Gå till innehåll

Att strypa en returpump?


liljeros

Rekommenderade inlägg

halloj,

det finns ju en gyllende regel att man aldrig ska pumpa mot stängd ventil, hur fungerar detta i akvarievärlden?

skulle behöva strypa min returpump ca. 1000/l timmen (har inte testat den ännu) och då är frågan om man kan göra det med en ventil bara eller om man måste ha ytterligare en pipa för överflödigt vatten så pumpen inte arbetar mot för högt tryck? hur har ni andra gjort?

kladda ihop nån liten bild här: se den taggiga pratbubblan,

post-4971-14468919526298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 1000 liter,

det är ett Red Sea Max vi snackar om, så jag kommer försöka klämma ner en sån "Tunze 900liters" avrinning, och pumpen pumpar 2000liter... förmodar att den tappar en del på vägen upp men vill att den ska vara tillräcklig om jag vill bygga på te.x ett UV filter eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att du behöver det extra röret. Lyfthöjden till akvariet och strömningsförlusterna i röret kommer att äta upp en hel del av flödet och resten kan du strypa bort. Du behöver inte vara orolig att du sliter ut pumpen, för med ett flöde på 1000 l/h ligger du ju långt från att pumpa mot stängd ventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis som du säger vettigare att "strypa" genom att leda tillbaka delar av flödet till första kammaren i sumpen. Normalt ska det bara behövas en kran, den som styr hur mycket som går i retur. Normalt, då alltså.

Flödet som går i retur är för övrigt utmärkt att mata UV-C, och andra roliga tekniska pryttlar som helst ska ha renat vatten, och man spar då in den matarpump som annars behövs till dem. Så inte nog med att returpumpen behöver jobba mindre hårt, och därmed drar någon promille mindre ström, man spar elen på de andra pumparna med... (Måste dock erkänna att jag inte har någon uppfattning om hur effektförbrukningen på en borstlös design påverkas av motståndet...De flesta pumparna vi använder är av den typen, en del motorpumpar är dock inte. Teoretiskt stämmer dock resonemanget fortfarande. Tror jag.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Tunze Silence-pump har reglerbart flöde. Men verkar bara vara en strypning på sugsidan. Hur som helst så menar tillverkaren att pumpen ska dra mindre ström när den stryps på detta sätt. Om den också drar mindre av att strypas på trycksidan kan man ju undra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man styper på sugsidan får man en undertryckssituation som låter pumpen rotera lättare, även om flödet inte är maximalt, när du stryper på trycksidan måste pumpen jobba hårdare eftersom den försöker trycka ut vattnet från centrum, men motståndet är högt. I en motor med rotor, & lindningar leder det till att strömen rusar och ger högre energiförbrukning, men som sagt, exakt hur det påverkar en borstlös design där det ju är styrelektronik som reglerar, ingen aning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roade mig och räknade lite på ditt system, nu på lunchen.

Mina förutsättningar:

2 st 90 graders-vinklar

1 kulventil

2m rör

1,5m tryckhöjd

AquaBee Up 2000

Jag testade med 3 rördimensioner och som du ser blir flödet följande:

20 mm -> 1000 L/h

25 mm -> 1150 l/h

32 mm -> 1200 l/h

Så om du sätter in ett avstick kommer du antagligen inte få ut mycket flöde ur avsticket överhuvudtaget även vid 32 mm rör, eftersom det blir ytterligare lite mer flödesmotstånd då.

Sen tillkommer än mer motstånd när det börjar växa rörmaskar och sånt. Efter ett år kanske du till och med måste ha fullt flöde genom ventilen pga ökat motstånd.

post-2834-14468919528636_thumb.jpg

Ändrat av Slanten
Glömde nämna påväxt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om du sätter in ett avstick kommer du antagligen inte få ut mycket flöde ur avsticket överhuvudtaget även vid 32 mm rör, eftersom det blir ytterligare lite mer flödesmotstånd då.
Det blir mer fram till avsticket, men efter det måste det bli mindre pga lägre flöde... (Nu är det ju närmast så att avsticket kommer stå nästan helt stängt / helt stängt så att det faktiska flödet upp är i det närmaste oförändrat, varför det minskade flödet inte blir någon större faktor, jag vill bara kolla så min tankegång stämmer) Slutresultatet blir att pumpen pumpar lite mer vatten, men att lika mycket når upp i baljan, typ. (Ge och ta något, självklart.)
Sen tillkommer än mer motstånd när det börjar växa rörmaskar och sånt. Efter ett år kanske du till och med måste ha fullt flöde genom ventilen pga ökat motstånd.
Akvaristens realitet, precis som du säger. Det fanns en rätt beskrivande bild på ett delvis igenvuxet rör någonstans. Det är förvånande vad det sätter sig grejer i rören...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah man blir imponerad av folks vilja att hjälpa till! tack som f*n!

handlade lite rör och krökar och prylar idag, ska limma och trixa på fredagkväll, och se vad jag får ihop.. blir det något över kan man alltid lägga det på "bra att ha hyllan"

nu saknas bara överrinningsboxen typ Tunze 900l/h och en liten 25mm Y koppling och 25mm ventil, sitter å letar webshop som säljer det... så jag kanske kan ha den på måndag (ledig nästa vecka och har tid att pilla)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir mer fram till avsticket, men efter det måste det bli mindre pga lägre flöde... (Nu är det ju närmast så att avsticket kommer stå nästan helt stängt / helt stängt så att det faktiska flödet upp är i det närmaste oförändrat, varför det minskade flödet inte blir någon större faktor, jag vill bara kolla så min tankegång stämmer) Slutresultatet blir att pumpen pumpar lite mer vatten, men att lika mycket når upp i baljan, typ. (Ge och ta något, självklart.)

