Gå till innehåll

"Berikade foder"


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Jag har använt saften från pressad vitlök som jag då låter maten ligga och dra i under några minuter. Om det hade någon effekt vet jag inte, jag höll inte på så länge.

Jag tror även det finns 'vitaminbad' att köpa på flaska som man kan använda på samma sätt. Antagligen inte bättre och 100 gånger så dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med min "newbee" status i bakhuvudet skall jag egentligen inte ge mig in i diskussionen om den handlar om utfodring av alla karets innevånare. Det vill säga allt från svampar, koraller och räkor upp till fisk.

Därför tolkar jag frågan själv och håller mig till att kommentera utfodring av fisk. Personligen tycker jag att dessa berikningstillsatser är bland det mest meningslösa man kan köpa.

Matar man varierat (som de allra flesta tycks göra när man läser trådar i ämnet) med olika typer av frysfoder, torrfoder och pellets behöver man inga tillsatser.

En förutsättning för friska, välmående och väl utfärgade fiskar är självklart att man vet deras födoval i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra poäng Johan. Tror jag sätter mig i din soffa och lutar mig mot argumenten kring varierad kost.

Jag tror du kan använda dig av dina allmänna akvarieskills mer än vad du tror. Hur länge har du hållit på egentligen, 20 år? Newbee är ytterst olämpligt. Alla rutiner och knep sitter i fingrarna, nu handlar det bara om att lära sig dialekten (och brytningen hörs knappt längre :) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tryck och sprut.. :) Liten öppning, så att man kan droppa på också.

Min ena kirurg äter inte så varierat. Han äter bara lila seaweed, grön seaweed, macroalg och sallad.

Alla mina andra fiskar äter Artemia, vissa äter mysis, vissa äter pellets...

Så alla äter inte lika varierat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skivar vitlök ibland och låter frysmaten dra i det med lite akvarie vatten.Vet att vitlök innehåller penselin och jag vet att typ 400Kg vitlök är lika mycket som kanske en tablett peneselin så inte mycket.Men det har blivit en vana för mig.Varierar kosten också väldigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra poäng Johan. Tror jag sätter mig i din soffa och lutar mig mot argumenten kring varierad kost.

Jag tror du kan använda dig av dina allmänna akvarieskills mer än vad du tror. Hur länge har du hållit på egentligen, 20 år? Newbee är ytterst olämpligt. Alla rutiner och knep sitter i fingrarna, nu handlar det bara om att lära sig dialekten (och brytningen hörs knappt längre :) ).

Tack för dina credits. Jo, jag har väl hållit på ca 20 år men då bara med sötvattensakvaristik i alla dess former.

Nu när jag gett mig in det salta har jag med stor glädje och entusiasm upptäckt att jag nästan är nybörjare igen. Känslan av att ha mycket nytt att lära sig sporrar mig grymt mycket.

Anna, min sambo brukar säga: -Hur gammal skall du bli innan du lär dig att man inte måste sikta så högt?:skrattar:

Jo, jag gör allt för att lära mig "dialekten".;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder lite foderberikning till och från, och jag håller med JohanP.

Orsaken till att jag använder det trots min mångsidiga matning är att alla fiskar inte äter allt jag ger.

Vissa fiskar propsar på att bara käka frysfoder och det är inte bra i längden, därav groggen för att få i dom lite mer nyttigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...