Gå till innehåll

Alternativ till "omstart"...


hedghog

Rekommenderade inlägg

Så har nu min lilla Elos kub blivit överväxt med gröna-mattan....

När jag tänker efter började det nog när jag la i mer sten. Tycker att jag har bra vattenvärden när jag mäter och koraller och levande växer på bra...

Ville bara ha lite råd om jag skall försäka mig på ett "återtåg" eller riva ut allt och "börja" om... Har inte så mycket koraller men de som finns är fina och det vore synd att förlora dem....

Det är ju inte direkt någon jätte sump till dessa kar men ska jag slänga ner någon svårt angripen sten i sumpen för att se om algerna dör? eller är det bättre att skrubba stenarna ?

Vad göra med de stenar jag har koraller på ? "Slita" bort dem och låta dem ligga tills jag fått till ny stenformation?

Jag har faktiskt ett gammalt clownhotell som står tomt i garaget. Kanske skulle jag försöka fylla det med gammalt vatten och lite ny sten och flytta det levande temporärt till detta medan jag tömmer eloset och skrubbar rent allt för en "omstart"?

Ja ni ser jag har lite options som jag skulle vilja ha råd / tips om vad ni föreslår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore bra med lite mer info, skummare, kör du nåt typ zeovit eller likn, fosfatfilter, osv?

Jag har oxå fått lite caulerpa och bubbelalgsinvasion men jag tänker mig att det finns utvägar:

- ofta byta vatten, och gärna 15-25%

- skummare (jag har ingen idag)

- plocka ur ls och skrubba, iaf dom värsta

- i med algätande lägre djur, snäckor eremiter (sjöhare?)

- köra med tex zeovit med reaktor / eller fosfatremover en masse

- släck 3 dagar

Låter lite onödigt jobbigt att göra "omstart", du har säkert fin bakterieflora, bara lite för mycket näring....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tilläggsinfo:

Jag kör med helt orginal setup av Elos Mini, Dvs orginal Elos skummaren. Jag inser att jag kanske har missuppfattat lite iom att jag är nybörjare inom salt men jag har inte direkt varit duktig på att göra rent skummaren. Jag har alltid trott att den skummar dåligt för att jag den aldrig fyller skummarkoppen med vätska mer än någon cm eller två på botten. Men efter att ha läst lite så fattar jag det som att allt svart / brunt gegga som fastnar överallt i koppen är skit som skall bort? Kan jag få detta bekräftat?? Kanske lite dumt men isf har jag börjat att tvätta bort detta from idag...

Jag har ingen reaktor utan endast fosfat remover i strumpa i sumpen.

Kan jag släcka i 3 dagar utan att koraller / fiskar / levande dör?

Jag tror inte att det är caulerpa, utan detta är gröna trådalger i MASSOR!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saliferts fosfattset är helt värdelöst (enligt min mening). jag skulle ta ett vattenprov och åka till någon som har Deltec eller Hanna och kolla om du har för hög fosfat! kör du med alu- baserad remover redan? hur ofta byter du den isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...