Gå till innehåll

Vad behöver jag för utrustning för att automatisera min reaktor?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder, vad behövs i teknikväg för att automatisera kalkreaktorn så den lämnar rätt mängd kolsyra till reaktorn?

Som jag förstått det så är det en prob i reaktorn som mäter (vadå?) som i sin tur öppnar och stänger en magnetventil till gasen från reaktorn.

Eller är det bara o köra non-stop på gasen och styra antalet bubblor med värdet på (vadå?).

Väldigt tacksam för hjälp samt förklaring om detta. :)

Även länkar till typ av produkt uppskattas, gör inget om det är enkelt eller dyrt material, är mest nyfiken på o se vad det är för prylar man ska ha... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra den med magnetventil och timer men det är ju inte riktigt vad jag skulle kalla automatisering. Till riktigt helautomatiskt är svårt att komma, då skulle du behöva något som konstant läser ca och styr en ph-controller.

Det man normalt nöjer sig med är nålventilen som styr "farten" på co2-bubblorna och en magnetventil som styrs av någon form av ph-controller. Då finns det två sätt att styra hur mycket Calcium du ska ha ut i karet, tiden du släpper co2 till reaktorn (timer på magnetventilen) och vilket ph-värde du väljer att ha i reaktorn. Lägre ph-värde mer ca ut.

Med lite exprimenterande med dessa parametrar så kan man nå ett stabilt värde som bara behöver justeras någon gång ibland.

Själv kör jag min reaktor mellan 15-23 på timer och under den tiden ligger ph i reaktorn mellan 5,8 och 6. Om jag tycker att ca ökar i karet så kan jag antingen höja ph-värdet till ex 6,0 och 6,2 eller dra ner lite på den tid jag kör reaktorn.

Exemplen här är från AM, det finns naturligtvis många fler fabrikat att välja på:

http://www.aqua-medic.com/regulator.shtml

http://www.aqua-medic.com/solenoid_valve.shtml

http://www.aqua-medic.com/pH_computer.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för era svar!

Magnetventil är väl det som bör införskaffas först och främst, eftersom jag har regulator på gasflaskan. Sen får man se om man ska gå vidare med en pH-styrning efter det.

Nu är då frågan var jag hittar en här i svedala...

*Edit: Är det en sådan här du menar Christer?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=3524&cat=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy försök att få tag på en sådan här, då behöver du bara ställa in tiden på timern hur länge reaktorn ska jobba för att styra kalkhalten.

Oj, den såg invecklad ut. Kan inte utläsa märket på den så jag an få tag i mer info, är det något du kan hjälpa mig med Bosse?

Björn, jag har inte letat efter lägsta pris ännu, får se vad det blir innan jag beslutar mig för vilken produkt som passar mig först. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är rätt produkt i alla fall. När du letar efter "rätt pris" så kolla så att den inte har max 5 minuters öppet tid, eller något annat löjligt. HAr med effekten på dragspolen att göra. Överhettas den brinner den upp. och en co2 anläggning vill man ju gärna ha på i ett par timmar i stöten. Misstänker att "alla" akvarieversioner är lågeffektare, och därför kan vara öppna i tid och evighet, men det kanske går att få tag i billigare från en leverantör som pysslar med pneumatik, eller liknande... Skvallra när du har tittat runt, jag är lite nyfiken. Jag har hittat en kasserad på åkeriets skrotbinge och renoverat. Inte som om tillförlitligheten är densamma som när den var ny, men ett par till och frånslag om dagen, jämfört med ett par hundra i timman borde göra lite skillnad det med... Det är då en 24v's modell, men det går ju att driva med ett PSU från en vanlig dator... Min egen oro i sammanhanget är dock just värmen... Den blir varm efter en stund. Har ingen co2, så jag kan inte testa under driftsförhållanden för stunden tyvärr. Har inte ens något kar. :- (

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, den såg invecklad ut. Kan inte utläsa märket på den så jag an få tag i mer info, är det något du kan hjälpa mig med Bosse?

Aquacare

Ser avancerad ut men det är den inte. Inne i bubblan så sitter det bara en vanlig nivåvakt med en timer funktion

Denna enhet är för aquacares reaktor så kör med nått annat.

Själv så körde jag med en vanlig timer till min magnetventil och en stund på kvällen å några bubblor i sekunden men det är olika så man får ställa in och mäta det hela efter sitt akvarium och åtgången på Ca

Ska du köpa slang så köp riktig CO2 slang och inte nått annat. Kolsyre gasen "äter" på vanlig slang å går i läck tillslut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , antingen använder du en magnet ventil och styr tiden på co2 eller med en PH controler , eller så kan du köra co2 konstant och styra matarpumpen till reaktorn på tid , tex 4st 15minuters till slag fördelat på ett dygn ,om du inte hittar nån magnetventil så skicka ett pm ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , antingen använder du en magnet ventil och styr tiden på co2 eller med en PH controler , eller så kan du köra co2 konstant och styra matarpumpen till reaktorn på tid , tex 4st 15minuters till slag fördelat på ett dygn ,om du inte hittar nån magnetventil så skicka ett pm ,mvh stefan

Jag tycker det är en ganska dålig idé att trycka ut co2 helt i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 4'a korta matarpumpstillslag så har man väll en så låg bubbeltakt att PH sakta stiger mellan tillslagen, och reaktorn i sig får ju jobba som vanligt dygnet runt. I så fall "ställer man in" bubbeltakten efter hur mycket olöst gas där är när matarpumpen går igång. Målet är ju "i princip ingen", och förlusterna blir då låga. Kapaciteten på reaktorn blir hämmad, förstås.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...