Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 månader senare...

Dags för en liten uppdatering.

Jag drabbades av sjukdom i karet vilket hade ihjäl 18 av mina 21 fiskar. Grymt trist även om jag planerade att rensa ut några.

Nu tuffar karet på och en liten hepatus har fått flytta in. Har börjat skaffa lite koraller igen men tar det lugnt. Just nu så har jag oxå fullt med fraggar som jag försöker rädda åt en kompis, vars kar inte mår toppen just nu.

Zeoviten fungerar bra och nitratet ligger på ca 2 och fosfat mellan 0 och 0.024.

En del macroalger finns som kom med de nya stenarna. De växer nu mycket sakta och kommer troligen att tyna bort med låga näringsvärden.

När nu hösten kommer så planerar jag att skaffa 2 kirurger till och en hel del färgsprakande SPS:er.

Tog en bild av karet med telefonen men ljuset blev konstigt...

qeda3e7e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka kirurger skulle ni rekommendera?

Jag har en Hepatus och funderar på en juvenil Oliviaceus och en lineatus.

Vad tror ni om det?

Har haft oliviaceusen innan , konstant alg betare hela dagen lång.. Inte aggressiv på något sätt , iaf det exet jag hade. Kommer säkert att funka utmärkt med dorisen o en lineatus.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne.

Oliviaceus och Hepatus hade jag tidigare och de är väldigt fredliga. En lineatus har jag däremot aldrig haft och det är mer den som jag egentligen undrar över...

Jag har haft en del kirurger tidigare och det är knepigt att matcha ihop dom. De kan kriga hela vägen in i döden annars. Jag hade en Japonicus som konstant krigade med alla. Jag hade även en Sohal men den var också mycket aggressiv och växte fort (den spöade konstant skiten ur Japonicusen).

Så tips på andra bra kirurger är välkomna och även erfarenhet kring lineatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lineatus tillhör definitivt den adrenalinstinna kvintetten - tillsammans med sohal, japonicus/glaucopareus, achilles och leucosternon.

Ok, tack.

Då ska de inte kombineras. Tror du att en lineatus gör livet till ett helvete för heptusen och en Oliviaceus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en achilles , var ganska mycket jobb i början att få den att äta och få bort prick ( tyvär hade jag ihjäl den med medicin , när jag hade problem i akvariet ) Men har du ganska fisktomt så är det ett perfekt läge att få igång en achilles (min var köpt av Deep ocean , 1800 kr har jag för mig den kostade ) Hade noriblad konstant i akvariet så den fick käka upp sig i början (rörig text men radbyte har ungarna fixat så det inte funkar på datorn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har förstått att den är känslig vid introduktion.

Hur aggressiv är arten?

Jag kommer inte att köpa en som inte har gått i karantän innan.

Hade en leucosternon i akvariet när jag släppte i achillesen . Var pyttelite gruff första 2 dagarna . Men min L har aldrig krånglat när jag släppt i ny fisk (har en kompis som har jätteproblem med sin leucosternon , slår ihjäl allting för honom ) Men hade inga som helst problem med att dom slogs med andra kirurger , Hade vid tillfället 2 gula 1 scopas 2 hepatus 1 leuc 1 achilles 1 xanthurum och 1 elegans . Men jag matar väldigt hårt , och sedan gäller det att ha lite tur .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Achilles brukar jag räkna som lika aggressiv som de andra i början av tråden, men den är den svåraste av kirurgerna, typ en av de fiskar som folk oftast misslyckas med att hålla liv i mer än 3månader.

Mycket vacker annars, speciellt i sin lilaktiga morph

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Achilles brukar jag räkna som lika aggressiv som de andra i början av tråden, men den är den svåraste av kirurgerna, typ en av de fiskar som folk oftast misslyckas med att hålla liv i mer än 3månader.

Mycket vacker annars, speciellt i sin lilaktiga morph

Tack Leif,

Har du några idéer om varför många misslyckas med dom?

Det som tilltalar är att achilles inte blir lika stor som en lineatus... Tanken och förhoppningen är att de ska få leva länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har en teori - dels är det en mycket kinkig fisk med vattenkvalitet, den matvägrar lätt och den har mycket tunt slemlager vilket gör den extremt mottaglig för bl.a. parasitangrepp - detta leder till att fiskarna oftast medicineras hårt, vilket i sin tur ger nedsatt immunförsvar (och kanske allvarligare problem) när djuren når slutkonsument......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...