Gå till innehåll

Ferngrens 446 L


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Ska man släppa i en achilles bör man ge den optimala förutsättningar till överlevnad eftersom den är så känslig; ett väl ingånget och stabilt kar, bra vattenkvalitet och god cirkulation, och UV på plats. Sen bör man tänka på fisksammansättningen, inga andra kirurger i karet innan som kan störa, helst endast mindre och lugna fiskar dit den ska. Sen får man vara aktiv med varierad matning, särskilt i början. Sist lite tur. Belöningen med en mycket vacker acklimatiserad achilles, gör att man inte behöver de andra kirurgerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lineatus Den jag hade va vansinnigt hormonstinn totalt kaos på den. Men annars gick det bra väldigt fin firre som blir rejäl med tiden. Achilles Va det bara lite små gruff hade problem med prick på den vad jag kommer ihåg sedan va den vi hade väldigt stor för arten nästan 20 cm men gosig på något sätt. I efterhand skumme kanske köpt sig en mindre som ej vart lika stressad eller ja vet inte vi hade den några år. Lineatusen hade vi 2 månader kaos från dag 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har korallerna och 5 av fiskarna flyttats över till nya karet.

Jag hoppas inte belastningen ger för snabba förändringar. Det ska läggas i 5 st Chromis också men de får gå kvar i gamla karet en vecka.

Jag kommer att fundera på hur korallerna ska placeras. Men om ni har förslag så ge gärna lite matnyttiga tips :)

Här kommer några bilder.

(Synd att kameran inte lyckas få med färgerna. Bilderna ser väldigt dassiga ut.)

[ATTACH]46010[/ATTACH]

[ATTACH]46011[/ATTACH]

[ATTACH]46012[/ATTACH]

[ATTACH]46013[/ATTACH]

väldigt sent på det att fråga. men hade du 5 st chromisar i ditt lido kar? i så fall hur gick det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Inget av svaren skrämmer mig men jag kommer att suga på karamellen ett tag. Hur lätt är det att få tag på lineatusen och achillesen samt vad brukar de kosta?

@wigge: alla chromisar har fungerat kanon i många år men alla är nu utdöda efter mitt Oodiniumutbrott i våras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina funderingar går nu åt att skaffa en Achilles. Hur och från vem skaffar man en liten rackare på bästa sätt?

Greger: du som är aktiv på forumet kanske har konkreta tips som förstår mina olika alternativ, Triton, Leasing eller DeepOcean...

Jag har förstått vad kostnaden är för ett exemplar vilket gör att jag gärna minimerar risken för en död fisk snarare än att hitta den "billigt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint val av fisk. Önskar man skulle våga prova en sånn i framtiden.

För att få så bra utgångsläge som möjligt så är det nog triton som gäller. Tycker dom slår dom flesta på fingrarna när det gäller hälsa och karantänhållning på sina fiskar. Och priserna brukar vara mycket bra. Kan dock ta ett tag innan dom får hem den om dom inte hittar den direkt på listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag bestämt mig. :)

Det blir ett försök på en Achilles.

Var på Triton idag och pratade med Leif. Efter vår diskussion så blev jag övertygad att det kommer att fungera bra. Men innan den köps blir det att introducera en Oliviaceus så att kirurgerna kommer i karet i rätt ordning. Därefter blir det ett tålmodigt väntande på att Achillesen dyker upp i butik. Med en så dyr och fin fisk så blir det ett inköp "by the book", dvs en karantänhållen rackare som bevisligen mår fint och som INTE medicinerats...

Jaja, och i väntan på allt liv i karet så blev det ett inköp av 5 nya SPS:er idag :) Riktigt fina!!!

Jag kommer att behöva lite hjälp med artbestämmandet framöver...

En härlig fredag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på de nya korallerna. Jag behöver dessutom hjälp med att identifiera vilka Acroporor det är samt vad det är på sista bilden som växer ur min sten... Misstänker att det är någon LPS då jag inte tycker att det påminner om knappar. Knallgrön med mjuka med relativt långa genomskinliga fransar. Växer i en koloni men inget synbart skelett. Bild 1 Acropora Gemmifera? post-4730-14468930327618_thumb.jpg Hatar att det inte fungerar med radbrytning på Windows...

post-4730-14468930326516_thumb.jpg

post-4730-14468930326755_thumb.jpg

post-4730-14468930326982_thumb.jpg

post-4730-14468930327198_thumb.jpg

post-4730-14468930327407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Här kommer lite bilder på de nya korallerna. Jag behöver dessutom hjälp med att identifiera vilka Acroporor det är samt vad det är på sista bilden som växer ur min sten... Misstänker att det är någon LPS då jag inte tycker att det påminner om knappar. Knallgrön med mjuka med relativt långa genomskinliga fransar. Växer i en koloni men inget synbart skelett.

Bild 1 Acropora Gemmifera?

[ATTACH=CONFIG]100375[/ATTACH]

Bild 2: Acropora? Grön med blå toppar

[ATTACH=CONFIG]100377[/ATTACH]

Bild 3 : Stagghorn (Acropora???)

[ATTACH=CONFIG]100378[/ATTACH]

Bild 4: Acropora??? (Troligen en korall som lever på lite djupare vatten)

[ATTACH=CONFIG]100379[/ATTACH]

Bild 5: Acropora?? (Knallgul)

[ATTACH=CONFIG]100376[/ATTACH]

Bild 6: Mysterium??? Leptastrea bewickensis

[ATTACH=CONFIG]100380[/ATTACH]

Hatar att det inte fungerar med radbrytning på Windows...

WOW, vilka färger! :woooow: Vart har du hittat dessa? I butik el online? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...