Gå till innehåll

Red Sea MAX?


Mr_Pear

Rekommenderade inlägg

God Afton allihopa.

Jag har haft sötvattens akvarium flera år i när jag bodde hos mina föräldrar och har tagit upp det igen. Har nu en 100L burk. Har länge varit sugen på att ha en saltvattens burk. Har blivit intreserad av Red Sea Max akvariumen. Är det en bra nybörjar burk? Och vilken är att föredra? 130 eller 250?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag starta med ett RSM130 men skulle jag starta ett RSM nu så skulle det bli 250 pga att allt jag köpt växte ur karet rätt fort samt att man är begränsad till antal fiskar och koraller till endast ett fåtal.Kör fortfarande mitt RSM130 men med bara få invånare och koraller.Kanon kar och snyggt.

Nästa kar blir lite större dock har ett 350 liters kar också och det är alltid kulare med ett större samt lättare hålla värderna stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Smiter in med en fråga här, hoppas det är okej.

Om jag fattat rätt så är RSM gjort av glas, stämmer det? Och är det i så fall även glas i bakväggen in mot sumpen? Vad jag egentligen är ute efter är om det är en yta som lätt blir repig om man vill hålla väggen ren från kalkalger?

Mvh

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är glas. Det är vanligt att man sätter upp en BTN-bakgrund mot den bakreglasrutan. Du kan kolla mitt RSM (länkas under detta inlägg i min signatur). Mot den kan man luta LS utan att oroa sig för repor, dessutom kan koraller och makroalger växa på den vilket inte är möjligt utan denna bakgrund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag tycker din ekonomi ska styra vilket kar du tar! jag rekommenderar så stort som möjligt, då många verkar växa ur sina kar mycket snabbt! dock kan de vara en större ekonomisk förlust, om man inte tycker de är kul med saltvatten.

välkommen till guiden! stockholmsträff nästa lördag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tack för era inlägg. Har nu lite funderigar att göra, Var i början inne på en RSM 130. Men vet inte om man kanske nöjer sig med den utan att man vill ha större. På Bromma Zoo så är ett RSM Dubbelt så dyrt som ett RSM 130 sen är det ju självklart LS och annat som ska till. Men nästa fråga. Hur mycket skötsel är det av ett Saltvattens burk? Är det som ett sötvatten att när du väl fått igång det så klara du dig på att byta/fylla på vatten o hålla efter alger?? Tack för en bra sida !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstår att det är mera jobb att få igång ett salt. Men läste på en sida om en kille som hade en 100 burk och som inte hade gjort annat än mata o fyllt på avdunstat vatten på 6 månader.... Menar att så lätt kan det väl inte vara. Ser att vissa kör utan korall sand i botten utan placerar LS direkt på glasset. Vad är det för nåt? Är det nån fördl at inte ha nåt botten sediment?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det handlar om är egentligen ytor för bakterierna att leva på. Fem glasskivor är ju inte så många kvadratmeter. Skulle du stoppa ner t.ex. en fotbolls stor glaskula skulle mängden yta för bakterierna öka, men de kan bara bo på utsidan eftersom glas är solid. Ponera att du borrar ett hål genom kulan, då kan bakterierna leva längs insidan på detta "rör". Ju fler hål desto mer yta.

Av denna anledning är levande sten toppen, för den är väldigt porös och har alltså massa små hål genom vilket ökar ytan. Här bor bakterierna och med kraftig cirkulation i karet får de hela tiden nytt näringsrikt vatten att festa på.

Man kan då också öka ytan genom att ha sandbotten. På varje sandkorn kan bakterier leva av näring i vattnet och partiklar som lägger sig på sand/stenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. För att få mycket bakterier att trivas så bör man ha mycket LS och grus i botten. Är det nån som har tips på en bra affär i norra delen av stockholm? Jag vet bara Akvarielagret och Bromma Zoo som har salt vatten och där springer jag ofta och tittar och drömmer mig bort om en egen saltburk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...