Gå till innehåll

Cyano alger lite frågor angående detta


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Om man får för sig att släcka ner karet ett par dagar om man har fått lite Cyano på sanden.

Om det rör sig om lite cyano som du skriver, så tror jag på punkt 2 i Adamantis förslag - ökad cirkulation. Jag hade också börjat få något som såg ut som cyano eller dinos i sanden. Stoppade in en extra pump som blåste rakt på skiten och har inte sett det sedan dess. Har inte behövt hålla på och röra om i sanden eller suga ut det vid vattenbyten, tror skummaren tog hand om det. Har du för låg cirkulation nere vid sanden/stenen så finns det väl ingenting som säger att cyanon inte kommer tillbaka efter ett tag? Det kanske räcker att rikta om någon av dina befintliga pumpar så att den blåser neråt mot det stället där cyanon finns?

Så här såg min sand ut och allt försvann direkt, visserligen får jag lite kala fläckar här och var på botten av karet, men de stör mig mindre än cyanoeländet :)

post-4339-14468919274179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det rör sig om lite cyano som du skriver, så tror jag på punkt 2 i Adamantis förslag - ökad cirkulation. Jag hade också börjat få något som såg ut som cyano eller dinos i sanden. Stoppade in en extra pump som blåste rakt på skiten och har inte sett det sedan dess. Har inte behövt hålla på och röra om i sanden eller suga ut det vid vattenbyten, tror skummaren tog hand om det. Har du för låg cirkulation nere vid sanden/stenen så finns det väl ingenting som säger att cyanon inte kommer tillbaka efter ett tag? Det kanske räcker att rikta om någon av dina befintliga pumpar så att den blåser neråt mot det stället där cyanon finns?

Så här såg min sand ut och allt försvann direkt, visserligen får jag lite kala fläckar här och var på botten av karet, men de stör mig mindre än cyanoeländet :)

[ATTACH]43308[/ATTACH]

Nu är det lite försent eftersom jag redan har mörklagt det,men som du nämner eller Admatis så lite mer Rörelse på botten skulle nog störa ut det,tycker jag har bra rörelse där nere,men det är nog inte tillräckligt i sådant fall.Så det blir väl till att köpa en pump extra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag avtäckt karet efter 3 dagar det har varit belyst i 1.5h än så länge inget spår efter Cyano,för 3 dagar sedan när det hade gått 1.5h av ljuset så var botten angripet av Cyano,så det tycks funka än så länge men det är nog för bra för att vara sant så det kommer nog fram under dagen om min otur är framme som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meddela gärna hur det går.

Matade du under dessa dagarna?

Har korallerna klarat sig?

Matade inget alls under dessa tre dagarna,Korallerna klarade sig men en zenia har fått nått på roten som ser ut som nån slags blåsa vet inte vad det är om det nu har kommit för det har varit mörkt.Men det är det ända som har hänt under dessa dagarna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen Cyano än och inga kiselalger på sanden det fixade mörkret även,så den vodkan kan jag ta själv som hade blivit till detta ändamålet hehe.Har även nu pumpen som är enbart riktad i den nedre regionen så det fläktar på sanden hela tiden nu får man se om detta kan ta bort oönskade alger i framtiden,sänder ett stort tack till Admatis för tipset och en gåva i form av en gul stående Svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta svampen som var med hemma hos Anders, som du pratar om? ;)

Ska bli roligt att höra om 1-2 veckor om algerna fortfarande är borta, för då kommer jag att prova detsamma.

Har det samma effekt om man drar på lysrör ca 5 min på en dag och matar då?

Det är samma svamp känns som jag aldrig kommer att bli av med den:ler:nu med pumpen så känns det att det kommer att lyckas då rent praktiskt att det fäster inte då det är en ständig rörelse på bottenplan som stör ut det hela tiden men men det återstår och se.

Sen det med 5 min vet jag inte av att det är mörkt konstant är att det inte kan sno åt sig näring då fotosynteten inte fungerar under nattetid i detta fallet mörker med hjälp av handukar då dödar man det helt.Sen om man har tänt 5 min nja tror inte det skulle vara nån fara faktiskt då jag inte skulle tro att det hade hunnit att etablera sig på den korta stunden.

Man kanske hade kunnat dra bort en handuk så endast rums ljuset hade ljusat upp det lite sen kanske där matat lite,men det är samma där igentligen då tillsätter man en massa näring av inte uppäten mat, nej bättre att strunta i det då dem klara lätt att vara utan mat ett taga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon nämde tidigare i tråden att känsliga Stenisar inte tåler att vara i mörker så länge..Då slog tanken mig igår,Satan jag fick ju en Stenkorall av nåt slag tur att den var rätt så liten.Så ett av Sveriges snyggaste/bästa Fragg tank byggdes upp under loppet av en kvart av mitt liv,ljuset är en lampa på 6500K som jag har haft innan till mitt räk/växt kar då med en väldig bra effekt på innehållet,och en liten syre sten för lite rörelse i glaset så slipper man sitta själv och röra i glaset:skal

vad ska du dricka öl ur nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppen ju! Mörkläggning + mina tips gjorde ju susen! Mörkläggningen gjorde nog av med dem snabbt och på kort sikt, medens cirkulation och nya rör kommer hålla dem borta för gott.

Jag har ett litet nytt projekt på gång och tar mer än gärna emot svampen nu! :)

Tror som du här,plus nya rör är beställde kommer på Måndag eller tisdag och svampen kommer jag med bara att hojta till
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...