kol är inblandat men vad mer?

sorry om ja framstår lite bombad...men ja e grön:-)

tack för svar och

tack för tipsen här alla!

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

en del akvarieaffärer säljer osmos vatten, vet ej om i sth området.

osmos tar bort en del ämnen ut dricksvattnet som kan vara oönskade i ett akvarium.

de som har osmos vatten i akvariet fyller på avdusntat med osmos med, oavsett om det är manuellet eller automatiskt. man kan tillverka en full dunk och lagra vattenet, behöver ej göra nytt vatten varje dag eller hur ofta man fyller på.

lite info om erfareneter av andra om att använda osmos eller ej:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13243&highlight=osmos

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...