Gå till innehåll

Ikeas diodlister - någon som funderat över dessa?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Är det någon som riktat en tanke på att leka med Ikeas diodlister ?

Jag får väl erkänna att jag funderar på ett bygge, att använda den vite listen för att komplettera min ljusramp, (2x250 W MH och 55W PC blått.. ) när MH-n är släckt är det väldigt blått.. så jag vill ha lite vitt ljus för estetiken i det hela.. men vill inte betala mer ström..

Sen funderar jag på den färgade listen, antingen som blått månljus.. eller som rött ljus för att jaga krabbor och nattdjur (eftersom jag har för mig att dessa inte ser så bra i rött spektrum.... dvs de störs inte av det?)

Är jag helt ute och cyklar?

Jag vet att det är låga watttal för dessa.. så någon tillväxt ökning förväntar jag mig inte. - Men hur är det förresten med de vita dioderna - vilken typ av ljusspridning har dessa över spektrumet? kontinuerligt eller diskreta färger?

post-4058-14468919218049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller på.

hittade ett typexempel på spekrat för en vit diod.

ser ut att vara mycket runt 450 nm.. dvs ganska nära fotosyntes-ljus optimum gissar jag.. hoppas ikea har denna typ. då borde det bli en liten tillväxt ökning kanske.

Sen så, tror jag släpper tanken om det röda.. läste någonstans att alger gillar att fotosyntetiserars i rött ljus.. men kanske ha den på som röd ibland..

post-4058-14468919218325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte liknande lister fast på Cleas olsson och blåa 2st som jag kör som natt belysning efter att lyste släcks till ca 24:00 och tycker det fungerar bra som månljus, kanske lite väl blått men ok för mig.

Kan fixa en bild senare ikväll om ni är intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också 2st blålister från classe i mitt gamla clownhotell, men jag skippade den som natt belysning då väldigt många olika knappar reagerade på det blåa ljuset och var fullt utslagna hela natten!!

Men det var väldigt trevligt ljus ifrån dom.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också 2st blålister från classe i mitt gamla clownhotell, men jag skippade den som natt belysning då väldigt många olika knappar reagerade på det blåa ljuset och var fullt utslagna hela natten!!

Men det var väldigt trevligt ljus ifrån dom.

MVH Danne

Är det någon som vet vilka nanometer på månljuset man ska ha för att inte "lura" sina revinnevånade

Tror jag bygger en ramp av detta så får vi se vad det blir. Men kan kanske använda det bara under dagtid då..

och JA. shit. för att vara ikea så var det inte så billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wikipedia är en fantastisk källa till kunskap. Så här står det om IP-klassning:

Kapslingsklassning (IEC 60529) är en klassifikation av hur bra inkapslingen av teknisk utrustning står emot och skyddar mot vatten, damm, större inträngande föremål samt ofrivillig beröring (t.ex petskydd i kontakter). Klassifikationen har formen IP (Ingress protection rating) följt av två siffror och ibland ytterligare en bokstav. Den första siffran beskriver hur bra skyddet mot damm, inträngande objekt samt beröring är och den andra hur bra skyddad mot vatten är. Ju högre siffra, desto bättre skydd. Den valfria extra bokstaven beskriver vilken typ av skydd mot beröring den har.

Mer hittar du här: http://sv.wikipedia.org/wiki/IP-klassning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...