Gå till innehåll

Trasig doppvärmare


Star_c

Rekommenderade inlägg

Termostaten till min doppvärmare paja under natten så jag hade 36 grader varmt i akvariet imorse.

Första upptäckten var att skiv o knapp anemoner har krymt ihop sig. Senare hittade jag min räka död på botten. Kan det bero på värmen?

För övrigt är akvariet befolkat med två clownfiskar och en frökenfisk som fortfarande lever men vattnet är väldigt grumligt. Finns det någon chans att dom klarar sig?

Temperaturen har jag nu fått ner till 28grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett generellt tips för att minska magnituden på de problem man får då doppvärmare pajar, oavsett om de pajar så att de slutar värma eller så att de kokar på för fullt, är att dela upp den totala värmeeffekten på två eller flera doppvärmare som var och en har för låg effekt för att på egen hand hålla precis den temperatur man önskar, eller åtminstone inte mycket över denna nivå.

Om en värmare dör finns fortfarande hjälpligt mycket effekt kvar för att det inte ska bli tokkallt, och om en börjar värma kontinuerligt så har den inte tillräckligt med effekt för att dra iväg temperaturen särskilt mycket, om ens något alls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett generellt tips för att minska magnituden på de problem man får då doppvärmare pajar, oavsett om de pajar så att de slutar värma eller så att de kokar på för fullt, är att dela upp den totala värmeeffekten på två eller flera doppvärmare som var och en har för låg effekt för att på egen hand hålla precis den temperatur man önskar, eller åtminstone inte mycket över denna nivå.

Om en värmare dör finns fortfarande hjälpligt mycket effekt kvar för att det inte ska bli tokkallt, och om en börjar värma kontinuerligt så har den inte tillräckligt med effekt för att dra iväg temperaturen särskilt mycket, om ens något alls...

jaaa eller kör utan helt! så finns de ingen risk! jag har 25 grader minst året om, o jag har inga element på alls! dock har jag MH-lampor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har ju inte turen att bo i välisolerade hus som håller värmen om det bli många minus, det kan vara nödvändigt med värmare.

Det är ett bra tips att som Mats skriver dela upp effekten på två eller i vart fall inte ta till allt för överdimensionerat om man har en. Ett annat sätt att minska risken för det här problemet är att inte köpa den billigaste doppvärmaren man hittar. De billiga doppvärmarna har en termostat med bimetallfjäder och öppen kontakt. Fjädern mattas ut och det blir små ljusbågar i kontakten som bränner den och till slut kan svetsa ihop den.

De något dyrare värmarna har en elektronisk termostat där inget bränns eller slits. De kan också ha skydd mot torrkörning mm. Enligt min erfarenhet så kommer billiga doppvärmare förr eller senare att ge upp, antingen genom att sluta värma eller genom att fastna med värmen på för fullt. De något dyrare elektroniska modellerna brukar inte ha det problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är skivanemonerna och min enda korall stendöda. Fiskarna och några knappanemoner lever fortfarande.

Vattnet är fortfarande väldigt grumligt och det luktar f-n. Skummaren tycks inte kunna ta något, det blir inge skum iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 grader tar nog kål på det mesta av de organismer som finns i den levande stenen. Så nu har nog allt det döda börjat brytas ner och ruttna och då förbrukas mycket syre. Så släng i alla pumpar du har att tillgå. Finns det en luftpump med utströmmarsten i gömmorna är det superbra!

Jag tror nog att den levande stenen är körd just nu och det tar nog ett bra tag innan den är i funktion igen. Täta mätningar av nitrit och nitrat kan vara ett sätt att få koll på hur bra LS:en mår.

Men det är lite märkligt att skummaren slutat fungera. Ta och tvätta ur den ordentligt.

Kan du lyfta över fiskar och annat levande i ett annat akvarium med nytt och frächt vatten? Åtminstone tills du ser hur den biologiska balansen fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...