Gå till innehåll

Hur få durso tyst?


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

har just fått igång mitt "nya" kar..

Karet är borrat och det sitter en dorso..

Det lever om nått så förbannat.. långt ifårn tyst.

Det är ett litet hål på end-capen som jag förstår att man kan vrida på för att reglera mängden luft och däreigenom reglera hur mycket det låter.. men hur jag än gör så blir det inte tyst..

Det verkar finnas två lägen hur jag än vrider och vänder..

det ena är att det säger SLURP och så sjunker nivån i boxen tills häverten bryts och så fylls det på igen och så går det runt så.. om jag vrider så att det kommer in mera luft så blir det en jämn nivå i boxen men det sörplar och gugrlar nått otroligt från durson....

Hur ska jag för för att få det hela tyst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två åtgärder.

Längst ned på slangen/röret ned i sumpen skall det vara en kran. Den ställer man in så att det kommer ett minimum av luft ned i sumpen. Se bara till så att vattennivån i röret inte kommer för högt.

Sätt en dm luftslang i hålet längst upp så ljudämpar den avsevärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh..

Ja det sitter ingen luftslang i topplocket.. bara ett litet borrat hål i röret och motsvarande i topplocket.. så att man kan vrida på locket för att ställa in hur mycket luft.. men det kan alltså vara en ide att sätta det en slang istället.. antar att jag måste ha nån form av slangklämma för att ställa luften då..

Och även en kran att sätta på röret i sumpen får jag köpa in för det sitter inte heller där.. läggs till på handlingslistan =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Klassisk durso justeras med just luftflödet, och inte kran där nere. Kran där nere är en förenkling som inte hör till den ursprungliga designen.

Däremot har dursons skapare slutat rekomendera att man borrar genom sidan på hatten för att få ett ställbart hål, utan rekomenderar numera ett hål med kran för att kunna styra luftflödet.

Tanken är att man ska släppa in så lite luft som möjligt, utöver det som behövs för att bryta häverten. Tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...