knabbuziak Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Jag har temporärt installerat en 70W MH-lampa som sitter cirka 5cm ovanför ytan. Tillsammans med den sitter det 2X30W T8-rör. På morgonen när belysningen går igång brukar doppvärmaren se till att karet (180L) håller 25,5 grader. På kvällen när belysningen släcks har temperaturen stigit ungefär 2 grader.Jag planerar sätta in en helt ny belysning snart med 3X70W MH som kommer sitta ungefär 10 cm från vattenytan. Eventuellt kommer jag fläktkyla hela armaturen, men jag antar att den mesta av värmen som överförs till karet överförs medielöst (strålning).Eftersom jag har en dotter på 2 år och en katt så kommer hela karet vara täckt.Kommer jag riskera att överhetta karet? Citera
milk Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 varför ha lampan så nära vattenytan? du kommer troligen behöva ha någon slags fläkt som cirkulation om du tänkt täcka hela akvariet med lampan innuti. Citera
_Manne_ Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 om du nu ska ha i princip helt tätt , så ett tips här , sätt ett par tre fläktgaller på en kortsida ock ett par 3 fläktar som blåser mellan Mh'na och ytan.. har du galler så blir det inget pill eller udda prylar i karet från lilltejen förhoppningsvis.. hela grejen är att du ska få bort den varma luften MELLAN rampen o ytan.sen kan du ha samma galler på andra sidan och om det behövs fläkt som blåser UT luften. så har du luft flöde genom burken på ett håll.en tanke från mig.mvh manne Citera
Lasse Postat 25 april 2010 Postat 25 april 2010 Den viktigaste kylningen får du inte pga av att fläktarna blåser bort den varma luften mellan lamporna och vattenytan utan den viktiga effekten blir att relativ torr luft blåser ner mot ytan och påskyndar avdunstningen. Avdunstning kräver mycket energi och den tas från vattnets innehåll av värmeenergi. Genom att ha en fläkt svepande över en vattenyta kan man få ner vattentemperaturen ett par grader u n d e r rumstemperaturen. Skippa doppvärmaren - om temperaturen dippar till 23 grader så är det ingen fara men om temperaturen går över 28 - 29 grader kan värmekänsligare koraller skadas.MVH Lasse Citera
knabbuziak Postat 26 april 2010 Författare Postat 26 april 2010 varför ha lampan så nära vattenytan? du kommer troligen behöva ha någon slags fläkt som cirkulation om du tänkt täcka hela akvariet med lampan innuti.Det handlar dels om att belysningen inte skulle sticka upp för mycket från karet (estetisk grej, men ack så viktig när man frågar sambon... sen tänker jag ju inte utsätta fiskarna för nån direkt fara heller - så dum är jag inte... det är ju därför jag startar tråden här först).Belysningen kommer sitta i en rätt så väl sluten låda som eventuellt kommer vara fläktkyld, men som jag skrev innan antar jag att den mesta värmen kommer i form av strålningsvärme.Den andra aspekten är att jag vill få en ljusbild som träffar hela vattenytan, och då har jag mätt och testat och 10 cm ska vara ganska exakt avstånd i så fall, om jag inte breddar lådan på djupet, men då kommer problem med att jag får svårt att komma ner i karet och göra rutinmässigt underhåll etc.om du nu ska ha i princip helt tätt , så ett tips här , sätt ett par tre fläktgaller på en kortsida ock ett par 3 fläktar som blåser mellan Mh'na och ytan.. har du galler så blir det inget pill eller udda prylar i karet från lilltejen förhoppningsvis.. hela grejen är att du ska få bort den varma luften MELLAN rampen o ytan.sen kan du ha samma galler på andra sidan och om det behövs fläkt som blåser UT luften. så har du luft flöde genom burken på ett håll.en tanke från mig.mvh manneMed "varm luft ovan ytan" antar jag att du menar den luft som värms upp av/kyler av vattnet, eller?