Gå till innehåll

Förslag på belysning till ett akvarie med längden 100 cm.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Precis som rubriken lyder.

Jag vill få så många förslag, länkar, bilder eller tips som möjligt på belysning som passar till ett kar som är 100 cm långt och cirka 40 djupt.

Belysningen kan ju vara T5, Mh eller kombo vilket inte spelar särskilt stor roll egentligen eftersom el är inräknat i hyran här där jag bor.

Hade dock tidigare en dubbeluppsättning 250 wattare och det blev väldigt varmt och besvärligt på sommaren så förslag på kombo-armaturer eller enbart T5:or tas tacksamt emot.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Djupet är 40 cm. Djup och bredd blir väl i akvariet samma? Höjden är 50 men det påverkar ju inte bottenarean.

Det är inte alla som skriver djupet på det viset utan hänvisar då till hur "djupt" karet är, dvs höjden på det. :)

Drakfisken: AquaConnect Lumimaster 6x39W, 93,5 x 30,5 x 9,2 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Precis som rubriken lyder.

Jag vill få så många förslag, länkar, bilder eller tips som möjligt på belysning som passar till ett kar som är 100 cm långt och cirka 40 djupt.

Belysningen kan ju vara T5, Mh eller kombo vilket inte spelar särskilt stor roll egentligen eftersom el är inräknat i hyran här där jag bor.

Hade dock tidigare en dubbeluppsättning 250 wattare och det blev väldigt varmt och besvärligt på sommaren så förslag på kombo-armaturer eller enbart T5:or tas tacksamt emot.

mvh Andre

Snart kommer det LED strips, vattentäta, kapningsbara till rätt längd, alla färger och våglängder, 90lm/w ger 1300lm vid 1m längd med vitt ljus 6500K. 220v i väggen 12v i akvariet - självhäftande 3m-baksida - tar ingen plats -kombinera vitt, blått, rött efter era egna behov. Se ledsweden.com - snart är dom här. Har erfarenhet från gröna och blommande växter där LED nu håller på att slå igenom helt, eftersom vi har möjlighet att ta fram de exakta våglängderna i dioderna som motsvarar topparna i växternas klorofyllkurvor 430-480 blått och 620-680 rött. Vad behöver olika akvarier för olika nm? Jag förmodar att söt/saltvattenväxter har olika behov. Kom gärna med bra synpunkter så att vi kan utveckla produkterna i rätt riktning. Energiförbrukningen är endast 14,4w/ löpmeter strips, och ger c:a 90lm vitt/watt. Ingen värmestrålning, uv- eller ir. Värmeavledningen sker uppåt mot taket och den redan från början låga värmen sprids effektiv i akvarietaket/glaset. Hör av er med synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Grönt Ljus

Problemet med akvariebelysning är ju att det inte bara ska fylla växternas behov, för att befrämja korall, svamp och algtillväxt, man ska även få ett estetiskt tilltalande ljus, så att invånarnas färger representeras på ett bra sätt. Så att ta fram ljuskällor med dioder riktade mot exakta våglängder ger ett slutresultat som inte bara är konstgjort, utan även ser konstgjort ut. Visst behövs det mer ljus på vissa våglängder, men det estetiska kräver lite, över hela registret. Enklaste sättet att ta fram LED ersättningsbelysningar måste vara att lite inoficiellt så där låna ett ljusspektra från olika populära ljusrör / MH lampor, och plagiera det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Grönt Ljus

Problemet med akvariebelysning är ju att det inte bara ska fylla växternas behov, för att befrämja korall, svamp och algtillväxt, man ska även få ett estetiskt tilltalande ljus, så att invånarnas färger representeras på ett bra sätt. Så att ta fram ljuskällor med dioder riktade mot exakta våglängder ger ett slutresultat som inte bara är konstgjort, utan även ser konstgjort ut. Visst behövs det mer ljus på vissa våglängder, men det estetiska kräver lite, över hela registret. Enklaste sättet att ta fram LED ersättningsbelysningar måste vara att lite inoficiellt så där låna ett ljusspektra från olika populära ljusrör / MH lampor, och plagiera det.

B!

Ok, men LED är inte lika med rött och blått endast. Det finns massor av vitskalor vitt, varmvitt till kallvitt, vilket gör det möjligt att skapa exakt det ljuset man själv vill ha - man kan t.ex. släcka ner vissa färger under en viss tid. Det jag undrar över är vad som är viktigaste våglängderna för korall, svamp och algtillväxt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några LED ramper till saltvatten, dom komersiella är dock fortfarande såpass dyra i förhållande till effekt att folk tvekar.

Själv har jag blivit mest tagen av hemmabyggen med Cree dioder som visar hyfsade PAR värden även längre ner i akvariet(XR-E 113lumen/watt, XP-G 139 lumen/watt)..

Dom använder ofta en 50/50 mix med blåa och vita dioder för att få ljuset att se bra ut.

Om du vill ha referense i K tal så börjar det på 10k i saltvärden, populärast är nog en 14-15k och flera kör som jag med 20k lampor...

Så största problemet är nog att leverera kombinationen av färg och tillväxt(PAR).

Jag skulle vilja ha 200-250med parmätaren längst ner i karet och de blir nog ett antal dioder.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några LED ramper till saltvatten, dom komersiella är dock fortfarande såpass dyra i förhållande till effekt att folk tvekar.

Själv har jag blivit mest tagen av hemmabyggen med Cree dioder som visar hyfsade PAR värden även längre ner i akvariet(XR-E 113lumen/watt, XP-G 139 lumen/watt)..

Dom använder ofta en 50/50 mix med blåa och vita dioder för att få ljuset att se bra ut.