Hehe, klart du har rätt. Jag gjorde ett tankefel. Naturligtvis kommer avsticket alltid få flöde pga att den ligger så nära pumpen och därför inte har någon tryckhöjd att tala om. Men jag är lite osäker om man kan få ut så mycket högre flöde genom att sätta på avsticket.

Nu spekulerar jag fritt… Flödet som strömmar ut genom avsticket, låt oss säga 200 l/h sänker samtidigt trycket på vattnet som ska upp. Om man tittar på pumpkurvan vid detta flöde är det ett tryckfall på 0,2 mvp. Detta blir ett extra tryckfall att ta hänsyn till vid flödesberäkningen för returröret. Då blir det ett flöde på ca 1050 l/h. Så liiite extra flöde kan man kräma ut, men ökar man flödet i avsticket minskar returflödet motsvarande.

post-2834-14468919529657_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah man blir imponerad av folks vilja att hjälpa till! tack som f*n!

handlade lite rör och krökar och prylar idag, ska limma och trixa på fredagkväll, och se vad jag får ihop.. blir det något över kan man alltid lägga det på "bra att ha hyllan"

nu saknas bara överrinningsboxen typ Tunze 900l/h och en liten 25mm Y koppling och 25mm ventil, sitter å letar webshop som säljer det... så jag kanske kan ha den på måndag (ledig nästa vecka och har tid att pilla)

Bara kul att hjälpa till! Hoppas du får ihop nått bra. Nu börjar det roliga att knåpa ihop det hela i verkligheten :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, klart du har rätt. Jag gjorde ett tankefel. Naturligtvis kommer avsticket alltid få flöde pga att den ligger så nära pumpen och därför inte har någon tryckhöjd att tala om. Men jag är lite osäker om man kan få ut så mycket högre flöde genom att sätta på avsticket.

Nu spekulerar jag fritt… Flödet som strömmar ut genom avsticket, låt oss säga 200 l/h sänker samtidigt trycket på vattnet som ska upp. Om man tittar på pumpkurvan vid detta flöde är det ett tryckfall på 0,2 mvp. Detta blir ett extra tryckfall att ta hänsyn till vid flödesberäkningen för returröret. Då blir det ett flöde på ca 1050 l/h. Så liiite extra flöde kan man kräma ut, men ökar man flödet i avsticket minskar returflödet motsvarande.

Även med samma lyfthöjd har du ju effektivt ökat diametern på röret så motståndet skulle bli lägre. I sammanhanget dock löjligt liten skillnad tror jag, men det borde teoretiskt ge lite? Det där med skillnad på teori och praktik, teori, det är det där som aldrig fungerar i praktiken... Skillnaden borde bli större med högre flöden, och / eller högre lyft. (Tänker då främst på de som ställer en HLP i källaren och har karet en våning längre upp...)

Men det var skönt att få en liten bekräftelse på att jag tänkt rätt i huvudsak om inget annat. Man lyckas jämt lura sig själv att tro på ett eller annat precis som om det vore en jäkla naturlag, och så visar det sig en dag hur jäkla fel man haft. Du är ju rätt påläst när det kommer till flöden i rör har jag förstått, så det är ju tacksamt att "plocka saker ur huvudet på dig" om man så säger.

Och som du säger. Ju mer man öppnar avsticket, desto mer må pumpen orka pumpa runt, men mindre kommer upp till karet. Man får aldrig mer på båda hållen, så att säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även med samma lyfthöjd har du ju effektivt ökat diametern på röret så motståndet skulle bli lägre. I sammanhanget dock löjligt liten skillnad tror jag, men det borde teoretiskt ge lite? Det där med skillnad på teori och praktik, teori, det är det där som aldrig fungerar i praktiken... Skillnaden borde bli större med högre flöden, och / eller högre lyft. (Tänker då främst på de som ställer en HLP i källaren och har karet en våning längre upp...)

Det knepiga med detta är att man gärna koncentrerar sig på flödet/arean på röret och glömmer trycket, men det är trycket som är det centrala i hela ekvationen. Det är trycket som ger flödet.

Allt bygger på hur mycket tryckfall som finns i systemet. Ju mindre tryckfall desto flackare systemkurva.

Du har delvis rätt i att skillnaden kan bli större i de fall där man har pumpen i källaren och en lyfthöjd på kanske 3-4m, men det beror inte i första hand på ett högt flöde utan på att pumpen ger ett högre tryck. Det höga trycket i sin tur ger ett högt flöde. Och om avsticket inte ger upphov till ett för stort tryckfall blir kontentan att man får ett högre totalt flöde i systemet. :snurrig:

När man har sumpen i källaren kan det vara en god idé att seriekoppla två mindre pumpar istället för att köra med en stor. På det viset dubblar man trycket och kan pumpa högt upp och bibehålla flödet. Se min vackra skiss...

Nu generaliserar jag för jag är lite trött :) Om intresse finns kanske jag kan sammanfatta grunderna lite bättre vid ett senare tillfälle...

post-2834-1446891953611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...