Även här kommer den estetiska aspekten in då jag vill ha så lite ljusläckage från karet som möjligt. Har än så länge inte hittat galler/ventiler som jag tycker kan ha tillräckligt flöde samtidigt som det stoppar ljuset...Den viktigaste kylningen får du inte pga av att fläktarna blåser bort den varma luften mellan lamporna och vattenytan utan den viktiga effekten blir att relativ torr luft blåser ner mot ytan och påskyndar avdunstningen. Avdunstning kräver mycket energi och den tas från vattnets innehåll av värmeenergi. Genom att ha en fläkt svepande över en vattenyta kan man få ner vattentemperaturen ett par grader u n d e r rumstemperaturen. Skippa doppvärmaren - om temperaturen dippar till 23 grader så är det ingen fara men om temperaturen går över 28 - 29 grader kan värmekänsligare koraller skadas.MVH LasseAntagligen kommer inte den nya belysningen komma igång förrns jag dessutom fått igång min sump/refugium... kan man sätta fläktarna där istället, eller kommer man behöva den större ytan som finns i visningsakvariet?Jag har än så länge bara ett par mjuka koraller och planerar skaffa fler... Finns det nån tumregel som säger vilka koraller som är mer känsliga mot temperaturskiftningar?Vad gäller doppvärmaren kommer jag nog inte göra mig av med den, men kan nog ändå skruva ner den lite utan att behöva känna mig taskig mot fiskarna då om det är ok med en nattlig vattentemp på 23 grader... Hur känsliga är förresten organismerna för temperaturskiftningar över dygnet? Citera
stigigemla Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 En tumregel är att de koraller som i naturen bara finns på djupt vatten är känsligare för temperaturskiftningar. Citera
knabbuziak Postat 26 april 2010 Författare Postat 26 april 2010 En tumregel är att de koraller som i naturen bara finns på djupt vatten är känsligare för temperaturskiftningar.Gäller detsamma även för andra djur? T.ex. Eldräkan lever ju ganska djupt (för att kunna kamouflera sig)... Kan ingen fisk såhär utan att läsa på först. Har ingen Eldräka (men en Pepparmintsräka), tog bara den som ett exempel. Citera
Lasse Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Ett annat litet tips i samma anda som Stigs - var är det sämst ljus? Dvs koraller som klarar lite sämre ljus borde leva djupare och därmed kallare. Stora hajkaret på Universeum har 22 grader som kallast och 25 som högsta temperatur (kallas på vår sommar och varmast på vår vinter) så för den allra mästa fisken så klarar den utmärkt lite kallare vatten.MVH Lasse Citera
knabbuziak Postat 27 april 2010 Författare Postat 27 april 2010 Men det blir en temperaturskillnad på 3 grader per år, jag är orolig för samma intervallsbredd på ett dygn...Jag har förresten eventuellt kommit på en lösning till hur jag kan sätta fläktarna. Jag ska se om jag kan hitta nåt bra sätt att illustrera det på för jag har läst mina egna tidigare beskrivningar, och de är inte alltid de lättaste att förstå precis... Men detta genererar ytterligare en fråga: om man börjar använda sig av avdunstning för att kyla karet så får man ju ganska hög luftfuktighet på den luft som lämnar karet... Brukar man få problem med kondens nån annan stans då? Kanske precis vid utblåset till och med? Citera
Lasse Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 De flesta har mella 1 och 3 graders skillnad mellan natt och dag - vill du ha totalt stabilt så är det en kylanläggning som gäller.MVH Lasse Citera
knabbuziak Postat 5 juni 2010 Författare Postat 5 juni 2010 Diskussionen kom igång lite igen på min blogg (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?bt=940) men jag bifogar var som skrivits här åxå, för jag vill gärna höra fler åsikter på det jag planerar!stigigemla skrev:Kan du lyfta lamporna 10 cm gör det stor skillnad. Och får du in en fläkt emellan gör det en skillnad till.