Gå till innehåll

Cyano alger lite frågor angående detta


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Om man får för sig att släcka ner karet ett par dagar om man har fått lite Cyano på sanden.

tar Korallerna nån skada då under nedsläckningen?

Skall man dra en mörk handduk över så det inte kommer in solljus in?

Är det ok att ha något form av Månbelysning på under tiden?

Är det ok att mata under tiden eller ska man låta bli helt?

hur bra är detta med att släcka helt tar det död på det?

Finns det andra sätt att få bukt med detta så man inte behöver dosera en massa som kan innehålla skadliga ämnen för invånarna?

Som jag har gjort nu är att jag vid VB har sugit upp det med slangen detta har jag gjort nu en dag i veckan,vad jag har märkt nu efter 3 VB är att det har mattats av lite,men försvunnit har det inte gjort så jag tänkte mig en annan lösningen på problemet,och då kom tanken in angående nedsläckning in som jag har hört andra har gjort med bra resultat.Ska även påpekas att jag har köpt ett antal sandvändare har ca 10 st för att sköta det men inget större resultat att störa ut Cyanon ifrån sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen haft cyano i min burk men jag gjorde en nedsläckning i 3 dygn och efter det var all cyano borta. Jag har en del sps:er och alla utom en klara sig men den var redan i dåligt skick innan.

Jag mata inget under tiden.

Var det helt nedsläckt eller hade du någon form av månbelysning plus satte du en handduk över?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte kört med mörkläggning. Antar att du inte skaffade ett akvarium för att ha det gömt under sopsäckar, det har man ju Malawi-kar till.

1.Rör runt i sanden så cyanon inte får fäste. Försök att ta ut så mycket du kan så ofta du kan.

2.Öka cirkulationen i karet, köp en liten streamer på kanske 2500 l/h. Rikta dina RSM pumpar så de blåser över cyanon och kanske flyttar sanden lite.

3.Ta det lite lugnt med matningen. Du har kanske lite fosfat i vattnet eller sanden.

4. Fixa macro alger som kan förskjuta fördelningen på näringsämnena något, och därmed begränsa cyanotillväxten.

5. Byt lysrören i RSM:et om de använts i ett år eller mer. Det avtagande ljuset blir ofördelaktigt för koraller men cyanon anpassar sig snabbt till det och kan därmed gynnas.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt skaffat mig en uppfattning om vad som orsakat cyano i mitt kar.

Jag håller på och justerar ner mina näringsvärden med Zeovitmetoden vilket kan skapa lite obalanser.

1. När näringsämnena är låga så blir det mindre alger.

2. När algerna dör så äter de inte upp fosfatet.

3 Cyanon har då inga alger som konkurrerar och kan då ta över och få ett stort spelrum om det fosfatet som finns kvar.

De som påstår sig ha låga (omätbara) fosfatvärden men har mycket alger/cyano mm råkar troligen ut för att det finns en balans mellan dessa alger/cyano som förbrukar fosfaten.

Alger + fosfat = omätbar fosfatnivå

...säger mig att det är balans...

Rubbas denna balans så får man konsekvenser.

Mer fosfat => mer alger

Mindre fosfat => mindre alger => mindre fosfatupptagning => mer cyano att festa på resterande fosfat...

Detta är bara mina funderingar kring allt detta... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt skaffat mig en uppfattning om vad som orsakat cyano i mitt kar.

Jag håller på och justerar ner mina näringsvärden med Zeovitmetoden vilket kan skapa lite obalanser.

1. När näringsämnena är låga så blir det mindre alger.

2. När algerna dör så äter de inte upp fosfatet.

3 Cyanon har då inga alger som konkurrerar och kan då ta över och få ett stort spelrum om det fosfatet som finns kvar.

De som påstår sig ha låga (omätbara) fosfatvärden men har mycket alger/cyano mm råkar troligen ut för att det finns en balans mellan dessa alger/cyano som förbrukar fosfaten.

Alger + fosfat = omätbar fosfatnivå

...säger mig att det är balans...

Rubbas denna balans så får man konsekvenser.

Mer fosfat => mer alger

Mindre fosfat => mindre alger => mindre fosfatupptagning => mer cyano att festa på resterande fosfat...

