Gå till innehåll

Berättelse från verkliga livet. Saltvattensguiden förenar!


Thomas_W

Rekommenderade inlägg

Jo, några av er börjar nog att känna igen mig vid det här laget. Har ju postat ett par trådar hittills och tänkte nu bidra med en lustig liten anekdot from real life. -ciggar-

För ett par veckor sen, författade jag en tråd där jag efterlyste resesälllskap till Stockholm från Dalarna. Fick ett svar nästan direkt, ifrån nån snubbe vid namn "johanf05". Jodå, han var allt sugen på att följa, men efter lite korrespondes ville det tydligen inte passa tiil 100 % med resdag, så för stunden rann resan ut i sanden.

Det gjorde dock inte så mycket. Undertecknad beställde lite grejer via nätet på Tritons hemsida istället så länge, och efter nån vecka mailade jag "johanf05" igen. Förklarade att jag var lite nyfiken på hans kar, särskilt som han bor i samma stad och allt. Av nån anledning verkar det ju som att de allra flesta saltisar håller till i Fjollträsk-området, eller alternativt neråt landet. Om det beror på att det helt enkelt är rätt fjolligt att syssla med saltvattensakvaristik, eller om det bor rikast människor i Stockholm, det låter jag vara osagt. Klart är iallafall att det inte bor så värst många saltisar i Dalarna, så man får ju försöka knyta de kontakter man kan, resonerade jag.

Sagt och gjort. Johan bjöd genast in mig, och när vi schladdade in på vägen ner tiil hans röda stuga med vita knutar, insåg jag att det inte var första gången jag var där. För 7 år sen, när jag fortfarande var i min "diskus-prime", hade jag varit här och packat på mig lite plattfiiskar av diverse sorter. När dörren öppnades bekräftades mina misstankar. Visst var det min gamle vapenbroder i rödspätteodling som stod där, och när jag äntrade vardagsrummet och fick se det gigantiska 1100-literskaret med stenkoraller, helt utväxta kirurgfiskar och diverse annat smått och gott, var man verkligen i himlen. För första gången fick jag se hur en sump fungerar, vilket var väldigt fascinerande. Har alltiid tyckt att det verkar krångligt med sump, men efter besöket hos Johan förstår man ju liiite mer iallafall. -jagkan

Med hem följde för övrigt även fem-sex snäckor och några minimala sjöstjärnor. Samt en Sinularia, som jag nu knutit runt en llämplig LS. Naturligtvis följde även många nya, intressanta intryck med hem, samt lite inspiration till framtida projekt. TACK, Saltvattensguiden, för att ni finns! -thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra att Dalarna inte är helt tomt från saltvattensakvarister!:) Är själv född och uppvuxen i Säter men numera boende i Sthlm. Det låter dock som om man måste ta sig en tur till Borlänge vid nästa besök hemma, det där karet måste man ju bara se!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Att det är fler söderut tror jag beror mer på att vi här i norr har längre till bra salt butiker, Jag vet inte riktigt vart jag behöver åka för å hitta en bra butik, förmodligen uppöver Ume min gamla bo-stad :) dvs 23 mil, å inte att vi är fattigare eller att vi tycker det är töntigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Bumpar en gammal tråd. Om det är någon dalmas som fortfarande är aktiv får ni gärna skicka PM.

Ser ju ut som att både Thomas och johan fortfarande är inne på SVG (johan för ett par veckor sedan) och thomas var inne när du skrev detta så testa att PMa dem ifall de nu skulle missa detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju ut som att både Thomas och johan fortfarande är inne på SVG (johan för ett par veckor sedan) och thomas var inne när du skrev detta så testa att PMa dem ifall de nu skulle missa detta :)

Ok, Jag skickade ett PM också. Hade varit kul att få kontakt med lite saltvattens akvarister i krokarna. Är väldigt grön på området och har precis inhandlat mitt första saltvattenskar av en i falun.

Ska bli kul att se var denna resan slutar hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...