Gå till innehåll

Första kemitestet - lätt panik!


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle följa upp denna tråden lite så att den förhoppnigsvis kan vara till hjälp för andra i framtiden. Jag har lagt fet stil på den konfigurationen jag har i skrivande stund för att göra det lite mer överskådligt.

Vad som har hänt sen sist är att mitt refugium gått cirka 3 månader vid sidan av (inte sammankopplat med huvudkaret, men än lite i början då jag manuellt skiftade vatten fram och tillbaka). Den senaste månaden har jag inte skiftat något vatten, men jag har gått från ett lysrör på 15W med riktigt dålig reflektor till två lysrör på 15W med riktigt bra reflektor. Ventilationen har förbättrats och i framtiden kommer jag även kunna hålla bättre cirkulation.

Jag håller för tillfället på att laborera lite med olika lysrör för att se vilket som ger bäst effekt. Jag har startat en tråd på ämnet hur man får till bra belysning i refugiet här.

Vid varje vattenbyte har jag försett refugiet med vatten från huvudkaret samtidigt som jag fyllt på nytt fräscht vatten i huvudkaret.

Nu har refugiet fått gå med bra skummare, hyffsad cirkulation, och bra belysning i en månad ungefär och gått från cirka 60 i Nitrat och alldeles för höga fosfat-värden (kommer inte ihåg värdet) till 2 i nitrat och omätbart fosfat!

Jag vet att jag kan förbättra belysningen eftersom jag i dagsläget kör med ett dåligt rör (vanligt varmvitt skit-rör), så effektiviteten är ännu inte i topp. Detta borde innebära att refugiet jag har (byggt på ett 54L-kar som även innehåller sump med all teknik) kanske skulle kunna klara av att ta upp näringsämnena från huvudkaret (180L) när jag väl kopplar samman dessa!

De makroalger jag använder mig av är Caulerpa (som i dagsläget står för så gott som all näringsexport) och Chaetomorpha (som verkar trivas bättre i det nya ljuset, men detta kommer diskuteras i ovan nämna länk).

Om denna uppsättning inte ger tillfredställande effekt kommer jag antagligen även försöka med turf-alger. Vidare rapport kommer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fortsätter att uppdatera tråden för andra med samma problem. Sen en dryg vecka tillbaka så går mitt refugium nu sammankopplat med visningskaret. Jag har dessutom sen länge utökat mängden levande sten till omkring 35kg.

I refugiet frodas Caulerpa Taxifolia och jag har även en boll Chaetomorpha som jag nu ska försöka ta mig an att få fart på.

Nitrat- och Fosfat-testerna ger inte längre utslag på mina tester och algerna i visningskaret börjar gå tillbaka trots att jag har gott om belysning till dom (1,5W/L)... Belysningen i visningkaret är ju inte i första hand till för algerna, utan koraller och fiskar, vilket ni kanske förstår :)

Vet att många idag testar biopellets, men denna beprövade metod verkar funka precis lika bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har också köpt ett begagnat akvarium. Nanoxtreme 60 liters. Jag tog vara på allt begagnat vatten av förra ägaren. Akvariumet är inköpt i November 2010, alltså ca 2,5 månader. Det är ca 5-6kg levandesten i karet samt 1st clown fisk, en blå liten sak, 1st algätare, 2st krabbor, 1st räka och en sjögurka. 2st koraller finns i också!

Jag körde igång akvariet igår eftermiddag och idag mitt på dagen gjorde jag ett vatten test med nyinköpta stickor. Nitratvärdet No3 var över 150 men alla andra värden var bra, eller hyffsade. Det är levande sand i karet oxå. Vad ska jag göra??? Ska jag börja med ett stort vattenbyte eller?

Tacksam för svar, helt novice på detta område!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag ett test igen, resultat:

PH=8,4(mörkrosa) på stickan

KH=15(mörkgrönt)

No2= 0 (helt vit)

No3= Närmare 250 i rosafärgen gemfört med 100

Hydrometer= 1,022

Tips tack!!

Tror någon duktig själ att det räcker med ett 10-15 liters vattenbyte??

Mvh

Rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst skall du ta dina stickor och gå ut till toaletten, lyfta på locket och spola ner dem. Du kan inte lita på dessa stickor ens i sötvatten, än mindre i saltvatten. Om du skall ha tester så är det dropptester som gäller och även här får man vara väldigt försiktig med framförallt nitrattesten.

