Gå till innehåll

Sump i källaren


zombie

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag ska åka och titta på och ev köpa ett 480 liters akvarium i helgen.

Tanken är att ha sump och övrig teknik i källaren.

Har kollat runt lite efter bra pumpar men som vanligt så gäller regeln smakar det så kostar det.

Snubblade över denna på fishstreet.

http://www.fish-street.com/magnetic_drive_pump?category_id=48

Kan det vara något ?

Priset är ju riktigt bra :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att det "ser ut som" den japanska motorbestykningen för Iwaki pumpar. Förbannat bra tillverkare. Om det sen faktiskt är en sådan, vete fan dock, då de spec's som listas inte stämmer. Är det rätt, är det ruggigt bra pumpar för småpengar, är det inte det kan det vara utkastade pengar... Och jag är inte så säker på att jag skulle klassa det som en dränkbar pump, även om det är vad som står på sidan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Externel Use in sump to reduce the heat in the water" skulle jag inte översätta som dränkbar. :) Eller så har jag missat något som du ser Björn.

Annars finns en fin Deltec på köp&sälj just nu...

Du får räkna med att tryckhöjden som anges är den maxhöjd som gäller för att få ut något flöde alls från den, sen om du har böjar och sånt så faller en del flöde ifrån.

Men visst är det ett bra pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den meningen inleds med "Suitable for return pump in sump." Mig säger det att de rekomenderar att man inte monterar den dränkt eftersom det leder till att all värmen hamnar i vattnet. Jag skulle snarare säga att pumpen inte är gjord för att vara under vatten över huvudtaget,, så även om dess värmeoutput inte innebar något hinder ska den monteras torrt. Något som till viss del bekräftas av raden över "-line use only".

Helt ärligt. Om jag skulle välja hade jag valt Iwaki över Deltec om det bara var märkena som skiljde så att säga. Men nu vet man ju inte ens om det är en Iwaki, eller bara en lookalike...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Jag kommer nog att köra på den största modellen.

Min tryckhöjd kommer att bli cirka 4 m så det bör ju finnas en del flöde kvar tycker man.

Den ser ju absolut inte dränkbar ut, men det är inte vad jag är ute efter heller.

Vad är rekommenderat flöde mellan sump och visningsdel på ett 480 liters ?

En tanke till, kan jag få problem med kondens på rören när varmt vatten från akvariumet möter den kallare luften i källaren ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående kondensen så blir det (nästan) aldrig kondens på varma rör i kall luft, bara tvärtom.

Självklart, tankevurpa ifrån mig.

Jag kommer troligtvis att beställa den största modellen så får vi se.

Det kostar ju en slant att starta upp karet ändå.

Får se hur länge den håller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är rekommenderat flöde mellan sump och visningsdel på ett 480 liters ?

Flödet från sump till akvarium behöver inte vara högre än flödet som pumpen till skummaren har. Så är kapaciteten på skummarpumpen tex runt 2000 l/h räcker det att ha samma kapacitet på returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...