Gå till innehåll

Lättaste SPS korallerna?


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Tusen tack för svaren, ska börja gå över till sps helt och hållet snart, tänkte köpa in några lätta sps till och börja med, men även någon med lite utmaning på. får möblera om lite och se om man hittar nån billig montipora med lite storlek på. Ni vet ingen annan som e lika tålig? nån som har "Finger/Träd" form på? som tex Acropora eller Seriatopora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Med lätt så menar jag vilka som kräver minst ljus och som tål förändringar på vattenvärden mest, vill juh hinna återställa värden ifall dom sjunker/höjs utan att korallen dör på ett snäpp. Sen iom ljuset så har jag inget topp ljus just nu, skall dock uppgradera när jag uppgraderat burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föredrar helst folks erfarenhet framför Reflex när det gäller svårighetsgrad, ni på SG brukar veta mest eftersom många har lång erfarenhet. litar tom mer på SG folket än på akvariehandlare.

Håller med dig då man själv gått på ett par nita hos handlaren som säger

- Ja den kan du ha, sen åker man hem o läser om fisken, då blir den 40-50 cm och ändrar helt färg!

Eller -Köper en korall som man sen läser är en mörkerkorall!

De gamblar med våra pengar! :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föredrar helst folks erfarenhet framför Reflex när det gäller svårighetsgrad, ni på SG brukar veta mest eftersom många har lång erfarenhet. litar tom mer på SG folket än på akvariehandlare.

Om jag inte minns helt fel så är angivet antal liter samt svårighetsgraden baserat på erfarenheter av just akvarister. Läser man i kommentarerna på de olika djuren/korallerna så är det lätt att få en överskådlig uppfattning om andras erfarenheter på ett kort ögonblick.

Många av medlemmarna på Reeflex är ju också medlemmar på guiden och andra forum i andra länder, så jag skulle vilja påstå att det är väldigt bra underbyggt register som man absolut kan lite på. Sen ska man ju så klart ta in uppgifter från mer än ett håll, det bör man ju alltid göra, då det ofta skiljer sig från individ till individ, det ser man ju ofta när det frågas om olika fiskars benägenhet att tugga på koraller tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns helt fel så är angivet antal liter samt svårighetsgraden baserat på erfarenheter av just akvarister. Läser man i kommentarerna på de olika djuren/korallerna så är det lätt att få en överskådlig uppfattning om andras erfarenheter på ett kort ögonblick.

Många av medlemmarna på Reeflex är ju också medlemmar på guiden och andra forum i andra länder, så jag skulle vilja påstå att det är väldigt bra underbyggt register som man absolut kan lite på. Sen ska man ju så klart ta in uppgifter från mer än ett håll, det bör man ju alltid göra, då det ofta skiljer sig från individ till individ, det ser man ju ofta när det frågas om olika fiskars benägenhet att tugga på koraller tex.

Jo på den biten håller jag med helt och hållet, vissa på R-lex är juh SG medlemmar som beskriver av egen erfarenhet, och ser jag något sånt så litar jag på faktan. Tycker helt klart om reflex, bortsett från att nästan allt står på fel språk, borde åtminstonde vara på engelska. så på den biten så gillar jag SG´s eget artregister mer, bortsett från att utbudet inte har kommit igång. men framför allt så gillar jag detta forum där jag hitills fått toppen svar och bra rekomendationer från er alla. PS: har införskaffat en liten fragg av hysterix nu, så ska se hur detta går, iom att hysterixen inte är den lättaste så ska det bli spännande o se om det nya hemmet duger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...