Detta är bara mina funderingar kring allt detta... :)

Vad hamnar jag då med högt Fosfat men inte så mycket alger?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte kört med mörkläggning. Antar att du inte skaffade ett akvarium för att ha det gömt under sopsäckar, det har man ju Malawi-kar till.

1.Rör runt i sanden så cyanon inte får fäste. Försök att ta ut så mycket du kan så ofta du kan.

2.Öka cirkulationen i karet, köp en liten streamer på kanske 2500 l/h. Rikta dina RSM pumpar så de blåser över cyanon och kanske flyttar sanden lite.

3.Ta det lite lugnt med matningen. Du har kanske lite fosfat i vattnet eller sanden.

4. Fixa macro alger som kan förskjuta fördelningen på näringsämnena något, och därmed begränsa cyanotillväxten.

5. Byt lysrören i RSM:et om de använts i ett år eller mer. Det avtagande ljuset blir ofördelaktigt för koraller men cyanon anpassar sig snabbt till det och kan därmed gynnas.

Lycka till!

Jag har redan mörklagt det,håller med dig om att det är tråkigt att behöva ta till dessa åtgärder då mitt intresse inte var till början att inte behöva mörklägga det.Jag har försökt allt du nämner med detta utom att inte köpt en extra pump och nya lysrör och inget har hjälpt så det får bli mörkläggning under några dagar.Sen får jag se tack annars William för svaret
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hamnar jag då med högt Fosfat men inte så mycket alger?

Om du har låga nitratnivåer så ger det troligen utrymme för dinos och cyano att regera. Utan vanliga alger är spelfältet öppet.

Att få ner fosfaten mer och hela tiden störa dinos och cyano mekaniskt verkar vara lösningen för man vill inte ha varken alger eller cyano/dinos.

Jag vill bara påpeka att detta är mina slutsatser och det jag gör för att få kontroll på mitt. Hittills har det fungerat ganska bra.

Vad gäller din grundfrågeställning om mörkläggning så har jag tyvärr ingen vettig input till dig. Oavsett lösning så är det ett tillvägagångssätt att svälta ut det som är nödvändigt för att "skiten" ska överleva, dvs ljus och mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har låga nitratnivåer så ger det troligen utrymme för dinos och cyano att regera. Utan vanliga alger är spelfältet öppet.

Att få ner fosfaten mer och hela tiden störa dinos och cyano mekaniskt verkar vara lösningen för man vill inte ha varken alger eller cyano/dinos.

Jag vill bara påpeka att detta är mina slutsatser och det jag gör för att få kontroll på mitt. Hittills har det fungerat ganska bra.

Vad gäller din grundfrågeställning om mörkläggning så har jag tyvärr ingen vettig input till dig. Oavsett lösning så är det ett tillvägagångssätt att svälta ut det som är nödvändigt för att "skiten" ska överleva, dvs ljus och mat.

Jag har ett högt Nitrat också,allt detta uppkom med min Zeovit period som jag sålde för ett taga sedan,jag har aldrig haft cyano innan så man blir lite frågande varför det uppkommer,så jag har tacksam för din teori som du vill dela med dig av
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så lite! :)

Men angående din cyano undrar jag vad du har för pH- och KH-värden? Låga värden kan trigga cyano. Kör du med kalkvatten?

Mätte faktiskt igår till ovanligheterna,då låg pH 8 och ett KH på 9 eller 10 minns inte riktigt och ett Ca på 440 och Kalkvatten kör jag inte med jag tillsätter inga tillsatser alls till mitt saltkar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon nämde tidigare i tråden att känsliga Stenisar inte tåler att vara i mörker så länge..Då slog tanken mig igår,Satan jag fick ju en Stenkorall av nåt slag tur att den var rätt så liten.Så ett av Sveriges snyggaste/bästa Fragg tank byggdes upp under loppet av en kvart av mitt liv,ljuset är en lampa på 6500K som jag har haft innan till mitt räk/växt kar då med en väldig bra effekt på innehållet,och en liten syre sten för lite rörelse i glaset så slipper man sitta själv och röra i glaset:skal

post-3490-14468919271544_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...