Om du vill ha referense i K tal så börjar det på 10k i saltvärden, populärast är nog en 14-15k och flera kör som jag med 20k lampor...

Så största problemet är nog att leverera kombinationen av färg och tillväxt(PAR).

Jag skulle vilja ha 200-250med parmätaren längst ner i karet och de blir nog ett antal dioder.

//NiXoN

Kan du översätta k-talen till nanometer, nm? Jag förmodar att 10K står för 10000 Kelvin? Eftersom jag inte kan akvarievrlden ännu så undrar jag vad PAR står för här? PAR i ledvärlden står för en viss diameter på led-spotttarna t.ex. PAR32 står för c:a 4 tums diameter, c:a 100mm (32:8=4tum).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PAR=Photosynthetically Active Radiation, en av dom bättre mätstickorna.

instrumentet kallas ofta Quantum meter och mäter mellan 400-700nm.

Jag saknar nog kompetens för att översätta kelvin till nm, men klorofyll-a har en pik på 420nm som till vardags kallas actinic. Klorofyll-b ligger kring 450nm, är jag fel ute får någon gärna korrigera mig eller bekräfta...

Korallrevet ligger generellt mellan 440-490nm

Ett krispt vitt dagsljus du har i hemmet ligger på 6500k, ju högre K destu blåare blir det. Det går nog att hitta någon form av jämförelse men jag har alldrig behövt de så...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen - mkt bra att veta även för oss som håller på med växtbelysning, och framtagande av dioder som är optimala. Enligt vad jag har lärt mig så toppar klorofyll B vid 460nm blått och vid 630-640 rött samt klorofyll a vid 430 blått och 660 rött. Finns många kurvor som bekräftar det, går inte att få in här. men om korallrevet ligger på 440-490 så passar ju dioderna vi har tagit fram för drivning av gröna växter, 460nm perfekt. Ljuset är dock blått och måste kompletteras med vitt för att det skall se bra ut i akvariet - förmodar jag. Behöver korallerna inget rött alls, typ 630-660nm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte få ut någon info från dom "beprövade" dioderna jag refererade till(cree royal blue är standrar som blå)?

Sen misstänker jag att när du tror att det börjar bli för blått så närmar du dig det vi finner acceptabelt;)

Tex 420nm får vissa koraller att fluorecera som galna vilket inte ses som helt fel av dom flesta.

Problemet är att vi är ute efter en estetisk effekt med ljuset våra "oregano" odlande vänner bryr sig endast om effekt. Rött ljus slår ut blått rätt effektivt, jag provade en gång ett rött pro color rör (som var till för saltvatten) och de revs ut rätt direkt.

Rött är väl den färgen som penetrerar vatten sämst, därav har flera djur/fisk arter det som kamo.

Försök Besöka en saltvattensakvarist eller en renodlad saltvattensbutik så får du lite bättre referenser.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En formel som beskriver sambandet mellan intensiteten för olika våglängder vid olika temperaturer är Plancks strålningslag men det är inget som jag orkar försöka mig på att räkna med så då kan vi välja att kolla på Wiens förskjutninglag istället som beskriver sambandet mellan den mest dominanta våglängden och temperatur.

Med Wiens lag får vi att 10 000 K motsvarar ~290 nm vilket ligger inom UVB så det kanske inte vore så nyttigt.

Lyckligtvis så är det inte en färgtemperatur på 10 000 K som vi egentligen har ovanför akvarierna utan korrelerad färgtemperatur på 10 000 K vilket helt enkelt betyder att det är den uppfattas som mest lik en färgtemperatur på 10 000 K. Att räkna på korrelerad färgtemperatur är riktigt krångligt så det tänker jag inte försöka mig på.

EDIT: Oj, nu så ska jag lämna tillbaka tråden till Andre och hans fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar inte köra med glaslock pga värmen som genereras och för att få bättre syresätning.

Med 5k(dagsljus) skulle jag gissa på 1vitt 2-4 blåa för att passa mitt tycke, dom 50/50 mixena jag refererar till har 7k på den vita lampan.

Däremot skulle 1/1 nog fungera för sötvatten.

Sen tror jag att det skullee gå åt ett antal strips för mitt 70 djup kar för att de skall komma i närheten av de ljus jag har idag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De nya highpower dioderna ger ett ljusflödemed riktat ljus i 120gr, som motsvarar ett std lysrör på 1200mm, 36w. Diodljuset är mkt genomträngande. Med dioderna blir värmeutvecklingen lägre än andra ljuskällor. Vore kul och prova, och se hur det skulle fungera. En standard anpassad (460/660nm) växtbelysningslampa på 15w är så stark att den inte går att titta in i - och då är det bara rött och blått i den. Den motsvarar en 125w vanlig glödlampa. Bra för miljön, plånboken och växterna. Skall se om det inte går att ta fram ett paket med blått och vitt i ett paket......2+1 kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men LED är inte lika med rött och blått endast. Det finns massor av vitskalor vitt, varmvitt till kallvitt, vilket gör det möjligt att skapa exakt det ljuset man själv vill ha - man kan t.ex. släcka ner vissa färger under en viss tid. Det jag undrar över är vad som är viktigaste våglängderna för korall, svamp och algtillväxt?

"Problemet" med dioder brukar vara ett väldigt smalt spektrum. Något som inte är helt optimalt när man ska återge en regnbåges alla färger i baljan.

Förutsatt att det inte blivit bättre ger det gärna märkliga betoningar i färgerna på fisk och korall, något som i alla fall jag kan reta mig på. (Samma fenomen uppstår med trifosfor lysrör osv, det är därför man blandar flera olika rör...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...