Gå till innehåll

Sump


kojje

Rekommenderade inlägg

kojje,

det enda som skulle spela någon roll med större sump än vad man behöver är ju att det blir mer vattenvolym, du kanske kan förklara lite om vad du tänkt ha i sumpen så är det lättare att komma med idéer (man kan ju göra en sump hur stor som helst och bara ha vatten i den ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kojje,

det enda som skulle spela någon roll med större sump än vad man behöver är ju att det blir mer vattenvolym, du kanske kan förklara lite om vad du tänkt ha i sumpen så är det lättare att komma med idéer (man kan ju göra en sump hur stor som helst och bara ha vatten i den ;))

Tänkte ha det vanliga skummare retur pump och förbereda

uvc och sen blir det någon slags automatisk osmos påfyllning

automatisk balling dosering (a,b,c) ,värmare

och sen skulle det vara roligt att testa ett refugium med DSB

och lite macro alger och eventuellt en mangrove

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här är en idé på en lite mindre sump som passar riktigt bra under din tank, kanske lite liten då men ni ser måtten på bilden

post-4681-14468919516967_thumb.jpg

post-4681-14468919517135_thumb.jpg

(skummarfack 300x300x300, refugium 300x250x230, bubbelfälla 58x300x220, retur 166x 300x 220, osmos 194x300x300)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nått sånt blir det nog ser bra ut måste bara göra

skummar facket 340 så den ryms där

måste refugiumet bli 340 då med så det stämmer?

En liten fråga ang osmos facket blir det inte

lättare att ha en dunk med vatten där så slipper man

fylla facket varje gång det är tomt det jag menar är bara byta dunk ?

Visst det ser finare ut med ett osmos fack det gör det

Annars ser det bra ut Tack :smiley9:

Vad har du för program när du ritar det blir så jäkla snyggt ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om ni tänkt på det men en viktigt detalj om man har osmosdelen integrerad i sumpen är att göra denna avdelare något lägre än ytterväggarna så att ev vatten om sumpen skulle överfyllas rinner ner i osmosdelen istället för ut på vardagsrumsgolvet. Detta är också enligt mig den största fördelen jämfört med att ha osmosvattnet i en dunk bredvid sumpen. Så har iallafall jag gjort med min sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för program när du ritar det blir så jäkla snyggt ?
skulle du kunna komma med lite olika mått så kan jag nog knåpa ihop något på SketchUp,
Jag vet inte om ni tänkt på det men en viktigt detalj om man har osmosdelen integrerad i sumpen är att göra denna avdelare något lägre än ytterväggarna så att ev vatten om sumpen skulle överfyllas rinner ner i osmosdelen istället för ut på vardagsrumsgolvet.

Självklart & definitivt. Det är den enda anledningen till att ha osmoskammare i sumpen. Det är "bättre" och lättare att förvara vattnet i en dunk, men säkrare i sumpen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om ni tänkt på det men en viktigt detalj om man har osmosdelen integrerad i sumpen är att göra denna avdelare något lägre än ytterväggarna så att ev vatten om sumpen skulle överfyllas rinner ner i osmosdelen istället för ut på vardagsrumsgolvet. Detta är också enligt mig den största fördelen jämfört med att ha osmosvattnet i en dunk bredvid sumpen. Så har iallafall jag gjort med min sump.

OJ OJ Peter vilken sump du har du är inte sugen att tjäna en

slant och tillverka en sån åt mig ;)

Det är sant det ni säger ang osmos delen man vill inte ha en massa

vatten på golvet så blir det

Se man lär sig hela tiden

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var alltså fel av mig, som både känner igen bilderna som skapas, OCH läste texten där han sa vad han skulle använda, att besvara frågan? Mjukvaran som används heter SketchUp, och ägs / utvecklas i dag av Google. Den är med vissa begränsningar fri att använda, och går att få tag på / läsa mer om här.

Jag sitter ju knappast och citerar texter på pin kiv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var alltså fel av mig, som både känner igen bilderna som skapas, OCH läste texten där han sa vad han skulle använda, att besvara frågan? Mjukvaran som används heter SketchUp, och ägs / utvecklas i dag av Google. Den är med vissa begränsningar fri att använda, och går att få tag på / läsa mer om här.

Jag sitter ju knappast och citerar texter på pin kiv.

B!

tack o bock då skall jag ta en titt på de. värkar vara ett riktigt trevligt program. tack än en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något man kan fundera på med är att det behöver inte nödvändigtvis vara avdelat tvärs över i dom olika facken.

Man kan ju tvinga vattnet runt genom passager tex.

Såhär ser min sump ut sedd ovanifrån.

Vattnet kommer ner från karet i skummarfacket, sedan vidare genom en smalare passage med påse för kol (det blir bra drag i passagen), sedan vidare till refugimdelen och sist över till returpumpen.

Dom blå strecken visar var vattnet rinner över kanten till respektive avdelning.

post-2410-14468919528075_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...