Gå till innehåll

Projekt 54 liter


Plantan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I första sitter skummaren, sen är det en bubbelfälla, sen kommer ett fack som jag kan dra upp en insats ur(syns halvt uppdraget på första bilden) där jag brukar ha strumpor med fosfatabsorber och aktivtkol och även lite mekanisk filtrering + doppvärmare, efter det kommer ett fack där jag har två returpumpar (för säkerhetskull).

Det sista facket tar in sitt vatten från botten och i det sitter ett UV-filter och pump. Idag har jag bara en pump till UV-filtret där och själva filtret sitter på väggen bakom akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwels rör är specialare så man blir tvungen att köra med deras rör om man köper ett juwelkar.

En vanlig ramp är konstruerad för standardmått dvs dom anpassar sig inte efter rören.

Sen vet jag inte hur kvaliten är på juvels specialrör men det känns inte som om dom skulle behöva hålla någon vidare nivå pga konkurans;)

En liten 70w Metallhalogen vore kanske nåt? Det finns inte så mycke sånt i svensk handel men på ebay och begangnat sidan kan man hitta ibland...

Kombinera sen med en blå T8 så har du kvällsbelysning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort en beställning på Hagen Glo T5 2x24w och 2st Juwel Highlite T5 rör Marin 438 mm 24w.Blir till att starta upp karet så fort belysningen kommer. Har byggt en passande ramp till akvaret som ska lackas.

Funderar på att komplettera med en blå LED-list från Clasohlson som moonlight och ev köra den tillsammans med lysrören under dagtid för att få in lite mer blått i ljuset..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skaffat RedSea Starter kit och belysningen är snart monterad på en byggd ramp.

Nästa projekt är att införrskaffa en osmos-anläggning. Ska man satsa på ett med silikatfilter eller klarar man sig utan? 1350kr utan silikat och 2000kr med, kommer jag märka någon skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skaffat RedSea Starter kit och belysningen är snart monterad på en byggd ramp.

Nästa projekt är att införrskaffa en osmos-anläggning. Ska man satsa på ett med silikatfilter eller klarar man sig utan? 1350kr utan silikat och 2000kr med, kommer jag märka någon skillnad?

Kör med silikatfilter för att gardera dig mot problemalger, Picobello 190l/d + silikatfilter kostar typ 1500:- hos Bioted och Triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden på den och Picobello är typ att Picobellon inte sitter på någon plastplatta, men har högre kapacitet.. Så det blir en rejäl slant för en plastskiva, någon skillnad på vattnet som kommer ut är det troligen inte, inte så det spelar någon roll i våra sammanhang iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en Aquatic Nature Antarctica Osmos 120. Det var så lång leveranstid på den andra. Bara vänta på osmosen och sen är det dags att starta upp.

LS:

Det finns en del LS på Djurmagazinet i Jkpg, men det är väldigt mycket långa alger på dessa. Tror att de håller på att "köra in" stenen. Ska man akta sig för denna eller är det bara att tuta och köra? Ska man skrubba bort allt med stålborste innan man lägger ner det i akvariet, eller låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det macroalger så skulle jag inte vara så orolig, dom kan även vara rätt snygga o nyttiga.

Är det någon eländig pestalg så skulle jag inte köpa stenen.

Skrubba skulle jag inte göra i vilket fall som helst.

Djurmagasintets sten liggger väl först hos en grossist, sen är frågan hur länge och hur den behandlats där...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, tack för svar NiXoN.

Det ser ut som någon form av trådalg, rödaktiga trådar som är runt 2-3 cm långa. Ser inte så snyggt ut iaf. Har ingen aning om vad det kan vara.

Men hur som haver så ska jag iaf inte skrubba den om jag beslutar mig för att köpa den då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fixat klart belysningsrampen 2x24w t5 samt 15w t8, dvs 63w.

T8 röret är ett Daylight rör som jag vill byta ut mot något blått rör.

Eventuellt tillkommer en LED-moonlight.

Första bilderna:

attachment.php?attachmentid=44331&stc=1&d=1268146165

Belysningen

attachment.php?attachmentid=44332&stc=1&d=1268146165

Helhetsbild

post-5030-14468919486056_thumb.jpg

post-5030-14468919486173_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker Hydor koralia 1 eller ska man satsa på Hydor koralia 2?

Har Red Sea Reef Base sand,ska jag tvätta detta innan jag fyller på med vatten eller försvinner några nyttigheter då? Kan jag tvätta det i vanligt kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...