Gå till innehåll

Projekt 54 liter


Plantan

Rekommenderade inlägg

Hej alla Saltisar!

Har tänkt försöka mig på Salt för första gången, har haft sötvatten ca 10 år. Har för tillfället ett 420liters malawi akvarium (kanske ett 420liter salt i framtiden?).

Mitt salta projekt:

Ska skaffa mig ett 54 liters (60x30x30) akvariepaket för 800 spänn och konvertera det till salt. Tanken är att jag ska bygga en bakvägg i plexi med ett djup på 5-10 cm där jag gömmer filter och skummare dvs 5-10x30x60.

Behöver hjälp med utrustningen som jag ska köpa. Dessa punkter behöver jag hjälp med till en början:

1. Skummare: Rio Nano. Något tips på en dränkbar skummare som får plats bakom plexiglaset?

2. Filter: Aquael UNI Filter UV 1000

ev. också en Hydor koralia 1

3. Belysning: Tanken är att jag ska bygga en egen ramp. Räcker 2 st t5 55cm lysrör.

4. Red sea MAX Starter kit

http://www.redseafish.com/redseamax/Red_Sea_MAX_Starter_kit.html

5. Vad mer behövs? (förutom LS, fisk och annan "inredning") Doppvärmare har jag redan.

Tacksam för svar/ Plantan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och välkommen!

Jag hade nog delat av karet på djupet istället så du fick en "sumpdel" på 30x10 t.ex på ena sidan. Gör väggen av glas istället, blir nog snyggare och kanske t.o.m billigare, gör så det blir en ytavrinning ner i sumpfacket.

När det gäller skummare så hade jag nog kört med en Aquamedic miniflotor med tyst luftpump (plus några utströmmare att byta mellan). Har ingen egen erfarenhet av de pumpdrivna nanoskummarna men ett par pyttesmå jag sett verkade inte mycket att ha.

Filter kan du nog få till något i sumpdelen om du behöver, för att t.ex köra med filtervadd ibland. Cirkulation får du från returpumpen, liten Eheim t.ex, samt kanske en sån där Koralia 1.

2st 24W T5 räcker för mjukkoraller m.m iallafall, troligen nån enkel stenkorall med.

Skippa Starter kit, köp tester, salt m.m separat istället allt eftersom det behövs. En riktig saltmätare, t.ex refraktometer kan spara dig från mycket bekymmer som man kan få efter felmätningar med billiga vipparmsmätare.

Det var iallafall lite på vägen, jag har själv funderat på att bygga om ett kar i den storleken med sumpdel osv, får se om det blir av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar!

Crillo: Jag kollade in Aquamedic miniflotor, men vet inte riktigt hur jag ska få plats med den då den är rätt stor. Varför är det bättre att köpa separat ist för ett ”starter kit”?

Sune: Har funderat på clownhotell men tycker de är så plastiga, gillar inte de rundade glasen och vill också ha andra mått. Kanske är billigare och bättre att köpa ett clownhotell och bygga om? Använda delarna i ett annat akvarium?

Tanken att jag ska ”känna på” att ha saltvatten och att lära mig, för att sedan kanske starta ett salt av mitt nuvarande 420l malawi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt salta projekt:

Ska skaffa mig ett 54 liters (60x30x30) akvariepaket för 800 spänn

Vad ingår i "paketet"?

och konvertera det till salt. Tanken är att jag ska bygga en bakvägg i plexi med ett djup på 5-10 cm där jag gömmer filter och skummare dvs 5-10x30x60.

20-25cm djup och 60cm brett blir jättekonstiga proportioner och svårt att inreda bra... Tycker jag :)

Behöver hjälp med utrustningen som jag ska köpa. Dessa punkter behöver jag hjälp med till en början:

1. Skummare: Rio Nano. Något tips på en dränkbar skummare som får plats bakom plexiglaset?

Du klarar ett så litet kar utan skummare överhuvudtaget!

2. Filter: Aquael UNI Filter UV 1000 - Till vadå? Du behöver inget filter!

ev. också en Hydor koralia 1 - Bra alternativ!

3. Belysning: Tanken är att jag ska bygga en egen ramp. Räcker 2 st t5 55cm lysrör.

Räcker bra, med bra reflektorer!

4. Red sea MAX Starter kit

http://www.redseafish.com/redseamax/Red_Sea_MAX_Starter_kit.html

Du får rätt bra grejer för pengarna, annars som sagts tidigare, köp separat.

5. Vad mer behövs? (förutom LS, fisk och annan "inredning") Doppvärmare har jag redan.

Det som behövs är: Tank, sten, salt, vatten, värme, cirkulation och ljus!

Resten sitter mellan öronen ;)

Tacksam för svar/ Plantan

Jag använde ett 80L Molly kar som jag byggde ut med bättre belysning och satte skummare i (bara för att det var roligt) samt ökade cirkulationen ordentligt. Då har du ett bra kar att börja med och har bättre grundförutsättningar.

Annars är en väldigt bra start att hitta någon (här på guiden) som du kan åka och besöka, då reder man snabbt ut frågetecken och ser helheten bättre.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollyt e perfa att öva upp sig på!! Som sagt uppgraderade ljuset med två kompaktrör på 36w vardera plus orginalet på 24w.

