Gå till innehåll

Borra med karet igång


freguz

Rekommenderade inlägg

Funderar på om man skulle försöka få till en sump ändå.

Att borra i bakrutan, typ halvvägs upp, medans akvariet är igång, man sänker bara vattennivån förstås så hålet kommer ovanför ytan.... är det görbart?

För då är det bara att skruva i genomföringen, sätta i inloppsrör, sätta på en kran, så kan man höja vattennivån igen?

Limmar man genomföringarna eller skruvar man åt dem med packning som tätar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du, det är inte många liter det handlar om. Köp en större ikea plast back och kör ner allt där. Töm karet, låt torka. Borra och limma överrinningsbox. Tar ca ett dygn innan du kan fylla igen. Lätt som en plätt.

Måste man ha en box eller räcker med rörstumpen som går in i karet?

Ska se om jag kan söka fram en bra DIY-borra-sump-tråd här på SG....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en multi dremel funkar kanon med diamantstift.. man man inte råkar ha ett hålborr för glas liggande.. tipset är dock att tömma karet helt.. om det skulle strula på något sätt.. , har själv testat båda alternativen.

mvh manne

Så du har borrat med vatten i?

Limmas genomföringen eller skruvas den fast/tät? iofs inga problem att silikona lite.

Funderar på att även borra returens rör in genom bakrutan också, ser så snajdigt.

Vad är det man ska inköpa på Classe för att kunna borra hål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du har borrat med vatten i?

Limmas genomföringen eller skruvas den fast/tät? iofs inga problem att silikona lite.

Funderar på att även borra returens rör in genom bakrutan också, ser så snajdigt.

har inte borrat med vatten i.! vore så trist om det sprack..

genomförningen skruvas fast med en gummipackning på insidan o en plastring på utsidan kan man säga.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt 160L hade jag en överrinningsbox i bakkant som jag tömde på vatten och borrade, samtidigt som två clowner stod på andra sidan glaset och var nyfikna :)

Det är bara COOLT att borra med vatten i... Men 45L vatten är så enkelt att tömma ur och förvara i balja/akvarium så jag tycker du ska tömma burken när du ska jobba.

Diamantstiften är mycket billigare på Kjell&Co, samma stift.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt 160L hade jag en överrinningsbox i bakkant som jag tömde på vatten och borrade, samtidigt som två clowner stod på andra sidan glaset och var nyfikna :)

Det är bara COOLT att borra med vatten i... Men 45L vatten är så enkelt att tömma ur och förvara i balja/akvarium så jag tycker du ska tömma burken när du ska jobba.

Diamantstiften är mycket billigare på Kjell&Co, samma stift.

MVH Danne

ok, toppen med alla tips! :)

Kör man med sin vanliga borrmaskin till dessa stift eller är det nåt specialverktyg som behövs här?

Och vad köper man billigast och enklast i sthlm innerstad dessa PVC grejor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=40340&path=714500000,729500000

stiften passar tex till denna multimaskin tex.. men har man en vanlig skruvdragare eller dylikt så lär det funka fint också.

mvh manne

Grymt bra kit där, ingår ju en del stift.

Hmm jag kan ju skaffa sumpen-karet först o sen använda det för att förvara i vid tömningen. Då är frågan om man måste limma ihop en sump själv eller om det finns färdiga.... här är en helt ny värld att utforska märker jag :)

PVC prylar i sthlm, någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna lite på vad det kostar med PVC-rör, genomföring, kran och böjar... Se om det är något du vill lägga ut på ett DIY projekt! Se hos tex. triton

Ska man bli riktigt rik så ska man nog tillverka och sälja PVC delar ;)

// Danne

Jo jag var inne o kikade.... var lite saftigare än vad jag trodde... men å andra sidan behöver jag bara tunna dimensioner, borde räcka med 20mm antar jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna lite på vad det kostar med PVC-rör, genomföring, kran och böjar... Se om det är något du vill lägga ut på ett DIY projekt! Se hos tex. triton

Ska man bli riktigt rik så ska man nog tillverka och sälja PVC delar ;)

// Danne

Såg att det fanns PVC grejer på Bauhaus när jag vär där vid Solna senast, är det samma kvalisort som de som säljs på tex Triton, eller åtminstone helt ok att använda?

Sump, finns inte att köpa antar jag, det måste man göra själv va? iofs ganska enkelt men ändå skönt om det fanns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att det fanns PVC grejer på Bauhaus när jag vär där vid Solna senast, är det samma kvalisort som de som säljs på tex Triton, eller åtminstone helt ok att använda?
Beror lite på vilken PVC du tänker på. Den vita ska tydligen vara ok. Den orange ska vara antimögelbehandlad, och inte helt ok. Fast, det finns folk som använt den orange och inte haft bekymmer... Och har du den "vanliga" grå som är avsedd för färskvatten osv så är det nästan garanterat exakt samma som den vi brukar använda.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det verkligen PVC? Jag har i och för sig inte varit på Bauhaus så många gånger men kemirör och kopplingar har jag aldrig sett där. Står det PP på de grå rören så är de gjorda av polypropylen och går inte att limma.

Nej jag såg bara lite såna gråa rördelar på avstånd, kan ha varit nåt annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick skära ur en glaslist som visade sig för bred för att hänga skummaren över och det gjorde jag med vatten i karet. Dock såg jag ett par fenomen som du bör ta hänsyn till. Ett är att borren måste kylas med vatten och det rinner och skvätter alltså en del sörja. Borrar du i ett uppställt kar så får du fundera på hur du håller rent omkring dig.

Ett annat fenomen är att när man borrar så tillverkar man glasmjölk och det lär bli oundvikligt att en del av det hamnar i karet. Glas består till stor del av kisel och efter min manöver så slog jag i topp på mätning av kisel, det syntes att värdet var långt utanför skalan. Det fenomenet försvann efterhand och jag fick ingen tråkig algblomning men risk för det kan inte uteslutas.

Och slutligen, i synnerhet när man tar det sista så finns det risk för en och annan vass glasskärva. Hamnar de i karet så är det inte säkert att man hittar dem.

Så, alltså, du kan definitivt borra ett akvarium igång bara du sänker nivån under borrstället men det finns alltså vissa olägenheter som du måste förbereda dig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...