Gå till innehåll

ska starta ett kar nu i helgen..


Guest HK_Akvarie

Rekommenderade inlägg

Guest HK_Akvarie

ska starta upp ett kar nu i helgen eller på måndag.. letade runt på forumet nu efter lite hjälp.. hittade ett inlägg för ett tag sedan där det var en liten steg-för-steg lista på uppstart av saltvattenskar. någon som vet vilket inlägg jag söker ?

jag har ett nytt 200l med en medhörande eheim professional

den e tyvärr bara på 700l/h men den borde räcka första 2 veckorna innan jag köper levandesten.

kommer bara att ha i lite grus som jag fick av en zoo affär för att kunna få lite biologi just nu. kommer att komplettera med 1-2 kg levande sten så fort jag hittar ett bra ställle att beställa från.

men min fråga nu e vad jag borde ha för salthalt Ph och Temp i karet ?? ska jag ha det inkörda gruset i golvpumpen elller i karet ? behöver jag något annat filter i pumpen?

hoppas på svar så fort som möjligt.. tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med att starta ditt kar tills du har odning på prylarna. Ha inte bråttom det är det viktigaste med denna hobby. Samla kunskap under lång tid och planera väl hur du vill ha ditt kar.

Sen är det bättre om du använder inkört vatten till ditt nystartade kar. Att använda inkört grus fungerar bra till sötvattens kar, till saltvatten är jag lite tveksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lungt och tänka efter är alltid bra, men det var ju inte det du frågade efter. Var bara säker på att akvariet står på rätt ställe i rummet, på bra ställning och att du är nöjd med bakgrunden dvs någon inne i karet eller färg målad på baksidan. Allt blir så mycket enklare att göra med karet tomt.

Temp 23-27

PH runt 8 (blir nästan aldrig ett problem om du använder bra salt samt buffrar KH regelbundet)

Salthalt 1,019-1,021 om du bara skall ha fisk, 1,022-1,024 om du skall ha blandat med koraller.

Tycker du skall köra ditt ytterfilter helt tomt och bara för cirkulation, skulle sedan skippa det helt och bara ha cirkulationspumpar. Sanden kan ligga på botten. Du behöver sedan mer än 1-2 kg levandesten om du skall ha några fiskar. Typ 10-30 kg beroende på vilken belastning. Skummare är det väldigt få som kör utan och jag skulle försöka hitta en sådan begagnad här på sidan.

(En del säger att man inte skall använda de gröna eheimslangarna till saltvatten efter som de släpper ifrån sig mjukmedel. Dock är t.o.m saltvattensaffärerna oense om detta.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All mjuk PVC innehåller mjukmedel såvitt jag vet. Eheimslangen verkar innehålla ett UV- dämpande pigment som gör att slangen håller längre. En gång i tiden hade jag slang av ett känt franskt märke som vitnade och hårdnade med åren i saltvatten.

När jag började om i år gick jag upp i salthalt i början stegvis till 1026 för att det skalldämpa trådalgstillväxten, men nu är jag nere i 1023 igen. Ändringarna skall göras sakta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

Tycker du skall köra ditt ytterfilter helt tomt och bara för cirkulation, skulle sedan skippa det helt och bara ha cirkulationspumpar. Sanden kan ligga på botten. Du behöver sedan mer än 1-2 kg levandesten om du skall ha några fiskar. Typ 10-30 kg beroende på vilken belastning. Skummare är det väldigt få som kör utan och jag skulle försöka hitta en sådan begagnad här på sidan.

tänkte att det kunde vara bra att köra in karet med max 2kg LS o lite inkört grus i ytterfiltret o fåigång kulturen i karetinnan jag köper fisk ofyllerpå medall LS jag ska ha i sen. kommer efter uppstart att köpa in LS i många omgångar dvs att lägga i typ 2-3 kg åt gången för att inte belasta karet för fort låter detta vettigt ?

jag har förresten redan en skummare.. glömde bara att skriva det.

när det gäller ytterfiltren så tror jag attjag kommer att behålla dom.. vill inte ha för mycket saker i akvariet.. men detta kommer kanske att ändra sig senare ändå eftersom jag har ett möbelskvarie o har lite svårt att få plats med slangar o dyligt på ett snyggt sätt utan att skära för mycket hål i topp locket, vilket jagupptäckte igåratt jag e tvungen attgöra för att kunna hänga i skummaren smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

förresten finns det någon här på forumet som bor i närheten av lidköping, det skulle vara trevligt med nån man kan ta kontakt med personlignen o få råd av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först vill jag säga att jag är noob på detta(sitter själv och studerar inför mitt första kar...) men jag har läst en massa för jag tänkte starta ett kar och det jag har fattat om man använder ett ytterfilter på samma sätt som med sötvatten så ökar man NO3(nitrat) halten i karet vilket inte är önskvärt i ett saltvattenkar då det ger alger... man ska istället ha levande sten som filter med sin porrösa struktur kan denna hålla bakterier som gör om först från NH3 till NO2 och sen till NO3 som är nitrat men här någonstans ta syret slut inne i stenen så då bildas det bakterier som bryter ut syret ur NO3 och bildar kvävgas som släpps ut ur stenen och på så sätt slipper man göda algerna... Så jag tycker du ska överväga att inte ha ett filtermatrial i ditt filter då det troligen gör mer skada än nytta om du bara har tillräckligt med levande sten ... sen tycker jag att du ska läsa på en hel del mer innan du ger dig på ett kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

köp all sten du ska ha redan från början.. annars så finns risken att balansen rubbas varje gång du sätter i ny sten.. allså de tar typ 2 månader för ny sten att komma i balans. så stoppar du i lite sten varje månad så lär balansen vara klar om nått år eller så..

ni får gärna rätta mig ifall ja har fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har hört samma från många ställen o tycker att det verkade vara det bästa att göra.. hellre att lite från stenen dör eller att andra levande saker dör i efterhand.

nu e iofs akvariet uppstartat o inkört ett tag.. lite levande har trillat ner o allt verkar må bra. nu ska jag bara fixa en ny skummare eftersom den jag har läcker ut salt från sidorna :( ganska jobbigt. tänkte köpa en deltec 500 hos bengan men tyckte att jag behövde lite saker som kunde beta av mina alger o så fick det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...