Oavsett detta med testerna så är det inte alls någon dum ideé att byta in lite nytt vatten. Blanda till ca 20 liter vatten i hinkar, lägg i någon cirkulation och låt det stå över natten. Sedan dagen därpå kan du byta vatten. Upprepa proceduren med några dagars mellanrum. Gör detta under 4 - 5 dagar och gå sedan över till veckobyten av minst 10 liter vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag köra med kranvatten som jag blandar själv eller ska jag köpa Osmovatten från en butik?

Jag skulle köra med osmosvatten. Sen beror det på var du köper ditt vatten ifrån, har hört en massa snack om de olika butikernas kvalitetsnivåer, men jag har ingen egen erfarenhet. Resonerar dock som så att det kan ju knappast vara sämre än kranvatten.

I förlängningen kan det vara värt att investera i en egen osmosanläggning, en picobello verkar inte kosta allt för mycket och det ger dig en frihetsgrad att slippa åka med dunkar och hålla på och slabba.

Sen +1 på Lasses inlägg - Köp ordentliga tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipset. Kan jag köra med kranvatten som jag blandar själv eller ska jag köpa Osmovatten från en butik?

Beror på vart du bor och vilken typ av kranvatten du har. Osmosvatten brukar rekommenderas men på många ställen funkar det med kranvatten också. Gjorde en snabbkoll på Håbo kommuns hemsida och det skiljer lite mellan de två vattenverken. Bålstas vattenverk visar att det finns kalcium i vattnet men att du troligtvis kan använda revsalterna med förhöjda kalciumvärden. Håbo:s vattenverk har dubbellt så mycket kalcium i vattnet och där skall du välja ett salt med ca 400 - 420 ppm kalcium som start om du kör kranvatten. Det framgick inte vilka nitratvärden som finns i vattnet och du måste vara vaksamm om du bor i hus med nya kopparrör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt :-)

Då kör jag på kranvatten som jag blandar i salt i och lägger i en pump över natten. Hur många gram salt/ 10 liter ska jag ha. Räcker 320g??

Tack för alla svar och tips.

Nu ska här snart blandas vatten!!

Mvh

Rille

Ladda ner Aqua-calc från http://mathgame.de/ under länken riff-aquarium. Den hjälper dig att räkna ut exakt hur många gram salt du ska ha beroende på vilket salt du använder.

Dock så skulle jag personligen avvakta ett dygn och fixa osmosvatten imorgon och köra med det istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst skall du ta dina stickor och gå ut till toaletten, lyfta på locket och spola ner dem. Du kan inte lita på dessa stickor ens i sötvatten, än mindre i saltvatten. Om du skall ha tester så är det dropptester som gäller och även här får man vara väldigt försiktig med framförallt nitrattesten.

Dropptester i all ära, men som det står i början av denna tråden så var det var testutrustning som följde med mitt akvarium. När jag testade med dem och sen jämförde med de omtalade dropptesterna, så skiljde det inte så mycket. Okej att det inte blir lika exakt, men med ett helt nystartat akvarium så kan man, oavsett vad alla säger, se om värdena är åt hel-havre eller om de ligger åt det bättre hållet (precis som vi båda gjort Rille). Ska man sen vara på den säkra sidan bör man nog ändå dubbelkolla med ett dropptest, men jag betvivlar starkt att du får några större diffar! Jag pratar av egen erfarenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Gabriel. Var på Bromma zoo för nån timme sen och köpte 10 liter färdigblandat saltvatten. Skall börja med ett vattenbyte. Han i affären rekommenderade med max 5 liters byte. Sen köpte jag ett droptest, får se om det blir andra värden om någon dag. En annan fråga, hur ofta behöver man göra rent skummaren? Brommazookillen tyckte det var lämpligt att göra rent den ca 3ggr/vecka. Jag tycker det låter lite mycket, men vad vet jag :-)

Kan det stämma?

Hur länge kan man förvara färdigblandat saltvatten på dunk utan cirkulation?

