Gå till innehåll

OSMOS eller vanligt VATTEN ??


Mickss

Rekommenderade inlägg

Hej

Undrar lite över vad ni tycker angående osmos vatten och vanligt kranvatten. Jag har ju ett akvarium på ca 250l har fyllt ca 40% med osmos vatten och resten med kranvatten. Tror ni det kommer att funka bra eller måste ja tömma det och har mer osmos vatten?? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att du inte behöver tömma karet om du redan hunnit blandat salt i vattnet. Vill du däremot slippa en massa brunalger, (speciellt nu vid snösmältningen) skall du använda osmosvatten fortsättningsvis. Det dunstar ett par liter vatten per dag, endast H20 dunstar och allt annat skit blir kvar, om du tillsätter vanligt kranvatten anrikas en massa skit i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en billig TDS mätare från HK mest för att kolla statusen på min något bedagade osmos har väl kört igenom c:a 70 L/veckan i drygt två - tre år den visar

värdet 152 för kranvattnet och efter osmosen 1 så något tar den bort har sökt information om värden på nätet men inte hittat annat än att ett värde > 500 skall man inte dricka någon som vet något om acceptabla värden.

Kebox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en billig TDS mätare från HK mest för att kolla statusen på min något bedagade osmos har väl kört igenom c:a 70 L/veckan i drygt två - tre år den visar

värdet 152 för kranvattnet och efter osmosen 1 så något tar den bort har sökt information om värden på nätet men inte hittat annat än att ett värde > 500 skall man inte dricka någon som vet något om acceptabla värden.

Kebox

Vilket värde? ledningsförmåga? microsiemens?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...