(Konstigt att dina täckglas inte sprack av värmen).Jag svarade:Met var ett 5mm härdat glas... tål nog en hel del... jag har tänkt måttbeställa ett sådant som jag ska använda sedan. Men är det risk för att jag kommer få en massa glassplitter i karet är det kanske inte nån vidare bra idé? I den befintliga konsollen finns redan ett stag, fäst i långsidorna, som går att flytta i sidled. Jag hade tänkt använda mig av detta för att stödja upp glaset, så det inte utsätts för lika mycket spänningar som det skulle göra om det bara vilade på kortsidorna.Jag vill inte ha nån infästning som innebär att lamporna kommer hänga från taket eller liknande, utan de ska få bli inbyggda på ungefär det sätt som ses på sista bilden... Spelet mellan reflektorer och glaset kommer bli omkring en centimeter, är det alldeles för lite? Sen kollar jag på att installera flera olika fläktar... Bland annat 2 st 60mm (eller 1 st 80mm) som kommer sitta i ena kortänden på belysningskåpan för att kyla lampor, reflektorer och skyddsglas (en ventil kommer sitta i andra änden för att luften ska kunna strömma genom hela kåpan).Jag har även kollat på att installera typ 4 st 92mm fläktar som i så fall kommer sitta i övre delen av den bakre kåpan för att dra ut varm och fuktig luft som ligger i utrymmet mellan kåporna och vattenytan.Här är en teckning över en tänkt sidovy på hela bygget:Uploaded with ImageShack.us Citera
knabbuziak Postat 13 juni 2010 Författare Postat 13 juni 2010 Har fått tag i en 92mm fläkt som jag monterade på en plywood-skiva för att testa tillsammans med lamporna igår.Tidigare tester gjorde tydligt att lamporna värmde ganska ordentligt. Gick från omkring 26,5 grader till 30 grader på omkring 9 timmar.Med den nya fläkten installerad höll sig karet stadigt på 27 grader hela dagen. Jag tyckte faktiskt till och med att temperaturen sjönk nån halvgrad framåt kvällen. Detta trots att det igår var ganska varmt i lägenheten (22,9 grader).Får jag tag i en likadan fläkt till så kommer jag nog installera dom båda två i den bakre kåpan senare. Eventuellt tillsammans med en tempstyrning. Två fläktar ger en tillfredställande mariginal tycker jag, och en temperatur-styrning kan hålla fläktarna från att kyla karet alldeles för hårt så att doppvärmaren inte behöver gå igång i onödan. Tempstyrningen vet jag dock inte om jag kommer behöva, så det får jag väl se senare.Data på fläkten:Modell: NMB 3612KL-04W-B66Storlek: 92x92x32mmAntal blad: 7st, dubla kullagerInspänning: 12VStröm: 0,68AEffekt: 1,25WRotationshastighet: 1400-3800 rpm (inbyggd tempstyrning - någon som vet om man kan modda denna något?)Luftflöde: 25-69,91 CFM (42,46-118,78 m3/h)Ljud: 17-43,5 dBAFläkten satt monterad så att den sög ut varm luft/fukt från utrymmet mellan vattenytan och lamporna (se bild) Citera
knabbuziak Postat 31 juli 2010 Författare Postat 31 juli 2010 Sådär, då har jag fått hjäp att bygga belysningsarmaturen enligt teckning i inlägg 11. Allt byggt i 0,7mm rostfri plåt. Under augusti beräknar jag bli färdig med den helt och hållet. Härdat glas är på väg och hela armaturen kommer husera 3x70W MH med ballaster, 4 fläktar (3 till kylning av karet, 1 till kylning av lamporna), 2x30W T8 lysrör med ballaster samt en eller två moonlights (en blå garanterat och eventuellt en vit för att kunna simulera månfaserna).Det jag står med just nu är att försöka klura ut hur man på bästa sätt gör de sista installationerna. Att borra några hål känns som att jag kan klara av, men att få till bra hål till fläktar och lysrörshållare kommer nog bli lite krångligare... Som tur är är det inte så tjock plåt, så förhoppningsvis ska det ändå gå vägen med vad jag har att tillgå. Antar att jag kommer behöva lite armerade kapskivor till en dremel eller liknande... Jag har fått tips om att klippa med plåtsax annars. Bilder kommer på allt så fort jag hittar möjlighet... Citera
stigigemla Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Nibblare heter specialplåtsaxen för fyrkantiga hål. Jula har flera olika modeller. Citera
Laggeman Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Rostfri plåt är segare än man kan tro, även i 0,7mm. Lycka till att få till snygga hål utan att ha tillgång till en bra verkstad. Nu låter jag kanske väldigt negativ, men jag har själv haft lite hemarbeten i rostfritt på jobb, och det blir oftast väldigt svårt att få till snygga hål, likt de till fläktar tex, om man inte har tillgång till bra maskiner.Mitt tips är att du går kåpan i vanlig plåt och målar den sen istället. Citera
