Gå till innehåll

Vad köpa i 700-1000 litersklassen?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Hej Hej!

Jag behöver lite hjälp med att välja akvarium och kringutrustning och hoppas att någon kan hjälpa.

Har pysslat med sötvatten i typ 15 år men har sneglat på salt nu ett par år. Har läst mycket nyttigt både här och på andra forum samt köpt, läst och förstått (förhoppningsvis) en hel del böcker i ämnet.

Målet är nu att sätta upp ett revkar på mellan 700-1000 liter. Gillar SPS:er, anemoner och räkor framför allt, kommer nog inte ha så mkt fisk, men några rackare blir det väl ändå. Kunde man hålla en Mandarinfisk hyffsat naturligt vore det fint. Har nu en en tid funderat på vad jag ska köpa för akvarium och för prylar runt. Skulle gärna köpa en "skräddarsydd" lösning eftersom jag tycker det ofta ser väldigt bra ut. Har sneglat både på Deltec och Aqua Medic (båda känns lite gamla i designen) samt Elos (som blir väldigt dyra, och kanske inte värt det i de större storlekarna).

Är det någon som har lite tips? Vart ska man vända sig för att få en lite mer färdig lösning med snygg design med en snygg bänk med sump etc (vill inte ha nån aluställning eller så). Ovanstående kanske låter lite konstigt, men nu iom flytt till nytt hus och med en tjej som är mycket intresserad av att det ska vara snyggt i vardagsrummet tar även utseendet lite prio. Samtidigt vill man ju att grejorna ska vara "så bra som möjligt" och inte pruta på kvalitén. Man vill ju att ens levande djur ska må bra, så bra som bara möjligt är.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, det bidde inget stort akvarium. :ledsen:

Efter ytterliggare lite tankeverksamhet samt förhandling med sambon etc blev det en annan variant. Det blir två burkar istället för en stor. En i vardagsrummet och en på kontoret.

Såå.. Idag beställdes ett Elos 120 (vit bänk), med lite trevliga tillbehör i form av en vitlackad Giesemann infinity 2x150w MH + 2x54w t5 samt Tritons Balling starterkit. På kontoret blir det sannolikt ett vitt Elos system mini, måste mätas lite bara samt att jag vill bygga min LED-ramp själv, så det kräver lite mer planering.

Ja, nu är det bara att sätta sig på händerna och vänta de 4-5 veckor (kanske mer) det tar till leverans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg ihop en DIY-Elosbänk. Det finns inga bra färdiga kitt och i slutändan får du ändå modifiera dom eftersom de vanligtvis är skitprylar som följer med. Måttbeställ ett akvarie med weissglasrutor och ta bygg en egen enkel bänk, det är mitt tips.

En inspirationsbild.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093&highlight=ikea&page=9

attachment.php?attachmentid=35676&d=1250024524

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg ihop en DIY-Elosbänk. Det finns inga bra färdiga kitt och i slutändan får du ändå modifiera dom eftersom de vanligtvis är skitprylar som följer med. Måttbeställ ett akvarie med weissglasrutor och ta bygg en egen enkel bänk, det är mitt tips.

En inspirationsbild.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093&highlight=ikea&page=9

attachment.php?attachmentid=35676&d=1250024524

håller med du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg ihop en DIY-Elosbänk. Det finns inga bra färdiga kitt och i slutändan får du ändå modifiera dom eftersom de vanligtvis är skitprylar som följer med. Måttbeställ ett akvarie med weissglasrutor och ta bygg en egen enkel bänk, det är mitt tips.

En inspirationsbild.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093&highlight=ikea&page=9

attachment.php?attachmentid=35676&d=1250024524

Problemen med dessa "DIY" kar är ju att elinstallationerna kan bli lite halv tattiga... -skrattar hysteriskt

Sorry Jakob, kunde inte låta bli ;)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill också passa på att tipsa om DIY-varianten. Använder man färdiga luckor från tex IKEA kan det bli snyggt även om man bygger det själv. Skulle man ha turen att hitta luckorna i IKEA's fyndhörna behöver det inte bli så dyrt heller.

För inspiration se bild på mina akvarium (det bortre är byggt av plattor för laminatgolv).

post-2486-14468919740806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag önskar att jag var lite "finsnickerihändig", men jag brukar bara få till halvdan finish.. :( Kan säga att jag varit inne på pny-bloggen och dreglat över den fina lösningen många ggr.

Men nu fick det bli som det blev. Ett Elos i vardagsrummet. Kanske att jag vågar mig på ett ikea-bygge till Nano-karet i kontoret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill också passa på att tipsa om DIY-varianten. Använder man färdiga luckor från tex IKEA kan det bli snyggt även om man bygger det själv. Skulle man ha turen att hitta luckorna i IKEA's fyndhörna behöver det inte bli så dyrt heller.

För inspiration se bild på mina akvarium (det bortre är byggt av plattor för laminatgolv).

Tack för bilden. Jag har dåligt samvete för att jag ännu fått till min bänk. Måste ta tag i det men inspirationen har trutit! Jag blev mycket impad av karet i förgrunden!

Skulle du kunna ta någon bild så jag ser hur din bänk är löst innanför luckorna, du får naturligtvis förklara med ord också om du föredrar det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bilden. Jag har dåligt samvete för att jag ännu fått till min bänk. Måste ta tag i det men inspirationen har trutit! Jag blev mycket impad av karet i förgrunden!

Skulle du kunna ta någon bild så jag ser hur din bänk är löst innanför luckorna, du får naturligtvis förklara med ord också om du föredrar det!

Tack själv! Kolla min sida med hemmabyggen. Det finns bilder på insidan av möbeln både under sump-bygget och möbelbygget på denna länk:

http://www.pny.se/aquarium/diy_projects.php

En del kompletterande info kan du hitta här:

http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html

Posta gärna frågor eller kommentarer i min tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23832

Men nu fick det bli som det blev. Ett Elos i vardagsrummet. Kanske att jag vågar mig på ett ikea-bygge till Nano-karet i kontoret.

Kul! Du får posta en bild när det är på plats.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...