Många frågor blir det :-)

Mvh

rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dropptester i all ära, men som det står i början av denna tråden så var det var testutrustning som följde med mitt akvarium. När jag testade med dem och sen jämförde med de omtalade dropptesterna, så skiljde det inte så mycket. Okej att det inte blir lika exakt, men med ett helt nystartat akvarium så kan man, oavsett vad alla säger, se om värdena är åt hel-havre eller om de ligger åt det bättre hållet (precis som vi båda gjort Rille). Ska man sen vara på den säkra sidan bör man nog ändå dubbelkolla med ett dropptest, men jag betvivlar starkt att du får några större diffar! Jag pratar av egen erfarenhet!

Och det tror inte du att jag gör Daniel? Jag är också väldigt skeptisk till dropptester och litar inte på dem men stickorna är rena skämtet. Jag vet inte hur många gånger jag jämfört stickor, dropptester och annat med proffsutrustning. Under 7 år arbetade jag dagligen med att ta vattenprover och jämföra samt utveckla olika testmetoder. Osäkerheten gäller specielt nitrattesterna. Det är det forna Merck som tillverkar dessa stickor som sedan har sålts av Tunze som deras egna. Merck hävdade sjäva att de inte fungerade i saltvatten. Kombistickerna - 5 i ett är ännu värre.

@ Rille

Att använda färdigblandat saltvatten från en affär är inte den metod jag skulle använda i detta fall om det inte är helt nyblandat vatten. Är det från affärens anläggning så har du med nitrat i det nya vattnet plus all deras mikrofauna som du inte helt vet vad den består av.

Om du gör 5 liters byte på 60 liter så ändrar du i princip inget. Den bästa investeringen du kan göra för att få ett akvarium som fungerar frammåt är att göra relativt kraftiga vattenbyten med nyblandat vatten under de närmsta veckorna.

Nu tror inte jag att du har 250 i nitrat men att du får indikation på nitrit är något du bör åtgärda och i detta fall kan du använda metoden med täta vattenbyten samt att se till att du har en kraftig rörelse i vattenytan. Akvariet är redan startat och du har rätt bakterier i sten, sand och filter så vattenbyten förstör inget, tvärtom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu dropptesterna åxå är en katastrof förstår jag inte hur du kan rekommendera dem även om de är det bättre av två onda... Skit samma, vi ska inte hålla på å älta sånt som ältats i oändlighet tidigare. Men av nyfikenhet - vad är ett "proffstest" vad kostar de och var får man tag på dom?

Är inte vattenbyten bara en symtomatisk behandling? Min teori är att om man läser på om kvävecykeln så måse alla bakterier byggas upp för att man ska få en hållbar bakterieflora... Om man istället plockar bort "maten" för bakterierna så kommer man väl aldrig uppnå den koncentration av bakterier som krävs för att man ska kunna få ett system som är mer eller mindre "självunderhållande". Dessutom så bör man ju alltid eftersträva att hålla så jämna värden som möjligt. Blir det då inte lite motsägelsefullt att använda sig av vattenbyten som lösning? Nitrit är ju inte nyttigt i större mängder, men de låga koncentrationerna kommer ju inte ta ihjäl hans kar på nån dag heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Gabriel

I detta fall så är det som jag sa ett redan etablerat akvarium där kvävecykeln redan kommit igång och fungerar. Han är orolig för sina vattenvärden och i detta fall finns ingen fara med att byta vatten. De bakterier som är ansvariga för nitrifikationen finns på ytor, inte i vattnet. Täta och stora vattenbyten är enligt min erfarenhet det absolut bästa sättet att få ett stabilt fungerande akvarium efter den första månaden där åtminstone jag alltid undviker vattenbyte.

Proffsgrejer - ja det man använder på lab och där det finns stora krav på tillitlighet - kostnad - 30.000 plus åtminstone och då kan du ändå inte mäta nitrat i saltvatten utan stora felkällor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag ett test igen, resultat:

PH=8,4(mörkrosa) på stickan

KH=15(mörkgrönt)

No2= 0 (helt vit)

No3= Närmare 250 i rosafärgen gemfört med 100

Hydrometer= 1,022

Tips tack!!

Tror någon duktig själ att det räcker med ett 10-15 liters vattenbyte??

Mvh

Rille

En duktig själ säger att du ska sätta dig i bilen om två timmar med en flaska vatten och åka fem minuter till Bro, så kollar vi upp dina värden ordentligt. Ta med dig en dunk så fixar vi osmosvatten oxå (har 400L färdigt jämt)

Ring först så jag vet om du dyker upp.

