Gå till innehåll

Avjonat vatten i akvariet?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej. Undrar om nån har provat att blanda nytt saltvatten med avjonat vatten istället för vanligt osmosvatten. Ok att vanligt osmosvatten blir rätt rent, men avjonat vatten (alltså kemiskt rent H2O) borde ju vara att föredra, eller? Eller blir det pannkaka med jonbalans och så när man blandar till det?

Tacksam för svar.

Mvh/Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njä, tänkte att eftersom sånt vatten är väldigt reaktivt skulle det få ett lägre pH än man vill ha i saltvattensakvarier pga koldioxid i luften osv. Men då kanske det är läge att prova alltså.

Dock tvivlar jag på att våra vanliga osmosfilter för akvariebruk ligger på samma avjoniseringsnivå som profesionell utrustning för t. ex kemi och läkemedelsindustri. Typ såna här; http://www.avjoniseratvatten.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Betvivlar att det är samma slutprodukt. På mitt osmosfilter (Aquatic Nature) står "Reverse Osmosis Drinking Water System", och avjonat vatten ska man inte dricka om man vill ha hälsan i behåll. Så "helt avjonat" kan det inte vara. Men strunt samma, nu gällde frågan om man kunde blanda det med salt, och det verkar ju tydligen som det. Får prova och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten, avjonat eller destillerat - strunt samma hur det är gjort, i stort sett är det samma slutprodukt och för normal användning så är metoderna helt utbytbara.

Är det frågan om mer kritiska applikationer eller om det är dåligt utgångsvatten kan det vara en annan sak, var metod har sina styrkor och svagheter. Avjoning som ensam metod tar ju t ex inte bort sånt som inte är joner, bakterier, många bekämpningsmedelsrester osv.

För akvariebruk så skulle ju jag säga att är det kvalitetsgrejor som är gjorda för att få fram ett ultrarent vatten (och inte för att sitta under diskbänken och ta bort det värsta ur dricksvatten) och det inte är för mycket konstigheter i råvattnet så spelar det ingen roll hur vattnet är renat, alla tre metoderna är fullt användbara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att inte dricka avjonat vatten tror jag bara är en skröna. Har du sett något riktigt belägg på detta? DVS på vilket sett det skulle vara skadligt?

Det är en skröna.

Det skulle förvisso gå åt marginellt mindre mängd vatten för att bli vattenförgiftad om man drack destillerat vatten jämfört med vanligt vatten, men det är försumbart. Vattenförgiftningen består huvudsakligen av utspädning av kroppens elektrolyter (ffa natriumjoner) till farligt låga koncentrationer vilket rubbar den osmotiska balansen i cellerna med bland annat hjärnödem som följd. Det krävs många liter vatten på mycket kort tid för att detta ska ske och är mycket ovanligt. Det har hänt i vattendrickartävlingar, och i läkartidningen för något år sedan redogjordes för två fall av vattenförgiftning under spinningpass i Sverige.

EDIT: ser nu att Galdrins länk redan bekräftat att det är ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njä det jag menade var att använda avjonat vatten osv som enda vätska att tillföra kroppen nog inte är helt lyckat. Men att dricka nån gång ibland spelar väl mindre roll. Det där med celler som exploderar pga osmotiskt tryck (ej referens till daniels svar) är väl mest experiment i slutna system med just enstaka celler.

Men det jag mest var orolig för var pH't vilket inte verkar utgöra nån större fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som framgår av länken längre upp är det inte någon hemlighet att man producerar dricksvattnet på större båtar genom "avsaltning". Med andra ord, genom jonbytarmedia, eller RO. Visst släpar hangarfartygen med sig mer än vatten att dricka, men deras huvudsakliga vätskeintag är just demineraliserat, och bakteriebefriat vatten.