knabbuziak Postat 31 juli 2010 Författare Postat 31 juli 2010 allt är redan byggt! det är installationerna som är kvar (fläktar och lampor) och för dessa så behöver jag göra lite hål. Som tur är har jag tillgång till lite bra verktyg på jobbet, men det är ju ingen plåtverkstad precis, så jag vet inte riktigt om jag hittar allt jag behöver.Jag ska kolla upp om där finns nån nibblare. Jag är medveten om att rostfritt är ganska överj-igt att jobba i, men jag ville ha bra material från början. Spånade först här i en tråd om man skulle bygga i MDF eller plexi, men det slutade med riktiga grejor istället! Förutom hålen till popnitarna och hålen till fläktarna så kommer man inte se något av det andra när allt är monterat. Citera
knabbuziak Postat 1 augusti 2010 Författare Postat 1 augusti 2010 Sådär! Tänkte bara bifoga ett par bilder på resultatet hittillsIngen belysning är monterat ännu. Delarna ska lackas och utrustas med all elektronik. Sen måste jag hitta nån MYCKET TUNN list som jag kan montera på främre och bakre delen så att de inte skaver mot mittendelen när man lägger de över. Tips mottages tacksamt!Det som saknas för tillfället är fläktar och galler, färg och skyddsglas (glaset är beställt men har inte kommit ännu). Citera
DaTrucka Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Tjusigt.Men finns där så du kan öppna den när du ska ner och rota i karet?Blir ju ganska jobbigt att lyfta av den varje gång. Citera
knabbuziak Postat 3 augusti 2010 Författare Postat 3 augusti 2010 Eftersom servern rasade igår så tänkte jag att jag skulle försöka tillföra det som försvann igen till denna tråden. Av förklarliga skäl saknas det mesta...Marko, som jag tror du läste så är hela kåpan uppdelad i tre delar varav det mesta av tekniken kommer sitta i den mittersta sektionen. Det gör att jag ganska enkelt kommer kunna komma åt att mata och göra underhåll.Vidare förklarade jag även att jag fått reda på att bar rostfri metall ger ifrån sig ammoniak vid kontakt med salt. Därför har jag nu tänkt att lacka samtliga kåpor som ligger exponerade mot vattenytan antingen med någon vit lack av lämplig sort eller en transparent. Valet mellan de två hänger på om jag kan tänkas förväntas få bättre reflektion av lysrören genom antingen den ena eller andra varianten. Blir det klarlack så kanske jag även kommer överväga att försöka ge mig på att polera upp ytan för att få ännu bättre reflektion. Citera
knabbuziak Postat 29 december 2010 Författare Postat 29 december 2010 Uppföljning:Belysningen har gått några månader nu med 3x70W MH och 2x30W T8. Total effekt på 270W till mina 180 liter... Värmer på ganska bra då de sitter bara lite drygt en decimeter från vattenytan. I bakre kåpan sitter 2x92mm fläktar som jag, sen jag gjorde installationen, har låtit gå på lägsta möjliga varvtal via min manuella styrning. Temperaturen kryper dagtid upp till 24,5 grader och nattetid ner till 23,5 (refugiebelysningen värmer om natten, och en doppvärmare finns för att jämna ut ytterligare). Detta kommer väl höjas antar jag till sommaren. Eftersom fläktarna idag får en spänning på omkring 4V och kretsen kan leverera 10,8 som max så finns det mycket kyleffekt kvar att hämta om det skulle bli en varm sommardag under 2011. Temperaturen är i kallaste laget - jag vet, men inget i karet ser ut att ta skada.Ska även säga att hela den mittersta delen som innehåller all elektronik dessutom är fläktkyld invändigt (övertryck) med en temperaturstyrd fläkt. Utrymmet ovanför vattenytan kyls med undertryck och på så sätt så får jag ingen kondens som lägger sig på täckglaset framför belysningen, och jag riskerar inte heller att få in fukt/salt bland elektroniken.Jag har lite bilder i tråden om mitt kar och min blog (sep. - okt. 2010). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.