Mvh Danne 070-742 03 17

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En duktig själ säger att du ska sätta dig i bilen om två timmar med en flaska vatten och åka fem minuter till Bro, så kollar vi upp dina värden ordentligt. Ta med dig en dunk så fixar vi osmosvatten oxå (har 400L färdigt jämt)

Ring först så jag vet om du dyker upp.

Mvh Danne 070-742 03 17

Va? Ska ha ta med egen dricka? :-)

Tummen upp för att det finns folk som ställer upp - pluspoäng på karma-kontot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, dricka behöver man aldrig ta med till mig.. Har ju "typ" en "osmos" i verkstan ;)

Men det var en massa nitrat i vattnet.

Nitrat: 100+

Ca: 440

Kh: 8

Mg: 1150

Ph: 7,7

Salt: 1.026

Det nyköpta vattnet från Bromma Zoomarknad hade 3-4 i nitrat!

Nu löser vi Rilles problem med att han får 60L spillvatten ifrån mig som ändå ska gå till avloppet när jag gör vattenbyte i helgen, det ligger åtminstone på 0-1,5 i nitrat (varierar eftersom jag måste dosera nitrat varje dag) och mkt goda värden förövrigt.

Ps. den gröna skivan du fick med dig är en "grön flakväxande montipora" sen var det lite knappar "zoanthus" och några skivannemoner

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu e jag hemma. Tack så hemskt mkt för titten och dina tester du utförde :-)

Har precis bytt 10 liter vatten och haft i Dannes knappar mm.

Måste bara berömma Dannes akvarium, dom är riktigt snygga. Nu förstår man att det ligger några timmar bakom allting. Tack för alla förklaringar ang kemin mm. Ser fram mot Lördag då du bjuder på lite spillvatten, riktigt snällt av dig!!

Nu hoppas jag att nitratet kommer att sjunka. Det går väl inte att misslyckas med Dannes vatten med tanke på hur bra allt såg ut.

Tack och godnatt

/ Rille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall ju inte jag grumla glädjen efter en lyckad lösning på problemet men jag skulle ändå överväga att göra åtminstone 30 liter nytt vatten och stoppa i det i samband med vattenbytet till Daniels vatten. Då får du ett ännu bättre vatten än vad Daniel har när han har gjort sitt vattenbyte. Det är inte bara nitrat som ansamlas i "gammalt" vatten utan det finns andra restprodukter och spårämnesbrister i gammalt vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Gabriel

I detta fall så är det som jag sa ett redan etablerat akvarium där kvävecykeln redan kommit igång och fungerar. Han är orolig för sina vattenvärden och i detta fall finns ingen fara med att byta vatten. De bakterier som är ansvariga för nitrifikationen finns på ytor, inte i vattnet. Täta och stora vattenbyten är enligt min erfarenhet det absolut bästa sättet att få ett stabilt fungerande akvarium efter den första månaden där åtminstone jag alltid undviker vattenbyte.

Proffsgrejer - ja det man använder på lab och där det finns stora krav på tillitlighet - kostnad - 30.000 plus åtminstone och då kan du ändå inte mäta nitrat i saltvatten utan stora felkällor.

MVH Lasse

"Redan etablerat"... Det har gått i 2½ månad i annans ägo, och jag tror att man kan ifrågasätta om allt har stabiliserat sig ännu. Fallet är väldigt likt mitt som jag beskrev i början av denna tråden. Jag vet att bakterierna finns på ytorna i karet (främst LS) och inte så mycket fria i vattnet. Det är därför jag menar att om man bara gör vattenbyten så tar man bort näringen som krävs för att denitrifikationscykeln ska få gå hela vägen. Det var IAF så jag upplevde det i mitt kar - när jag gjorde min renovering så tillsatta jag även nästan 10kg ny levande sand. Efter det så har jag inte haft några problem med nitrat, medan alla försök med vattenbyten bara kändes bortslösade då nitratet fortsatte stiga efter den temporära sänkningen jag fick av vattenbytena.

Nu ser jag mig fortfarande som nybörjare, så jag bara testar en teori mot nån som är desto mer erfaren (känn dig träffad Lasse :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...