Det smakar tråkigt, men det är egentligen mest en fråga om att man är van vid sitt eget vatten. I alla andra avseenden är det helt ointressant för kroppen huruvida vattnet är förorenat med standardinnehållet av mineraler eller inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ingen diss på Galdrin, men jag vet inte hur mkt jag litar på en sida som säljer apparatur för avjoning av vatten, när de skriver att det inte är ett dugg farligt. Ett exempel de tar upp är att astronauter dricker avjonat vatten. Vad de inte säger är att de även äter salttabletter (alltså inte bara bordssalt då). Sen innehåller ju regnvatten mer än bara vattenmolekyler, så det köper jag inte riktigt. Men skit samma, jag har fått de svar jag ville. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att salttabletterna har mer med käket än drickan att göra... "Normalt" är 1100-3300 mg natrium i det dagliga intaget. (ca 50% av det totala saltintaget.) En liter dricksvatten innehåller i genomsnitt 1,75mg. Det ska med andra ord drickas en jävla massa vatten på rymdstationerna för att dricksvattnet ska spela in.

Fast jag trodde man hade frångått salttabletterna till fördel för bättre balanserade måltider? Ända gången man fortfarande käkar salttabletter är väll före återinträde då man stoppar i sig extrema mängder vätska för att var säker på att inte uppleva effekterna av uttorkning när man väl landar. (I rymden är vätskenivåerna identiska genom hela kroppen medan under jordens gravitation dehydrerar vi uppifrån och ned... Så "lagom" där ute kan vara för lite här nere. Om man du vätske buffrar på frukt, eller vatten behöver man hjälpa kroppen med upptaget, precis som för folk som varit i öknen, med en skvätt salt. Om man väljer att buffra på juice slipper man salttabletterna, sannolikt för att man redan tillsatt saltet i den?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Poängen är att det där är absolut mest av, och det enda som är livsnödvändigt i dricksvatten, utöver just vattnet, är natrium salt. Det är på grund av att det är livsnödvändigt man ger det till folk som vandrat i öknen i samband med vattenintaget. Man förlorar otroliga mängder salt med svetten, och om man bara fyller på med dricksvatten, även om det är vanligt, icke avmineraliserat, så är risken för stor att man drabbas av att elektrolysbalansen rubbas, med andra ord exakt samma fenomen som har uppstått vid vattendrickar tävlingar... Långsiktig natriumfattig diet över lag ger samma effekt, men innan dess brukar man drabbas av att man är akut pinknödig... ofta. Kroppen gör sig helt enkelt av med vatten för att kompensera för det låga natriumförådet. Eftersom kroppen inte kan hindra natrium från att "läcka" bort både genom njurarna, och genom svettkörtlarna så är det ett problem kroppen inte kan hantera på helt egen hand. Lyckligtvis är nu salt den vanligaste kryddan i världen, så det är ju ett ganska litet problem... Det är vanligare med struma pga jodbrist i bergstrakter med mineralfattigt vatten, än natriumrelaterade problem. och jod är det nu i jämförelse med natrium förbaskat lite av i vanligt dricksvatten...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Det här var en riktigt intressant tråd tycker jag. Mycket fakta kom fram här som jag själv haft funderingar kring, men aldrig riktigt fått kläm på - tills nu.

Håller fullständigt med.

Vill passa på att delge om en erfarenhet. Kuriosa om det kan vara av intresse.

Då jag gjorde värnplikten i Kirruna. Med stor fysisk påfrestning. Där det på sommaren dracks smält vatten ur bäckar och vintern dracks kokad snö. Så fans det begrepp om att man skulle "salta vattnet". Med det menade man att man saltade maten extra mycket. Men just för att vattnet var så salt fattigt. Missade man det ett par måltider och under hård fysiskbelastning så resulterade det i enorm kramp. Tror att dom flesta trillade i denna fällan minst en gång för mycket. Men efter att ha fått i sig rejält saltat vatten så försvann krampen efter bara några minuter. Så kan det gå =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...