Nu blir det 180 liter inom kort ist =)

Apropå 36w kompakt, får man låna tråden bara lite lite snabbt o fråga vad och vart du köpt för ballaster o socklar till dessa?

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå 36w kompakt, får man låna tråden bara lite lite snabbt o fråga vad och vart du köpt för ballaster o socklar till dessa?

/Fredrik

Hej!

Jag köpte dem på korallen.dk.

finns i min tråd

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27734&highlight=snirrevirre

men länkarna var brutna stod det men går säkert bara att gå in på www.korallen.dk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt :-/

Så fort jag ser nåt som verkar toppen så blir det nåt galet med alltihopa

nu verkar korallen.dk lagt ner sin domän (deactivated)

efter lite efterforskningar:

Domain: korallen.dk

DNS: korallen.dk

Registered: 2006-09-23

Expires: 2009-09-30

Registration period: 1 year

VID: no

Status: Deactivated

Nameservers

Hostname: ns.scannet2.dk

Hostname: ns2.scannet2.dk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar fundera på om jag inte ska skippa 56 litarn och gå direkt på att konvertera mitt 420l till salt. Eller är det "dömt att misslyckas"? Ska man börja med något mindre först?

Vad kan man räkna med i pris för denna konvertering? Om man bortser från kostnader för fisk och övrig inredning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pengar är inget stort problem, men kul att veta hur stor ekonomisk insatts man kan räkna med. Om jag stannar lite vid frågorna kring 420litarn.

Tanken är ett rätt så lätt belastat akvarium både fisk och LS. Vill ha det väldigt sparsamt.

1.Går det att få ett fungerande kar med allt invändigt? Vill vara fri från oro för läckage. Har kollat lite på en invändig skummare, deltec mc 500. Är det något att ha?

2. Kommer man långt med Aqua Medic Ocean Light 2x250w?

3. Vad ska man ha för någon uppsättning av cikulation? 2 st streamer med x liter/h?

4.Ge mig gärna tips på en lista med "elektronik som behövs". Vill som sagt ha allt invändig.

Tack ni alla kunniga saltvatten killar/tjejer. Ni är ju en ren guldgruva för oss rediga nybörjare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett 400 liters där jag har haft all “blöt” teknik invändigt. Jag byggde en liten minisump i plexiglas som jag har inne i akvariet längs ena kortsidan. Sumpen har ytavrinning och i den har jag skummare, fosfatremover, aktivtkol, doppvärmare, nivåbrytare för automatisk påfyllning, returpump och UV-cirkulationspump (tidigare satt även ett litet UV-filter där men nu sitter själva UV-filtret på väggen bakom akvariet så nu har jag inte allt inom akvariet längre). Nackdelen som jag ser det är att det tar en del yta av akvariet och det blir ganska trångt i sumpen. Så för mitt nästa på ca 1000L som jag håller på att planera så blir det en sump under bänken.

Belysningen borde räcka bra. Själv har jag kört med 6*54W T5 med måsvingereflektorer vilket precis täcker hela den öppna ytan och har fungerat även med SPSer även om det kanske inte ger optimal tillväxt (man jag har inget att jämföra med så jag vet inte).

Jag kör med ca 10000-14000 liter/h i cirkulation mha 3 st streamers (varav två med ställbar fart) vilket borde bli ca 30-40 ggr den öppna ytans volym (ca 350L).

Någon form av styrning för automatisk vattenpåfyllnad för att kompensera för avdunstning är att rekommendera. Sen är det mest frågan om att ha en del timers och framöver kanske doserpumpar om du ska köra balling för att hålla rätt nivåer på ämnena i karet när du får koraller som förbrukar dessa. Sen finns det säkert en massa annat som man kan komplettera med som någon kunnig kan nämna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne! Vilket bra svar man fick!

Så det som till en början behövs är:

Belysning: Aqua Medic Ocean Light 2x250w (har förövrigt 3 t8 lysrörshållare som kompliment tillsammans med MH)

Cirkulation: 2 Streamers Hydor koralia 4

Skummare: Deltec mc 500 ev. Deltec mce 600 (går den att ha invändigt i akvariet?)

Doppvärmare: Har jag redan.

Övrigt:

Rekomenderas Uv-filter till uppstart?

Något tips på någon form av ytavrinning som går att kombinera med Deltec invändig skummare?

Är det ett måste med styrning för automatisk vattenpåfyllnad och doserpumpar vid start?? Eller är det sådant man kan bygga vidare med sen efter ett tag?

någon mer teknik jag har missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemla: Vilket kar, mäkta imponerad över det. Hur tycker du att det fungerar med en inbyggd sump? Fördelar/nakdelar?

Har idag införskaffat ett 54Liters akvarium, doppvärmare och väntar bara på den beställda rio nano skummaren. Har sedan tidigare 1x15w t8 samt 1x18w t8 armatur. Blir detta på tok för klent? Annars blir det 2x24w t5

Ska köpa Red sea starter kit och LS vid nästa tripp till akvarieaffären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...